Deutschland durch den Wetterbericht kennen lernen

Trinn: Nivå III. Tema: Geografie und Wetter.  Tid: 5 timer

Kompetansemål

Kommunikasjon

  • gjøre rede for sider ved geografi og historie i språkområdet
  • kommunisere med god uttale og intonasjon
  • presentere aktuelle og tverrfaglige emner muntlig
  • forstå innholdet i muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere

Læringsmål

  • elevene skal opparbeide seg et bredt ordforråd om temaet (værfenomen, himmelretninger, geografiske navn etc.)
  • elevene skal jobbe med å forstå autentisk tale gjennom tv-innslag
  • elevene skal produsere en tekst om temaet
  • elevene skal presentere en kort værmelding
  • elevene skal jobbe med preposisjoner i forbindelse med geografiske uttrykk
  • elevene skal jobbe med tysk geografi

Ressurser

Internettsider

Bøker

Forberedelser

  • Laste ned to værmeldinger (varighet 1-2 minutter per sending) fra for eksempel ARD som elevene kan jobbe med. Værmeldingene bør variere noe i innhold med tanke på hva slags vær som blir presentert.
  • Værmeldingene kan lastes over på elevenes PC-er slik at de kan jobbe i eget tempo.
  • Kopier opp blankokart som elevene kan bruke i forbindelse med geografioppgaven.
  • Kopier opp oppgaveark.
  • Ellers så finner man gode topografiske og politiske kart tilgjengelig på nettet.

Plan for opplegget

  • elevene jobber med / repeterer bruken av preposisjoner på tysk i sammenheng med geografiske navn. 
  • elevene løser noen enkle preposisjonsoppgaver.
  • elevene jobber med ett eller flere blankokart og plasserer geografiske navn på dette /disse kartene.
  • hvilke ord og uttrykk om været kjenner elevene allerede? Brainstorming på tavlen – elevene noterer ned.
  • se på værmeldingene – gjør oppgaver relatert direkte til innslagene (vedlegg 3)
  • elevene jobber med egne værmeldinger og skriver en tekst enten parvis eller i grupper. Teksten skal være en fullverdig værmelding for Tyskland for de neste to dagene. Se ressurser for lenke til ord og uttrykk – værfenomener.
  • elevene fremfører værmeldingen for klassen eller i mindre grupper.

Evaluering og vurdering

Opplegget kan gjennomføres uten noen formell evaluering eller man kan for eksempel benytte seg av følgende evalueringsmåter:

  • elevene evaluerer egen og andres muntlige presentasjon.
  • læreren evaluerer elevenes muntlige presentasjon.

Oppfølging

Undervisningsopplegget kan lett tilpasses andre temaer som for eksempel die Bundesländer, utvalgte byer eller landområder etc..

Publisert 11. feb. 2020 14:41 - Sist endret 16. mars 2021 15:01