Klassemiljø

Trinn: Nivå I og II
Tema: Elevdemokrati
Tid: Ca. to økter à 90 minutter 

Unterrichtseinheit auf Deutsch

Kort beskrivelse

I følgende undervisningopplegg engasjeres elevene i det tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap. Sentralt i opplegget står input av ord og språklige strukturer for å kunne uttrykke følelser og for å ta stilling til bestemte klasseregler på tysk.

Kompetansemål 

  • lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
  • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant 
  • bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte

Tverrfaglig tema

Demokrati og medborgerskap:

Elevene trener bl.a. på å uttrykke følelser på tysk og på å ta stilling til bestemte klasseregler gjennom ulike læringsaktiviteter. Dette innebærer deltagelse i demokratiske prosesser, dvs. demokrati i praksis. 

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • forstå og bruke relevante adjektiver i ulike sammenhenger tilknyttet temaet klassemiljø. 
  • anvende faste språklige strukturer for å oppsummere andres meninger i forbindelse med klasseregler.

Ressurser

Vedlegg

  1. Sangtekst (Feuerwerk)
  2. Adjektivskala
  3. Bli-kjent-plakat
  4. Dialog
  5. Klasseregler
  6. Fire hjørner

Nettressurs

Feuerwerk Ben & die TanzAlarm Kids

Forberedelser

  • Skrive ut vedleggene fra Ressurser.
  • Ta med ark og plakater (i farger).

Plan for opplegget

  1. Sang: Elevene lytter til sangen (se Nettressurs) mens de leser sangteksten (Vedlegg 1). Deretter skal de i par eller i små grupper forklare hovedtemaet i sangen – hvis nødvendig på norsk.
     
  2. Graderingslinje: Etter å ha studert og reflektert over listen med adjektiver (Vedlegg 2) i fellesskap, får hver elev tildelt et ark med ett av adjektivene. Klassen skal først dele seg i to grupper, alt etter om de mener de har fått et adjektiv med positiv eller negativ betydningsnyanse. Deretter skal elevene innad i hver av gruppene diskutere adjektivenes grad av positivitet/negativitet og stille seg på rekke ut fra mest negativ/positiv til minst negativ/positiv. Elever og lærer kommenterer til slutt resultatet – hvis nødvendig på norsk.
     
  3. Bli-kjent-plakat: Elevene bes om å fylle ut en plakat med adjektiver (Vedlegg 3) fra forrige aktivitet og/eller utvide med andre. 
     
  4. Dialog: Elevene jobber parvis. De spør hverandre om hva de har skrevet i plakaten. Elevene bes om å skrive ned svarene i hele setninger på tysk (Vedlegg 4). Avslutningsvis kan man dele og diskutere svarene i plenum. 
     
  5. Plakat med hender: Elevene tegner hånda si på et ark, skriver navnet sitt på det og henger arket opp på veggen. Deretter skal alle skrive noe positivt om en eller flere medelever på tysk. Målet med aktiviteten er at det skal stå noe positivt på alle hendene. Det kan være et adjektiv, en frase eller en setning.
     
  6. Diamantrangering: Elevene skal rangere 9 forslag til klasseregler (Vedlegg 5) – fra mest viktig til minst viktig ved å bruke formen til en diamant. Elevene deler sin rangering i plenum og kommer ev. med andre forslag.
     
  7. Fire hjørner: Læreren henger opp fire plakater – en i hvert av klasserommets hjørner (Vedlegg 6). Hver plakat representerer ulik grad av (u)enighet. Læreren leser høyt diverse regler som elevene har jobbet med. Underveis forflytter elevene seg til den plakaten som best stemmer overens med egen overbevisning. Når elevene har tatt stilling til alle reglene, bes de om å oppsummere avgjørelsene ved å bruke strukturer som f.eks.:

Alle mener at...

De fleste mener at...

Mange mener at...

Noen mener at...

Følgende regel er viktig/mindre viktig:

Alle er enige om at regelen ........... ikke er viktig.

Til slutt enes klassen om et bestemt antall regler som de skal forholde seg til. Klassens felles regler henges opp på veggen som en påminnelse.

Kommentarer

Dette opplegget er én av fire undervisningssekvenser tilknyttet det tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap. De fire områdene vi har valgt er: daglige rutiner, klassemiljø, fritid & transport og medbestemmelse i familien .  
Oppleggene kan gjennomføres uavhengig av rekkefølge og uavhengig av hverandre. 

Idé og utarbeidelse

Natali Seguí Schimpke © Fremmedspråksenteret 

Publisert 27. feb. 2023 13:08 - Sist endret 5. apr. 2024 11:13