Kompetansemål
Kommunikasjon
- gjøre rede for sider ved geografi og historie i språkområdet
- kommunisere med god uttale og intonasjon
- presentere aktuelle og tverrfaglige emner muntlig
- forstå innholdet i muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere
Læringsmål
- elevene skal opparbeide seg et bredt ordforråd om temaet (værfenomen, himmelretninger, geografiske navn etc.)
- elevene skal jobbe med å forstå autentisk tale gjennom tv-innslag
- elevene skal produsere en tekst om temaet
- elevene skal presentere en kort værmelding
- elevene skal jobbe med preposisjoner i forbindelse med geografiske uttrykk
- elevene skal jobbe med tysk geografi
Ressurser
Internettsider
Bøker
Forberedelser
- Laste ned to værmeldinger (varighet 1-2 minutter per sending) fra for eksempel ARD som elevene kan jobbe med. Værmeldingene bør variere noe i innhold med tanke på hva slags vær som blir presentert.
- Værmeldingene kan lastes over på elevenes PC-er slik at de kan jobbe i eget tempo.
- Kopier opp blankokart som elevene kan bruke i forbindelse med geografioppgaven.
- Kopier opp oppgaveark.
- Ellers så finner man gode topografiske og politiske kart tilgjengelig på nettet.
Plan for opplegget
- elevene jobber med / repeterer bruken av preposisjoner på tysk i sammenheng med geografiske navn.
- elevene løser noen enkle preposisjonsoppgaver.
- elevene jobber med ett eller flere blankokart og plasserer geografiske navn på dette /disse kartene.
- hvilke ord og uttrykk om været kjenner elevene allerede? Brainstorming på tavlen – elevene noterer ned.
- se på værmeldingene – gjør oppgaver relatert direkte til innslagene (vedlegg 3)
- elevene jobber med egne værmeldinger og skriver en tekst enten parvis eller i grupper. Teksten skal være en fullverdig værmelding for Tyskland for de neste to dagene. Se ressurser for lenke til ord og uttrykk – værfenomener.
- elevene fremfører værmeldingen for klassen eller i mindre grupper.
Evaluering og vurdering
Opplegget kan gjennomføres uten noen formell evaluering eller man kan for eksempel benytte seg av følgende evalueringsmåter:
- elevene evaluerer egen og andres muntlige presentasjon.
- læreren evaluerer elevenes muntlige presentasjon.
Oppfølging
Undervisningsopplegget kan lett tilpasses andre temaer som for eksempel die Bundesländer, utvalgte byer eller landområder etc..