Zwei Freizeitaktivitäten

Kort beskrivelse

Opplegget er laget rundt en lydfil for nivå I der to tyske personer snakker om sine fritidsaktiviteter (det å synge i kor og spille håndball). Ulike øvelser for før, under og etter lyttingen skal lette elevenes lytteforståelse, få dem til å lytte aktivt og befeste ord, strukturer og tekstinnhold.

Kompetansemål

Kommunikasjon

  • finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
  • forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner
  • bruke lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formålet

Språk, kultur og samfunn

  • samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge

Læringsmål 

Elevene skal kunne

  • forstå og bruke et ordforråd innen temaet fritid
  • velge og bruke lyttestrategier som de føler fungerer for dem
  • forstå hovedinnholdet i muntlig tale om fritid

Ressurser

Lenker

  • Lydfilen Zwei Freizeitaktivitäten
    Dette er lyttetekst produsert for Utdanningsdirektoratet til bruk ved lokalgitt muntlig eksamen i 2010, nivå I.
  • Lyttestrategier (Europeisk Språkperm 13-18, s. 29)

Vedlegg

Kommentar

Det finnes en lydfiltranskripsjon av lydfilen for hørselshemmede elever.

Lærere som ønsker en kopi av denne, kan ta kontakt med info@fremmedspraksenteret.no.

Forberedelser

Elever

  • Opplegget er tenkt som et supplement til kapitler om fritid i læreverk for nivå I.

Lærere

  • Høre på lydfilen
  • Kopiere og klippe opp vedlegg 1, 2 og 3 etter antall elever (med vedlegg 1 og 2 jobber elevene i par)

Plan for opplegget

Før lytting (ord i fokus)

1. Elevene går sammen to og to. De informeres om at de skal få høre en lyttetekst som handler om fritidsaktiviteter. Som forberedelse blir elevparene presentert for en samling lapper med ord og uttrykk fra lytteteksten (vedlegg 1):

  • Elevparene tar for seg lapp for lapp og sjekker om de forstår ordene/uttrykkene.
    - Om man forstår, markerer man dette ved å notere initialene sine på lappen det gjelder.
    - Der bare den ene forstår, forklarer den andre.
    - Om det er ord/uttrykk ingen av dem forstår, tyr elevene til hjelpemidler.
    Avslutningsvis gjennomgår lærer med deltagelse fra elevene dokumentet med ord/uttrykk (vedlegg 1) for å sikre at forståelsen er korrekt.
  • Neste oppdrag for elevparene er å kategorisere lappene etter et selvvalgt system. I dette tilfellet er ordene/uttrykkene valgt ut med følgende tre kategorier i bakhodet:
    I. Korsang – eks.: Sänger und Sängerinnen/ Konzerte vorbereiten/die Stimme aufzuwärmen, osv.
    II Håndball – eks.: in einer Sporthalle/andere Mannschaften treffen/Sport treiben, osv.
    III Tidsuttrykk – eks.: vor drei Jahren/Einmal im Jahr/zweieinhalb Stunden, osv

     

    Det er likevel viktig å understreke at det ikke finnes noen fasit - elevene kan komme fram til flere eller færre kategorier. Elevene må forholde seg til ordene/uttrykkene på en annen måte enn i foregående øvelse, og får anledning til å merke seg bruk (= uttrykkene), betydning og skriftbilde. Målet med øvelsen er å gi elevene en forforståelse av innholdet i lytteteksten.
    Når alle lappene er systematisert, gjør hvert par kort rede for hvilke kategorier de endte opp med.

Under lytting (tekstinnhold i fokus): 2. Lærer gjør klart for avspilling av lydfilen Zwei Freizeitaktivitäten.

  • De samme elevparene får en bunke med bilder (vedlegg 2) som alle illustrerer ulike innholdsaspekter i lytteteksten. Elevene får i oppgave å legge bildene i den rekkefølgen de mener er riktig i forhold til innholdet i lytteteksten de hører.
  • Lydfilen spilles av to ganger for å gi elevene tid til å vurdere bilderekkefølgen. Deretter viser lærer dokumentet med bilder (vedlegg 2) på lerret – og dette sammenlignes med elevenes forslag til rekkefølge.

Etter lytting

3. Etter at elevene har hørt på lytteteksten skal de vise sin lytteforståelse gjennom en LOOP-aktivitet (vedlegg 3). Vedlegget består av 14 lapper, dvs. at klassen deles i to og at hver del gjennomfører LOOP-aktiviteten samtidig. Dersom det er færre elever enn 14 elever i hver gruppe, får noen elever to lapper.

 

  • Aktiviteten gjennomføres ved at hver elev får utdelt en lapp som inneholder både et spørsmål og et svar, men med den vrien at lappens spørsmål og svar ikke stemmer overens - svaret på eget spørsmål er det en annen elev som har.
  • Aktiviteten starter med at eleven som har startkortet (angitt med rød skrift i vedlegg 3) stiller spørsmålet på lappen sin ut i klasserommet “Hvem har…?”
  • Eleven som sitter med svaret leser dette høyt: “Jeg har …”. Vedkommende fortsetter så med å stille sitt spørsmål til klassen.
  • Og slik drives spørsmål/svar-aktiviteten videre som en slags “loop-sløyfe”, fra den ene til den andre, før hele seansen avrundes med svaret på startkortet.
  • Om det det er behov for repetisjon, kan elevene bytte lapper og gjenta LOOP-aktiviteten.

LOOP er en aktivitet man lett kan gripe til for en effektiv tekstgjennomgang. Elevens oppgave begrenses til forståelse og gjenkjenning av saksforhold fra lytteteksten. De får vist lytteforståelse uten at de selv må produsere noe på målspråket og aktiviteten egner seg derfor særlig for begynneropplæringen.

Refleksjon og vurdering

Elevene bes reflektere over lyttestrategier

  • Hvordan vurderer de eget læringsutbytte av øvelsene i forbindelse med lytteteksten, dvs. før, under og etter?
  • Hvilke lyttestrategier benytter elevene bevisst? (Her kan eventuelt strategiarket for lytteferdigheten i Europeisk Språkperm 13-18 )

Idé og utarbeidelse

Berit Hope Blå, Fremmedspråksenteret

Publisert 13. des. 2018 12:38 - Sist endret 5. okt. 2020 08:47