Kort beskrivelse
Elevene skal jobbe med et digitalt oppgavesett rundt temaet «running». Opplegget er bygget slik at elevene får mulighet til å danne seg et godt ordforråd rundt temaet for så å kunne mestre oppgavene med minst mulig bruk av hjelpemidler.
Målet med disse oppgavene er at elevene skal få trening i vurderingsformen de møter til ny skriftlig eksamensform. Om du ønsker kan elevene levere inn sin skriftlige produksjon som du kan vurdere. Elevene får umiddelbar tilbakemelding på rett/feil på oppgavene underveis.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- Løse enkelte oppgavetyper knyttet opp mot lesing og språklige strukturer.
- Skrive en tekst om dagliglivet til to helt ulike personer.
- Skrive en tekst der de sammenlikner ulike idrettsaktiviteter og beskriver hvorfor de foretrekker den ene istedenfor den andre.
Ressurser
Plan for opplegget
- Opplegget følger en naturlig progresjon. Elevene kommer videre etter hvert som de løser hver oppgave.
Kjerneelementer
- Kommunikasjon: Elevene skal trene på lesing og skriving.
- Interkulturell kompetanse: Elevene skal anvende kunnskap om andre språk og kulturer og se sammenhenger med egen bakgrunn.
- Språk og teknologi: Elevene skal utforske og utnytte faglig relevant språkteknologi og anvende den på en kreativ måte.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring: fremme god psykisk og fysisk helse
Kompetansemål i LK20
- Lese og forstå tilpassede og enklere autentiske tekster om personlige og dagligdagse emner.
- Skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler.
- Bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen.
Forberedelser
Man kan gjerne jobbe med aktiviteter før man starter med opplegget for å forberede elevene på vokabularet de skal møte i teksten og for å aktivisere dem (eksempelvis et tankekart om temaet «running», nøkkelord fra teksten presentert på ulike språk m.m.).
Idé og utarbeidelse
Natali Seguí Schimpke og Rodrigo Arche Claudio © Fremmedspråksenteret