Kompetansemål
Språklæring
- anvende kunnskaper om ord, setningsoppbygging, tekstbinding og språkbruk for å forbedre eget språk
Kommunikasjon
- skrive sammenhengende og godt strukturerte tekster i ulike sjangere
Språk, kultur og samfunn
- formidle kunnskap om aktuelle samfunnsforhold, historie, geografi og religion i språkområdene
- diskutere egen oppfatning av samfunnsmessige og kulturelle likheter samt ulikheter som kan være til hinder for forståelse, respekt og kommunikasjon med kulturen i målspråkområdet
Læringsmål
- undersøke begreper knyttet til kirke og religion
- identifisere kulturelle faktorer som påvirker meninger og oppfatninger
- skrive om emnet i ulike sjangere
Ressurser
Internettsider
- Filmens offisielle nettside. Trailere m.m. El crimen del Padre Amaro
Filmanmeldelser
- El crimen del Padre Amaro (La Butaca)
- Oscar-nominert katolsk kaos (Aftenposten)
- Pater Amaros forbrytelse (NRK)
- Den katolske kirke i Mexico
Fremstillinger av frigjøringsteologien
- Teología de la Liberación (YouTube)
- Teología de la Liberación (Wikipedia)
Informasjon om abort og abortklinikker i Mexico
Meninger om og holdninger til abort i Mexico:
- Ley del aborto en México (Catholic.net)
- México: La Ley del Aborto en el D.F. (Contacto Magazine)
- Leyes sobre el aborto en México (GIRE)
- La realidad del Aborto: La frialdad de los datos (Aciprensa)
- Ley del aborto convirtió a México DF en “ciudad homicida” (Aciprensa)
- Campaña de aborto de falsas católicas (Aciprensa)
- 100 Preguntas y Respuestas sobre el Aborto (Aciprensa)
Forberedelser
- Introdusere relevant vokabular
- Lærer og elever kan i felleskap ha idémyldring til relevant vokabular.
- Læreren kan sette opp en liste over relevant vokabular på norsk og elevene kan tenke seg til hva det heter på målspråket.
- Læreren kan sette opp en liste over relevant vokabular og elevene kan sorterer etter ordklasse/emne eller lignende.
sacerdote m |
ordenar |
apegad@ a la religión |
Plan for opplegget
I forkant av filmen
Elevene setter seg inn i skriveoppgavene, slik at de eventuelt kan ta noen notater i løpet av filmen.
Se filmen
I etterkant av filmen
Elevene velger mellom ulike skriveoppgaver med utgangspunkt i filmen:
- Skriv en filmanmeldelse.
- Skriv dagboknotater, enten fra Amelias dagbok eller Pater Amaros dagbok.
- Skriv et avisinnlegg der du er for eller imot selvbestemt abort.
- Skriv en avisartikkel/kronikk/avisreportasje
(1-3 sider) som inneholder disse momentene
- Hvorfor kan ikke Amelia og Pater Amaro være kjærester?
- Hva forteller filmen om prestenes forhold seg imellom? (biskopen, Padre Amaro, Don Benito, den revolusjonære presten Padre Aurelio)
- Hva forteller denne filmen om den katolske kirkens rolle i samfunnet? (Tenk for eksempel på ordførerfruen, kollekten, finansieringen av sykehuset, forholdet mellom Padre Benito og Don Chato.)
- Hva er Pater Amaros forbrytelse? Hvordan forbryter han seg mot kirken, lokalsamfunnet, kjæresten Amelia og journalisten Rubén?
- Denne filmen kunne ha vært hentet fra virkeligheten mange plasser i verden i dag. Kunne dette ha skjedd i Norge? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Forslag til differensiering
Elevene kan
- lage egne ordlister og fordype seg i ulike emneord
- velge ut / arbeide mer med én av skriveoppgavene
- velge ut ett eller flere momenter i oppgave 4) og konsentrere seg om dette/disse
Evaluering og vurdering
Dette opplegget egner seg for mappevurdering.
Egenevalueringsskjemaer der eleven må kommentere arbeidet med de ulike momentene: planlegging, progresjon, kildebruk, sjangervalg, sjangertrekk osv.
Vurdering med veiledende kommentar og karakter på språk og innhold.
Oppfølging
Dette opplegget kan være en del av et større arbeid om et latinamerikansk land.
Idé og utarbeidelse
Tone Åstorp, © Fremmedspråksenteret