Running. Algunos consejos

Título: Running. Algunos consejos , Nivel: A2/B1, Tema: Ejercicios de comprensión lectora y expresión escrita, Tiempo: 3-4 horas

Explicación en español

Kort beskrivelse

Elevene skal jobbe med et digitalt oppgavesett rundt temaet «running». Opplegget er bygget slik at elevene får mulighet til å danne seg et godt ordforråd rundt temaet for så å kunne mestre oppgavene med minst mulig bruk av hjelpemidler. 

Målet med disse oppgavene er at elevene skal få trening i vurderingsformen de møter til ny skriftlig eksamensform. Om du ønsker kan elevene levere inn sin skriftlige produksjon som du kan vurdere. Elevene får umiddelbar tilbakemelding på rett/feil på oppgavene underveis.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • Løse enkelte oppgavetyper knyttet opp mot lesing (inkl. forståelse av noen metaforer) og språklige strukturer (inkl. verb i fortidsformer)
  • Skrive ferdig en dialog mellom en lege og en pasient ved bruk av relevant vokabular
  • Skrive en kreativ og beskrivende tekst i fortid knyttet opp mot temaet fra opplegget 

Ressurser

Plan for opplegget

  • Opplegget følger en naturlig progresjon. Elevene kommer videre etter hvert de løser hver oppgave. 

Kjerneelementer

  • Kommunikasjon 
    Elevene skal trene på lesing og skriving
  • Interkulturell kompetanse
    Elevene skal anvende kunnskap om andre språk og kulturer og se sammenhenger med egen bakgrunn
  • Språk og teknologi
    Elevene skal utforske og utnytte faglig relevant språkteknologi og anvende den på en kreativ måte

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring
    Fremme god psykisk og fysisk helse

Kompetansemål i LK20

  • lese og forstå ulike typer tekster, også autentiske, om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker
  • bruke grunnleggende språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen

Forberedelser

Man kan gjerne jobbe med aktiviteter før starter med opplegget for å forberede elevene på vokabularet de skal møte i teksten og for aktivere deres forhåndskunnskap (eksempelvis et tankekart om temaet «running», nøkkelord fra teksten presentert på ulike språk m.m.)

Idé og utarbeidelse

Natali Seguí Schimpke, Rodrigo Arche Claudio © Fremmedspråksenteret
 

Publisert 1. okt. 2021 13:49 - Sist endret 8. okt. 2021 11:56