Kort beskrivelse
I denne læringsstien skal elevene utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i Chile, og se sammenhenger med egen bakgrunn.
Opplegget fokuserer ikke på konkrete grammatiske emner, men åpner for å jobbe mye med vokabular samt lese- og lytteforståelse gjennom varierte oppgaver.
Læringsstien er veldig intuitiv og elevene trenger kun å klikke seg gjennom de ulike ikonene og løse de oppgavene som blir foreslått.
Læringsmål
Elevene skal kunne:
-
informasjon om ulike kulturelle og geografiske aspekter ved Chile, og se sammenhenger med egen bakgrunn.
-
skrive egne tekster med utgangspunkt i opplegget.
Kompetansemål i LK20
- lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
- lese og forstå tilpassede og enklere autentiske tekster om personlige og dagligdagse emner
- skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler
- bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
- utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn
Kjerneelementer
- Kommunikasjon: Elevene skal trene på både lytting, lesing og skriving.
- Interkulturell kompetanse: Elevene skal anvende kunnskap om andre språk og kulturer og se sammenhenger med egen bakgrunn.
- Språk og teknologi: Elevene skal utforske og utnytte faglig relevant språkteknologi og anvende den på en kreativ måte.
Ressurser / Vedlegg
Plan for opplegget
Læringsstien er veldig intuitiv, og den følger en naturlig progresjon.
Elevene skal kun klikke seg gjennom de ulike ikonene.
Forberedelser
- Det er en fordel hvis læreren setter seg inn i læringsstien på forhånd for å kunne hjelpe elevene i etterkant.
- Ta med terninger.
Refleksjon og vurdering
Læringsstien er tenkt som et supplement for å hjelpe elevene på veien mot nye eksamensformer (LK20). De fleste aktivitetene gir direkte tilbakemelding. Læreren fungerer som veileder underveis i hele prosessen.
Idé og utarbeidelse
Natali Seguí Schimpke og Rodrigo Arche Claudio © Fremmedspråksenteret