皇帝的命令 (Keiserens bud)

Trinn: Nivå I. 
Tema: Veibeskrivelse
Tid: 1-2 timer

Opplegget på kinesisk

Kort beskrivelse

Målet med dette opplegget er at elevene skal lære å spørre om veien og forstå veibeskrivelser, samtidig som de lærer om Kinas første keiser, Qin Shi Huangdi.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • vite om Kinas første keiser Qin Shi Huangdi.
  • bruke retningsindikasjoner og øve på å gi veibeskrivelser.
  • anvende kunnskap om Kinas geografi.

Ressurser

Plan for opplegget

1. Læreren gir en kort introduksjon av Kinas første keiser, Qin Shi Huangdi, og supplerer informasjonen som elevene allerede kan om keisertiden, keiserne og de forskjellige dynastiene.

Qin Shi Huangdi var som kjent besatt av tanken på evig liv. Han sendte hele tiden sendebud for å søke etter kilder til evig liv. Bruk kartet over Kina for å lære elevene hvordan de kan forklare veiene som de ulike sendebudene tar fra en by til en annen for deretter å returnere til keiseren sitt palass i Xi’an.

Alternativt kan sendebudene også møte keiseren på et bestemt sted. Vær kreativ og gi utfordringer som gradvis øker i vanskelighetsgrad.

2. Elevene lærer å spørre om veien, som f.eks.: 到北京怎么走?

3. Læreren forklarer retningene på kartet: 东,西,北,南.

4. Elevene lærer å bruke preposisjonen 往, som f.eks.: 你往北走.

5. Elevene lærer å gi uttrykk for å svinge til høyre og venstre; 往右拐,往左拐 og for å gå rett fram: 一直走.
6. Elevene lærer å bruke ord som 然后 og 就 for å binde sammen setningsledd , som f.eks.: 你一直走,然后往右拐就到了. 

Kjerneelementer

Kommunikasjon

  • Elevene skal bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding.
  • Elevene skal kommunisere med forståelig uttale.
  • Elevene skal forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter

  • Elevene skal skape mening gjennom å lytte, snakke og samtale, og ta i bruk et gradvis bredere ordforråd og flere språklige strukturer.
  • Elevene skal forstå stadig flere ord, uttrykk og språklige strukturer, og å bruke strategier, hjelpemidler og kilder på en hensiktsmessig måte slik at det å lese bidrar til språklæring og interkulturell kompetanse.

Kompetansemål i LK20

  • lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
  • delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
  • utforske og beskrive kunstneriske og kulturelle uttrykk fra områder der språket snakkes, og gi uttrykk for egne opplevelser

Forberedelser

Skrive ut kartet over Kina (se under ressurser).

Idé og utarbeidelse

Revidert av Han Han, © Fremmedspråksenteret
 

Emneord: Kommunikasjon K1, Interkulturell kompetanse K1, Språklæring og flerspråklighet K1
Publisert 25. jan. 2020 12:02 - Sist endret 20. okt. 2023 15:10