Klassemiljø

Trinn: nivå I og II
Tema: Hverdagsdemokrati
Tid: ca. to økter à 90 minutter hver

Explication en français

Kort beskrivelse

I følgende undervisningopplegg engasjeres elevene i det tverrfaglige temaet Demokrati og Medborgerskap. Sentralt i opplegget står input av ord og språklige strukturer for å kunne uttrykke følelser og for å ta stilling til bestemte klasseregler på fransk.

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • bruke relevante adjektiver i ulike sammenhenger tilknyttet samme det samme temaet, nemlig klassemiljø. 
  • anvende faste språklige strukturer for å oppsummere andres meninger i forbindelse med klasseregler.

Kompetansemål i LK20

  • lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
  • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant 
  • bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte

Tverrfaglig tema

Demokrati og medborgerskap

Elevene trener bl.a. på å uttrykke følelser på fransk og på å ta stilling til bestemte klasseregler gjennom ulike læringsaktiviteter. Dette innebærer deltagelse i demokratiske prosesser, dvs. demokrati i praksis. 

Ressurser

  1. Sang med video "Say Hi! Ensemble plus forts"
  2. Sangtekst “Say Hi ! Ensemble plus forts ”
  3. Graderingslinje (ark med adjektiver)
  4. Affiche Faire connaissance
  5. Dialog
  6. Regler
  7. Fire hjørner

Forberedelser

  • Skrive ut vedleggene fra Ressurser.
  • Ha med ark og plakater (i farger).

Plan for opplegget

  1. Sang: Elevene hører en sang mens de leser sangteksten. Hvis det er nødvendig skal de i par eller i små grupper forklare hovedtemaet i sangen på norsk.
  2. Graderingslinje: Etter å ha sett på lista med adjektiver (se nr. 2 under ressurser) får hver elev et ark med et adjektiv. Elevene skal først deles i to grupper, ettersom de mener de har fått adjektiv med positiv eller negativ betydning. Hver gruppe skal stå i en rekke fra mest negativ til mest positiv. Elevene sammenlikner til slutt sine resultater hvis nødvendig på norsk.
  3. Affiche: Elevene bes om å fylle ut plakaten med adjektiver fra forrige liste og evt. andre (se nr. 3 under ressurser). 
  4. Dialog: Elevene jobber parvis. De spør hverandre om hva de har skrevet på plakaten. Elevene bes om å skrive ned svarene i hele setninger på fransk (se nr. 4 under ressurser). Til slutt kan man dele svarene i plenum. 
  5. Affiches des mains: Elevene skal tegne hånda si på et ark, skrive navnet sitt opp på det og henge arket opp på veggen. Så skal alle elevene skrive noe positivt om en annen elev på fransk. Målet med aktiviteten er at det skal stå noe positivt på alle hendene. Det kan være et adjektiv eller en setning.
  6. Diamantrangering: Elevene skal rangere 9 regler (se nr. 5 under ressurser) fra mest viktig til minst viktig ved å bruke formen til en diamant. Elevene deler sin rangering i plenum og kommer ev. med andre forslag. 
  7. Fire hjørner: Læreren henger opp fire plakater på hver av klasserommets vegger (se nr. 6 under ressurser). Hvert hjørne representerer ulike grad av enighet. Læreren leser høyt ulike regler som elevene har jobbet med og elevene forflytter seg i klasserommet til den plakaten som best stemmer overens med egen overbevisning etter hver regel. Elevene bes også om å gi et samlet resultat fra avgjørelsene ved å bruke følgene strukturene:

Tout le monde pense que...
La plupart des gens pensent que...
Beaucoup de gens pensent que…
Certains pensent que…
Tout le monde est d’accord pour dire que…

Avslutningsvis enes klassen om et bestemt antall regler som de skal forholde seg til, og elevene lager en plakat med reglene som henges opp på veggen.

Kommentarer

Dette opplegget er én av fire undervisningssekvenser tilknyttet det tverrfaglige temaet Demokrati og Medborgerskap. De fire områdene vi har valgt er: daglige rutiner, klassemiljø, fritid & transport og medbestemmelse.  Oppleggene kan gjennomføres uavhengig av rekkefølge og uavhengig av hverandre. 

Idé og utarbeidelse

Natali Seguí Schimpke © Fremmedspråksenteret 

Publisert 6. feb. 2023 12:32 - Sist endret 11. juni 2024 15:03