Chile, un país muy variado

Nivå I.
Tema: lytte - og leseforståelse og skriving 
Tid: ca. to økter à 90 minutter hver

Explicación en español

Kort beskrivelse

I denne læringsstien skal elevene utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i Chile, og se sammenhenger med egen bakgrunn.
Opplegget fokuserer ikke på konkrete grammatiske emner, men åpner for å jobbe mye med vokabular samt lese- og lytteforståelse gjennom varierte oppgaver.
Læringsstien er veldig intuitiv og elevene trenger kun å klikke seg gjennom de ulike ikonene og løse de oppgavene som blir foreslått.

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • informasjon om ulike kulturelle og geografiske aspekter ved Chile, og se sammenhenger med egen bakgrunn.

  • skrive egne tekster med utgangspunkt i opplegget.

Kompetansemål i LK20

  • lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
  • lese og forstå tilpassede og enklere autentiske tekster om personlige og dagligdagse emner
  • skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler 
  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
  • utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn

Kjerneelementer

  • Kommunikasjon: Elevene skal trene på både lytting, lesing og skriving.
  • Interkulturell kompetanse: Elevene skal anvende kunnskap om andre språk og kulturer og se sammenhenger med egen bakgrunn.
  • Språk og teknologi: Elevene skal utforske og utnytte faglig relevant språkteknologi og anvende den på en kreativ måte.

Ressurser / Vedlegg

Plan for opplegget

Læringsstien er veldig intuitiv, og den følger en naturlig progresjon. 
Elevene skal kun klikke seg gjennom de ulike ikonene.

    Forberedelser

    • Det er en fordel hvis læreren setter seg inn i læringsstien på forhånd for å kunne hjelpe elevene i etterkant.
    • Ta med terninger.

    Refleksjon og vurdering

    Læringsstien er tenkt som et supplement for å hjelpe elevene på veien mot nye eksamensformer (LK20). De fleste aktivitetene gir direkte tilbakemelding. Læreren fungerer som veileder underveis i hele prosessen.

    Idé og utarbeidelse

    Natali Seguí Schimpke og Rodrigo Arche Claudio © Fremmedspråksenteret

    Emneord: Kommunikasjon S1, Språklæring og flerspråklighet S1
    Publisert 20. mai 2021 08:14 - Sist endret 17. juni 2024 13:48