看朋友 (På besøk)

Trinn: Nivå I
Tema: Introduser seg selv og venner 
Tid: 1-2 timer

Opplegget på kinesisk

Kort beskrivelse

Målet med dette opplegget er å oppmuntre elevene til å lage sine egne dialoger som fokuserer på å introdusere seg selv og delta i enkle samtaler rundt dagligdagse situasjoner.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • introdusere seg selv og venner
  • delta i en forberedt og spontan samtale
  • anvende enkle høflighetsfraser

Ressurser

  • Dialoger og tekster  som tar for seg temaet «på besøk».

Forberedelser

  • Forbered en kort tekst som forteller litt om Konfucius’ historikk, hans lære og hans betydning for kinesisk kultur.
  • Forklar kort hvordan Konfucius sin lære fortsatt har stor betydning i dagens Kina.

Plan for opplegget

1. Læreren presenterer først en tekst som illustrerer en dialog mellom en kinesisk vert og en gruppe gjester. Viktige elementer er f.eks.: 

  • 请进 / 请坐 (Vennligst kom inn, vennligst sitt)
  • 认识你很高兴 (Veldig hyggelig å bli kjent med deg)  
  • 我介绍一下,这是...(La meg introdusere, dette er....)
  • 他在哪里工作? (Hvor jobber han?)
  • 你想喝什么? (Hva har du lyst til å drikke?)

2. Når elevene har fått en god gjennomgang av et språklig innhold, så kan læreren starte med å forberede elevene på å innta rollene som verter og gjester. Som gjest så kan elevene deles inn i små grupper, hvor de forbereder seg på å gi en kort introduksjon av seg selv, i tillegg til en mer utfyllende introduksjon av en medelev. Her kan man gi elevene en mal med informasjon som skal fylles ut, som f.eks.:

  • Hallo! Jeg heter (...........) jeg er fra (...............)
  • La meg introdusere, dette er (navn:.................)
  • Han/hun er (yrke:................)
  • Han/hun jobber på (arbeidsted:...................)
  • Han/hun liker å drikke (favorittdrikke:.................)

Som vert kan elevene også benytte seg av samme mal.

Elevene kan dikte opp hva de andre medelevene heter, hva de jobber med, osv. 

Elevene lager egne notater og øver i mindre grupper før de gjennomfører dialogene i plenum. 

Under gjennomføringen så er det også viktig at læreren oppfordrer alle til å stille spontane spørsmål, og oppfordrer elevene til å bruke alt de har lært tidligere.

Etter hver presentasjon bør man ha en oppsummering før neste gruppe begynner. Husker alle hva de forskjellige personene heter? Hvor de jobber? Hva de liker å drikke? Osv.

For ytterligere informasjon om metoden, se gjerne tipset «Karakterintervju». 

Kjerneelementer

Kommunikasjon

  • Elevene skal utvikle kunnskaper og ferdigheter for å kommunisere hensiktsmessig muntlig, og språket skal tas i bruk.
  • Elevene skal tilpasse språkbruken i noen grad til ulike kommunikasjonssituasjoner. 

Grunnleggende ferdigheter

Muntlig ferdigheter

Elevene skal skape mening gjennom å lytte, snakke og samtale i ulike kommunikasjonssituasjoner. Utviklingen av muntlige ferdigheter går fra å bruke ferdighetene i dagligdagse sammenhenger til å bruke dem i stadig mer komplekse situasjoner.

Kompetansemål i LK20

  • lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
  • delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
  • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant

Idé og utarbeidelse

Revidert av Han Han, © Fremmedspråksenteret

Emneord: Kommunikasjon K1, Språklæring og flerspråklighet K1, Interkulturell kommunikasjon K1
Publisert 25. jan. 2020 13:01 - Sist endret 20. okt. 2023 12:59