Running, algunos consejos

Nivå A1/A2
Tema: Oppgavetyper knyttet opp mot skriftlig eksamen (LK20)
Tid: ca. 180 minutter

Explicación en español

Kort beskrivelse

Elevene skal jobbe med et digitalt oppgavesett rundt temaet «running». Opplegget er bygget slik at elevene får mulighet til å danne seg et godt ordforråd rundt temaet for så å kunne mestre oppgavene med minst mulig bruk av hjelpemidler. 

Målet med disse oppgavene er at elevene skal få trening i vurderingsformen de møter til ny skriftlig eksamensform. Om du ønsker kan elevene levere inn sin skriftlige produksjon som du kan vurdere. Elevene får umiddelbar tilbakemelding på rett/feil på oppgavene underveis.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • Løse enkelte oppgavetyper knyttet opp mot lesing og språklige strukturer.
  • Skrive en tekst om dagliglivet til to helt ulike personer.
  • Skrive en tekst der de sammenlikner ulike idrettsaktiviteter og beskriver hvorfor de foretrekker den ene istedenfor den andre.

Ressurser

Plan for opplegget

  • Opplegget følger en naturlig progresjon. Elevene kommer videre etter hvert som de løser hver oppgave. 

Kjerneelementer

  • Kommunikasjon: Elevene skal trene på lesing og skriving.
  • Interkulturell kompetanse: Elevene skal anvende kunnskap om andre språk og kulturer og se sammenhenger med egen bakgrunn.
  • Språk og teknologi: Elevene skal utforske og utnytte faglig relevant språkteknologi og anvende den på en kreativ måte.

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring: fremme god psykisk og fysisk helse

Kompetansemål i LK20

  • Lese og forstå tilpassede og enklere autentiske tekster om personlige og dagligdagse emner.
  • Skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler.
  • Bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen.

Forberedelser

Man kan gjerne jobbe med aktiviteter før man starter med opplegget for å forberede elevene på vokabularet de skal møte i teksten og for å aktivisere dem (eksempelvis et tankekart om temaet «running», nøkkelord fra teksten presentert på ulike språk m.m.).

Idé og utarbeidelse

Natali Seguí Schimpke og Rodrigo Arche Claudio © Fremmedspråksenteret
 

Publisert 1. okt. 2021 12:46 - Sist endret 24. mai 2024 10:14