Kort beskrivelse
Målet med dette opplegget er oppmuntre elevene til å lage sine egne dialoger for ev. legebesøk i Kina samtidig som de lærer om tradisjonell kinesisk medisin.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- forstå og anvende enkelte ord tilknyttet noen sykdommer og symptomer
- tilegne seg grunnleggende kunnskap om tradisjonell kinesisk medisin
- kjenne litt til dagens helsesystem i det kinesiske samfunnet
Ressurser
Plan for opplegget
- Læreren viser frem bilder som er relevant for tradisjonell kinesisk medisin (TKM): akupunktur, glassterapi og apotek for TKM.
- Læreren gir en kort introduksjon til TKM som er basert på Yin og Yang teori.
- Elevene ser videosnuttet om individuell erfaring med tradisjonell kinesisk medisin for å behandle ulike plager (0:06-05:34)
- Elevene lærer ord 中医 zhōngyī (TKM) og 西医 xīyī (vestlig medisin).
- Lærer gir en enkel introduksjon til hvordan dagens kinesiske 医院 yīyuàn (sykehus) fungerer.
- Elevene studerer stikkord 病 bìng(sykdom), 疼 téng(vond, smerte)og radikal " 疒" som indikerer sykdom eller lidelser.
- Elevene arbeider videre med ordforråd tilknytning emnet. Læreren bruker ev. PowerPoint til å visualisere og analysere ord, uttrykk og setninger.
- Elevene lager sin egen tekst i tre steg:
1. Registrere seg i mottaket på sykehuset
2. Beskrive symptomer til legen, eksempelvis at man er blitt syk av maten som førstegangsreisende til Asia
3. Legens instruksjoner for bruk av medisin - Før elevene ev. utfører et rollespill kan læreren anvende metoden «rollerunder» for at elevene skal øve i grupper nødvendige uttrykk, beskrivelser og instrukser.
Kjerneelementer
Kommunikasjon
- Elevene skal utvikle kunnskaper og ferdigheter for å kommunisere hensiktsmessig muntlig, og språket skal tas i bruk.
- Elevene skal gi uttrykk for opplevelser, synspunkter og holdninger, ønsker og emosjoner.
Grunnleggende ferdigheter
Muntlig ferdigheter
Elevene skal presentere aktuelle og tverrfaglige emner muntlig og delta i spontane samtaler og diskusjoner.
Digitale ferdigheter
Elevene skal bruke digitale ressurser og medier til å utvide læringsarenaen og tilføre læringsprosessen verdifulle dimensjoner.
Kompetansemål i LK20
- bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
- delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
- utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn
Forberedelser
Lage ev. nødvendige rollekort
Idé og utarbeidelse
Revidert av Han Han, © Fremmedspråksenteret