Exportschlager aus dem deutschsprachigen Raum

Nivå: II
Emne: Firmaer og merkevarer fra tyskspråklige land
Tidsramme: Én undervisningsøkt (90 minutter)

Kort beskrivelse

Dette undervisningsopplegget spinner rundt en lesetekst om temaet merkevarer. Ved hjelp av ulike læringsaktiviteter som blant annet legger opp til samarbeid, undring og en undersøkende teksttilnærming, får elevene kjennskap til en liten bit tyskspråklig kultur.

Læreplan

  • lese og forstå ulike typer tekster, også autentiske, om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker
  • utforske og gjøre rede for mangfold, samfunnsforhold og historiske hendelser i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • lese og forstå en tekst om merkevarer på tysk
  • forstå og bruke et utvalg begreper knyttet til temaet merkevarer
  • svare på spørsmål relatert til en lesetekst om merkevarer

Ressurser

Materiell

Ekstraressurs

Forberedelser

Læreren må

  • gjøre seg kjent med undervisningsoppleggets plan og vedlegg.
  • skrive ut Vedlegg 2 og Vedlegg 3 til elevene.
  • skaffe til veie nødvendig antall laminerte A4-ark, White Board-tusjer og «vaskelapper».

Plan for opplegget

FØR lesing

Bildegåte

For å sette temaet for undervisningssekvensen, organiseres en uhøytidelig test av elevenes kjennskap til merkevarer fra det tyskspråklige området – i form av en bildegåte (Vedlegg 1). Elevgruppen blir presentert for tildekte merkevarelogoer, der stadig større deler kommer til syne.

Ved hjelp av bildeutsnittene som litt etter litt avdekkes, skal elevene forsøke å gjenkjenne firmaet eller produktet som bildelogoen representerer. Bildene byr på anledninger til å uttrykke seg om hva som konkret er å se i logoen, men også om egne erfaringer relatert til merkevarene. I lysbildene vises avslutningsvis en kortfattet fasit (firmanavn, hovedprodukt(er) og opprinnelsesland).

Klassesamtalene omkring bildene er elevenes første møte med temarelaterte ord og begreper, f.eks. Hersteller, Konzern, Unternehmen, Firma, Produkt, Hauptsitz, gründen, produzieren, berühmt, weltbekannt, m.m.

UNDER lesing

Hvem skal ut?

Teksten (Vedlegg 2) og arbeidsarket Hvem skal ut? (Vedlegg 3) deles ut. Elevene leser teksten individuelt. Parallelt med at de leser, skal de for hvert tekstavsnitt ta stilling til hvilke av de avbildede ikonene i Vedlegg 3 som «skal ut».

Til hvert avsnitt er det oppgitt fire ikoner, der tre av dem illustrerer ord som spesifikt blir nevnt i teksten, mens ett gjør det ikke. I feltet under ikonene noterer elevene stikkordene fra teksten som de mener ikonene representerer. 

Når alle har et løsningsforslag, vises fasiten (Vedlegg 4) på lerret, eget resultat sammenlignes med denne og man samtaler om de ulike elementene i plenum.

ETTER lesing

Vis dere!

  • Elevene jobber to og to og får tildelt et laminert A4-ark, en viskbar tusj og en «vaskelapp» 
  • Lærer stiller tekstspørsmål (Vedlegg 5), elevene diskuterer seg imellom og noterer svaret på laminert ark (i stort, lesbart format).
  • Når alle parene har notert et svarforslag, ber lærer elevene om å vise svar-plakatene sine. 
  • De framholdte svarene studeres, sammenlignes og kommenteres i plenum.  
  • Denne prosedyren gjentas til alle spørsmål er besvart.

VFL

I møte med tekst og ulike tankenøtter prøver elevene seg fram og tester ut antakelser samt forståelse som de får umiddelbar tilbakemelding på gjennom felles refleksjoner med lærer og medelever.

Grunnleggende ferdigheter

Lesing

I dette undervisningsopplegget fungerer en lesetekst som språklig og innholdsmessig input. Elevene forberedes på innholdet ved at de før selve lesingen skal gjette på tekstrelevante bildelogoer – dette for å skape interesse og aktivere forkunnskaper.

Underveis i lesingen overvåker de egen leseforståelse gjennom å stoppe opp og reflektere over løsninger i en Hvem skal ut?-oppgave. Etter lesingen skal elevene vise sin leseforståelse og befeste det leste gjennom å svare på tekstspørsmål i fellesskap på en aktiviserende måte.. 

Kjerneelementer

Interkulturell kompetanse

En funderende innfallsvinkel til et utvalg merkevarer fra tyskspråklige land, skal bidra til at elevene får et lite innblikk i småmorsomme saksforhold fra språkområdene og at de utvikler nysgjerrighet for videre fordypning i kulturaspekter.

Kommentarer

Leseteksten og relatert oppgave omhandler 12 merkevarer. Dersom dette oppleves for mye, kan man eventuelt redusere mengden ved å ta for seg halve teksten (= side 1 i Vedlegg 2), halvparten av oppgaven (= side 1 i Vedlegg 3) og spørsmål 1–10 (Vedlegg 5). 

Idé og utarbeidelse

Berit Hope Blå © Fremmedspråksenteret 

Publisert 3. apr. 2023 13:17 - Sist endret 10. jan. 2024 10:01