Kort beskrivelse
Aktiviteten handler om å hjelpe elevene til å lære ordforråd knyttet til kroppsdeler og åpner for at elevene kan delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner
Læringsmål
Elevene skal kunne
- bli kjent med og anvende ordforråd knyttet til kroppsdeler
- muntlig fortelle om ubehag i en kroppsdel, også spontant
Kompetansemål i LK20
- delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
Kjerneelementer
Kommunikasjon
Elevene skal utvikle kunnskaper og ferdigheter for å kommunisere hensiktsmessig muntlig på målspråket.
Tverrfaglige temaer
Delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner knyttet til folkehelse og livsmestring
Grunnleggende ferdigheter
Muntlig ferdigheter
Elevene skal skape mening gjennom å lytte, snakke og samtale.
Ressurser
- Ark med kroppsdeler
- Sang om ansiktet mitt (YouTube)
- Sang om kroppen min (YouTube)
Forberedelser
- Lærer: Skriv ut arket med kroppsdeler
Plan for opplegget
Målet med dette opplegget er å oppmuntre elevene til å lage sine egne dialoger.
Målet med dette opplegget er å oppmuntre elevene til å lage sine egne dialoger.
- Elevene ser videoene under ressursen og blir kjent med ordforråd
- Elevene jobber alene eller i par og fyller ut arket under ressursen med ordforråd knyttet til kroppsdeler
- Læreren introduserer setningsmønstre: “…疼”, “…不舒服”, osv.
- Elevene jobber i par og lager en enkel dialog f.eks.
A: 你怎么了?
B: 我头疼。
Elevene kan gjerne bruke arket som de har jobbet med og bytte på noen av ordene, legge til setninger eller forandre på den eksisterende dialogen.
Idé og utarbeidelse
Han Han © Fremmedspråksenteret