Deutschland von Norden bis Süden

Unterrichtseinheit auf Deutsch

Trinn: Nivå I
Tema: lytte - og leseforståelse og skriving
Tid: ca. to økter à 90 minutter

Kort beskrivelse

Elevene skal lære ulike kulturelle og geografiske aspekter ved Tyskland og se sammenhenger med egen bakgrunn. Deretter skal de skrive egne tekster ved å bruke 
Book Creator, et verktøy som gjør det mulig å lage attraktive, visuelle og digitale tekster og dele disse med andre. Elevene skal lære å lime inn bilder og tekst samt å gjøre lydopptak av det de leser.

Kompetansemål

  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
  • utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn

Kjerneelementer

Kommunikasjon

  • Elevene skal trene på både lytting, lesing og skriving.

Interkulturell kompetanse

  • Elevene skal anvende kunnskap om andre språk og kulturer og se sammenhenger med egen bakgrunn.

Språk og teknologi

  • Elevene skal utforske og utnytte faglig relevant språkteknologi og anvende den på en kreativ måte.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • lese og forstå enklere lese- og lyttetekster om tysk geografi og kultur samt tyske byer
  • forstå og bruke et temarelevant ordforråd i egen skrifltige og digitale produksjon

Ressurser

Thinglink: Deutschland von Norden bis Süden

Forberedelser

Det er en fordel om lærer setter seg inn i læringsstien på forhånd for å kunne støtte elevene i arbeidet.

Plan for opplegget

Læringsstien er ganske intuitiv og den følger en naturlig progresjon. Innholdsmessig får elevene gjennom kortere lese- og lyttetekster et lite innblikk i utvalgte tyske byer og enkelte kjennetegn ved Nord-, Midt- og Syd-Tyskland, f.eks. hav, vin, messer, industri, fjell, Oktoberfest, Berlin og München. Hvert av stegene i læringsstien inneholder oppgaver der elevene på ulike måter tester leseforståelsen (flervalgsoppgaver, lete etter synonymer i kontekst), øver på vokabular (kombinere ord + bilde) og trener skriveferdighetene (skrive en e-post og skape en "bok").

Elevene skal kun klikke seg gjennom de ulike ikonene:

  • Start-symbol: Her forklares selve opplegget, og elevene blir presentert for de ulike delene.
  • Pil-symboler: Inneholder kortfattet informasjon om videre oppgaver eller aktiviteter i læringsstien.
  • Tall-symbol: Elevene skal bevege seg fra ett tall til et annet i logisk rekkefølge. Hvert tall inneholder en aktivitet som elevene skal jobbe med.
  • Bok-symbol: Dette symbolet inneholder informasjon om skriveoppgaven som elevene skal fullføre.

Refleksjon og vurdering

Læringsstien er tenkt som et supplement for å hjelpe elevene på veien mot nye oppgavetyper til sentralt skriftlig eksamen. Derfor anbefales det at elevene jobber selvstendig. De fleste aktivitetene gir direkte tilbakemelding. Læreren kan fungere som veileder, særlig når det gjelder den siste oppgaven (egenskriving). 

Kommentarer

Det kan hende at elevene (og læreren) trenger litt tid for å bli kjent med digitale opplegg som dette. Ikke vær redd for å måtte jobbe med det noen ganger. Repetisjon gjør mester!

Idé og utarbeidelse

Natali Seguí Schimpke, © Fremmedspråksenteret

Publisert 20. mai 2021 10:04 - Sist endret 12. des. 2023 13:20