Je veux une nouvelle chambre

Nivå: A2-B2
Tema: La démocratie au quotidien
Tid: 90 minutter
Explication en français

Kort beskrivelse

I følgende undervisningssekvens beskjeftiger elevene seg med en lesetekst om hverdagsdemokrati. Variert arbeid med teksten skal forberede elevene på en avsluttende muntlig diskusjonsdeltakelse.

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • lese og forstå en autentisk tekst om ungdoms demokratierfaringer 
  • uttrykke og begrunne egne meninger (tema: romfornyelse)
  • lytte til og forstå medelevers meningsytringer

Kompetansemål i LK20

  • utforske og gjøre rede for mangfold, samfunnsforhold og historiske hendelser i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn
  • muntlig forklare faglig relevante emner, skildre opplevelser, hendelser og planer, og begrunne meninger, også spontant
  • lytte til og forstå tydelig tale om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker

Ressurser

  1. Vedlegg 1 - Tankekart 
  2. Vedlegg 2 - Sannsynlighetsvurdering (Med inspirasjon fra tipset: Å vurdere sannsylegheita)
  3. Vedlegg 3 - Lesetekst
  4. Vedlegg 4 - Talemiddel (Med inspirasjon fra tipset: Redemittelbingo)

Plan for opplegget

Før lesing

Omvendt tankekart

Elevene blir i helklasse presentert for et «omvendt» tankekart, dvs. at tankeboblene allerede er utfylt (= stikkord fra teksten som skal leses), mens hovedbegrepet mangler. Elever og lærer reflekterer i fellesskap omkring ordenes betydning, og diskuterer hvilke(t) samlebegrep stikkordene i assosiasjonsfeltene kan representere. Det viktigste er ikke å komme fram til riktig svar (= demokrati), men å dvele ved ordene samt å sette temaet for undervisningssekvensen.

Sannsynlighetsvurdering 

Denne aktiviteten skal gi elevene en videre innføring i og ytterligere aktivere deres forkunnskaper når det gjelder «hverdagsdemokrati» og øvrig tekstinnhold i Ny rom-look. I tilnærmingen formuleres det et vurderingsspørsmål: Vil moderniseringen av rommet bli realisert? og elevene blir presentert for ulike utsagn som kan knyttes til teksten (se under). I treergrupper skal elevene først ta stilling til og diskutere om hvert av utsagnene taler for eller mot problemstillingen. Deretter skal de bli enige om det mest sannsynlige utfallet – ut fra de samlede opplysningene og egne vurderinger. Gruppas endelige svar skal ikke være en ren opptelling av påstandene. Utsagnene kan vektes ulikt, og elevene må bedømme om det er noen som veier tyngre enn andre. Oppgaven har heller ikke noe fasitsvar – det viktigste er å komme fram til en felles grunngitt sannsynlighetsvurdering i gruppa. Støttesetninger for begrunnelse i plenum: 

  • Vi tror (ikke) hun/han får lov til å modernisere rommet sitt
  • Det/De sterkeste argumentet/argumentene for dette er...
  • Vi har lagt spesielt vekt på følgende argument(er): ...

Under lesing

Gule ut tekst

For en første orientering i teksten, skummer elevene én gang gjennom lesestykket Ny rom-look individuelt. Som lesestøtte og for bevisstgjøring av leseforståelse, bruker de en markeringstusj for å framheve alt de mener å forstå. Slik blir elevene gjort ekstra oppmerksomme på hva de allerede mestrer – både når det gjelder enkeltord og sammenhengende setninger.

Les noe – si noe! 

Ved andregangs lesing jobber elevene i par og skal vekselvis lese høyt og ytre seg. Den ene starter å lese (f.eks. 1-2 setninger). Den andre kommenterer så innholdet i det leste ved å repetere et viktig poeng, stille et utdypende spørsmål, relatere det leste til seg selv, forklare et vanskelig ord e.l. Rollene byttes og prosedyren gjentas inntil teksten er ferdig lest. Elevene kan eventuelt få hjelpesetninger de kan bruke for å kommentere teksten:

Det handler om … / Jeg tenker el. tror at … / Jeg lurer på hvorfor … / Jeg har også / Jeg har ikke forstått …

Metoden utfordrer elevene til å forholde seg aktivt til tekstinnholdet under lesing.

Etter lesing

Talemiddel-bingo

I denne aktiviteten trener elevene på å uttrykke seg muntlig, lytte til og reagere på andres innlegg i en diskusjon samt bruke typiske formuleringer for meningsytring (enighet/uenighet). Gjennom bruk av et bingo-spill stimuleres elevene til å delta mer aktivt i diskusjonen og med et mer variert ordforråd.

Elevene deles inn i grupper på 4 og hvert gruppemedlem får et bingobrett som inneholder fraser for meningsuttrykk. Bingobrettet gir noen språklige holdepunkter og forplikter elevene til å bidra inn i en diskusjon. Hver gang en elev har ytret en frase fra eget ark, krysses denne av på arket. Man kan bare krysse av 1 setning per diskusjonsinnlegg. Den som først får 4 kryss vertikalt, horisontalt eller diagonalt, «vinner». Eventuelt kan man forlange at hele bingobrettet skal fylles, dvs. at alle frasene er krysset av.

Situasjonsbeskrivelse

4 venner er samlet. En av dem har delt sitt sterke om å pusse opp rommet, men at det kan bli problematisk å få gjennomslag for dette i familien. Innad i vennegruppa diskuteres strategier som kan hjelpe vedkommende med å få gjennom sin vilje. Hvilke argumenter har du å bidra med? og hvordan stiller du deg til de andres argumenter enig/uenig? (Setningene fra Sannsynlighetsvurdering kan eventuelt tjene til inspirasjon)

Kommentarer

Dette opplegget er én av fire undervisningssekvenser tilknyttet det tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap. De fire områdene vi har valgt er: daglige rutiner, klassemiljø, fritid & transport og medbestemmelse. Oppleggene kan gjennomføres uavhengig av rekkefølge og uavhengig av hverandre.

Idé og utarbeidelse

Berit Hope Blå © Fremmedspråksenteret
 

 

Publisert 15. mars 2023 10:43 - Sist endret 24. juni 2024 10:47