Kànbìng 看病 (Legebesøk)

Trinn: Nivå I.
Tema: Sykdommer, symptomer og tradisjonell kinesisk medisin 
Tid: 1-2 timer

Opplegget på kinesisk

Kort beskrivelse

Målet med dette opplegget er oppmuntre elevene til å lage sine egne dialoger for ev. legebesøk i Kina samtidig som de lærer om tradisjonell kinesisk medisin.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • forstå og anvende enkelte ord tilknyttet noen sykdommer og symptomer
  • tilegne seg grunnleggende kunnskap om tradisjonell kinesisk medisin
  • kjenne litt til dagens helsesystem i det kinesiske samfunnet

Ressurser

Plan for opplegget

  • Læreren viser frem bilder som er relevant for tradisjonell kinesisk medisin (TKM): akupunktur, glassterapi og apotek for TKM.    
  • Læreren gir en kort introduksjon til TKM som er basert på Yin og Yang teori.
  • Elevene ser videosnuttet om individuell erfaring med tradisjonell kinesisk medisin for å behandle ulike plager (0:06-05:34)
  • Elevene lærer ord 中医 zhōngyī (TKM) og 西医 xīyī (vestlig medisin).
  • Lærer gir en enkel introduksjon til hvordan dagens kinesiske 医院 yīyuàn (sykehus) fungerer.
  • Elevene studerer stikkord 病 bìng(sykdom), 疼 téng(vond, smerte)og radikal " 疒" som indikerer sykdom eller lidelser.
  • Elevene arbeider videre med ordforråd tilknytning emnet. Læreren bruker ev. PowerPoint til å visualisere og analysere ord, uttrykk og setninger. 
  • Elevene lager sin egen tekst i tre steg: 
    1. Registrere seg i mottaket på sykehuset
    2. Beskrive symptomer til legen, eksempelvis at man er blitt syk av maten som førstegangsreisende til Asia
    3. Legens instruksjoner for bruk av medisin
  • Før elevene ev. utfører et rollespill kan læreren anvende metoden «rollerunder» for at elevene skal øve i grupper nødvendige uttrykk, beskrivelser og instrukser. 

Kjerneelementer

Kommunikasjon

  • Elevene skal utvikle kunnskaper og ferdigheter for å kommunisere hensiktsmessig muntlig, og språket skal tas i bruk.
  • Elevene skal gi uttrykk for opplevelser, synspunkter og holdninger, ønsker og emosjoner.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlig ferdigheter

Elevene skal presentere aktuelle og tverrfaglige emner muntlig og delta i spontane samtaler og diskusjoner.

Digitale ferdigheter

Elevene skal bruke digitale ressurser og medier til å utvide læringsarenaen og tilføre læringsprosessen verdifulle dimensjoner.

Kompetansemål i LK20

  • bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
  • delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
  • utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn

Forberedelser

Lage ev. nødvendige rollekort 

Idé og utarbeidelse

Revidert av Han Han, © Fremmedspråksenteret
 

 

Publisert 25. jan. 2020 12:20 - Sist endret 20. okt. 2023 11:10