Kort beskrivelse
Elevene trenes opp i leseferdigheter som innebærer å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i teksten om chair-building basics og lærer faglig vokabular knyttet til dette programområde. De tilegner seg kunnskaper om stolens utvikling gjennom ulike stilperioder.
Med opplegget følger en tekst for lesing, arbeidsark til elevene (tasks 1-3) og forslag til en video som kan brukes for å illustrere prosessen bak å lage en stol for hånd.
Kompetansemål
Engelsk
Språklæring
vurdere egen framgang i arbeidet med å lære engelsk
vurdere ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler kritisk og selvstendig, og bruke dem i egen språklæring
Muntlig kommunikasjon
forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
Skriftlig kommunikasjon
vurdere og bruke egnede lese- og skrivestrategier tilpasset formål og type tekst
forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram
Vg1 Design og håndverk
Produksjon
bruke relevante faguttrykk i samtale og drøfting med kunder, brukere og kollegaer
Kvalitet og dokumentasjon
presentere, begrunne og argumentere for egne produkter, tjenester og produksjonsprosesser
Læringsmål
Elevene skal kunne:
- bruke engelske ord og uttrykk i forhold til fagterminologi
- lese og finne informasjon eller opplysninger som er uttrykt i tekster
Ressurser
- Tekst: Chair- building basics (pdf) (Utdrag. Kilde: Building chairs, The Art of Woodworking, produced by St. Remy Press, Montreal/New York, 1994)
- Arbeidsark (pdf) for elevene som inneholder arbeidsoppgaver knyttet til teksten (Reading and understanding, Match the vocabulary to the meaning) og oppgave for informasjonssøk og lesing på internett
- Video clip: 5-day Windsor chairmaking course at The Windsor Workshop (YouTube, ca 4 min., a video at an accelerated speed showing people going through the prosess of making a Windsor chair, without any words being spoken)
- Ekstra ressurs: A partial list of chair types (Wikipedia)
Forberedelser
Lærer:
- Leser gjennom tekst og oppgaver og gjør eventuelle tilpasninger. Ser gjennom video.
- Kopierer opp teksten og arbeidsarket til elevene, eller laster disse opp i læringsplattform
Plan for opplegget
Step 1:
What does it take to make a chair?
As an introduction to the topic the video clip 5-day Windsor chairmaking course at The Windsor Workshop (look ar Ressurser) can be used.
Possible questions for class conversation:
- Take a look at the chair you are sitting on: How old do you think it is? Who has produced it? Do we have name for this type of chair? What are the main differnces between the chair you are sitting on and the one that you saw in the video? Why do people bother to learn how to make this type of chair?
- What is your favourite chair at home? Why? What is the oldest chair that you have in your house? Is it being used? Do you know the history of the chair?
Step 2:
Read the text Chair- building basics individually or in pairs and work with Task 1 and 2 on the Worksheet, focusing on comprehension and vocabulary building.
Step 3:
Task 3: Chair styles of the past 2500 years. Internet search and reading and brief presentation to classmates.
Refleksjon og vurdering
Punkter til egenvurdering i en plenumsdiskusjon:
- Hva har jeg lært?
- I hvilke situasjoner vil jeg ha nytte av dette?
- Hva kan jeg gjøre for å bli enda bedre?
- Hvordan gjør dette meg til en bedre fagarbeider?
Oppfølging
Opplegget brukes som innføring i temaet om Building Chairs og vurderes uten karakter.
Se også oppleggene Designing a comfortable chair og Custom-fitting a chair.
Kommentarer
Oppgaven ble til etter forslag fra programlærer Hans Eggen, Skedsmo vgs., med bakgrunn i elevenes ønske om mer yrkesretting.
Noen elever har stor motvilje mot å snakke engelsk. Ved å lese får de gode muligheter til å finne ut hvordan de kan forklare basisprinsipper om det å bygge en stol og dessuten utvide vokabularet sitt.
Utarbeidelse av opplegg
Marina Braathen, Skedsmo vgs.
Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret.