Fotball for alle

Trinn: Nivå II
Tema: Idrett og kjønn 
Tid: 4-6 timer 

Unterrichtseinheit auf Deutsch

Beskrivelse

Dette undervisningsopplegget tematiserer kjønnsbalanse i idrett, og en lesetekst som omhandler kvinnelige dommere innen fotballen står sentralt. Med utgangspunkt i teksten reflekterer elevene, bl.a. ved hjelp av spørsmålsstilling, rundt egne og andres holdninger relatert til dette.

Til slutt skriver elevene en tekst sammen, der de uttrykker sine meninger om temaet.  

Kompetansemål

  • lese og forstå ulike typer tekster, også autentiske, om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker.
  • skrive ulike teksttyper om personlige og faglig relevante emner, og uttrykke og begrunne egne meninger, med og uten hjelpemidler.

Tverrfaglig tema

Demokrati og medborgerskap

Elevene bes om å ta stilling til stereotype holdninger og fordommer når det gjelder kvinne- versus herreidrett. 

Grunnleggende ferdigheter

Lesing og skriving.

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • forstå og anvende vokabular samt grammatiske strukturer relevante for temaet 
  • skrive en tekst hvor de uttrykker sin mening om kjønnsforskjeller i idrett på bakgrunn av en lesetekst som tjener som input

Ressurser

Vedlegg

Lenker

Forberede

Skrive ut vedleggene listet opp under Ressurser.

Plan

FØR LESING
 

Ordbokløp

  • Læreren velger ut viktige ord/ordtrykk fra teksten (Vedlegg 1) og noterer disse på tavlas venstre side.
  • Det dannes grupper og resten av tavla deles inn i kolonner etter antall grupper. 
  • Elevene samarbeider for å finne betydningen av ordene/uttrykkene (alle hjelpemidler er tillatt).
  • Når gruppen har forstått et ord, løper en representant til tavla, setter strek over ordet i venstre felt og skriver dette ordet i gruppas kolonne. Det er nå utilgjengelig for de andre gruppene.
  • Denne prosedyren fortsetter til alle de opprinnelige ordene til venstre er krysset ut.
  • Til slutt bes gruppene om å gjøre rede for betydningen til ordene i sin kolonne – i plenum. Dersom de klarer dette, får de ett poeng – hvis ikke, vanker minuspoeng. Gruppa med flest poeng «vinner».

UNDER LESING
 

De fire leserhjelperne

For å forberede elevene på senere å skulle skrive en tekst om temaet, oppfordres de med denne aktiviteten til å sammenfatte, stille spørsmål, klargjøre og foregripe (se Lenker under Ressurser for nærmere forklaring). 

  • Klassen jobber i grupper på fire. 
  • Etter å ha lest et avsnitt av teksten (Vedlegg 1), stopper man opp og elevene benytter seg av de fire leserhjelperne i rekkefølgen nevnt over. 
  • Prosessen gjentas i forbindelse med hver leste tekstsekvens.

ETTER LESING
 

Oversettelseskonkurranse

  • Elevene deles i grupper på 3-4 personer.
  • Fordelt på klasserommets vegger henges det opp ett A3-ark per gruppe. 
  • Læreren skriver en setning fra teksten (Vedlegg 1) på tavla på norsk. 
  • Gruppene diskuterer og sender én representant som skriver en oversettelse på tildelt plakat. 
  • Læreren kontrollerer forslagene fortløpende. Dersom det er feil, må representanten løpe tilbake til gruppa og diskutere videre. Den gruppa som er først ute med «rett» svar får ett poeng. 

SKRIVING
 

Trekkspillfortelling

  • Elevene jobber i grupper på 3-4.
  • Lærer og elever velger sammen en passende tittel for temaet det skal skrives om.
  • Hvert gruppemedlem får tildelt en kopi av Vedlegg 2 og skriver noe i det første feltet: «Etter min mening…»). Så brettes denne delen slik at den ikke er synlig for andre, og arket gis til nestemann. 
  • Alle fortsetter med å skrive i det andre feltet (setningstarter: «På den ene siden …»), bretter igjen og gir arket videre. 
  • Slik fortsetter aktiviteten fram til alle har skrevet i alle arkets felter.
  • Til slutt foldes arket ut og tekstene leses høyt for de andre i klassen.
  • Denne skriveaktiviteten resulterer gjerne i tekster som ikke henger alt for godt sammen og gruppene får derfor i oppdrag å skrive en ny og sammenhengende tekst med elementer fra utkastene. For ytterlige støtte i samskrivingen kan de benytte seg av en skriveramme (Vedlegg 3), i tillegg til de setningsstarterne som allerede finnes i trekkspill-arket. 

Kommentar

Skrivingen kan eventuelt gjøres mer prosessorientert, ved at elevene får tilbakemelding på et førsteutkast, jobber videre med teksten og leverer for fornyet respons. 

Oppleggene under «hverdagsdemokrati» kan gjennomføres uavhengig av rekkefølge og uavhengig av hverandre. 

Idé og utarbeidelse

Elena Kristian © Fremmedspråksenteret

Publisert 17. mars 2023 15:18 - Sist endret 9. jan. 2024 12:42