Kort beskrivelse
Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i en lydfil som handler om å lage fruktsalat. I tillegg er det et opplegg hvor læreren leser opp faktasetninger med insektsnavn. Opplegget er delt i flere aktiviteter hvor elevene først skal introduseres for begreper gjennom lærende lek, før de tar fatt på selve lyttedelen. Målet er at elevene skal klare å lytte ut informasjon og detaljer og finne begrepene igjen på elevarkene. Opplegget har utgangspunkt i kompetansemålene i læreplanen for engelsk etter 2. trinn.
Kompetansemål
Språklæring
- gi eksempler på noen situasjoner der det kan være nyttig å kunne engelsk
- finne ord og uttrykk som er felles for engelsk og eget morsmål
- bruke digitale ressurser i opplevelse av språket
Muntlig kommunikasjon
- lytte etter og bruke engelske språklyder gjennom praktisk-estetiske uttrykksmåter
- lytte til og forstå enkle instruksjoner på engelsk
- lytte til og forstå ord og uttrykk i engelskspråklige rim, regler, sanger, eventyr og fortellinger
- forstå og bruke noen engelske ord, uttrykk og setningsmønstre knyttet til nære omgivelser og egne interesser
Skriftlig kommunikasjon
- kjenne igjen sammenhengen mellom noen engelske språklyder og stavemønstre
- eksperimentere med å lese og skrive engelske ord, uttrykk og enkle setninger knyttet til nære omgivelser og egne interesser
Kultur samfunn og litteratur
- samtale om sider ved barns dagligliv i engelskspråklige land
- ta del i og oppleve barnekultur fra engelskspråklige land gjennom å bruke ord, bilder, musikk og bevegelse
- gi uttrykk for egne opplevelser av engelskspråklige rim, regler, sanger, eventyr og fortellinger
- samtale om sider ved barns dagligliv i engelskspråklige land
- ta del i og oppleve barnekultur fra engelskspråklige land gjennom å bruke ord, bilder, musikk og bevegelse
- gi uttrykk for egne opplevelser av engelskspråklige rim, regler, sanger, eventyr og fortellinger
Læringsmål
- Elevene skal være i stand til å lytte ut enkeltbegreper slik at de kan finne de igjen på elevarkene. Både farger, insektsnavn og frukt/bær
- Begrepene må innlæres godt på forhånd
Refleksjon og vurdering
- Elevene kan klare å lytte ut begrepene som er kjente selv om de kanskje ikke skjønner hele teksten. Lytteoppgaven inneholder kjente begreper som gjør at det skal være mulig for elevene å gjenkjenne de.
- Elevene kan selv være med å vurdere hvor godt de har forstått oppgaven hvis man retter prøven i plenum. Lytteprøven kan også gjennomføres på nytt etter litt tid.
Læringsmål
Lenke:
- Lyttetekst fra Starfall.com
- Let´s eat! A book about delicious colors. Written and photographed by Faith Gowan.
Forberedelser
Elever
Bli kjent med begrepene gjennom lystbetonte leker
Lærer
Klipp ut og laminer begrepene til warm up øvelsene. Skriv ut elevarkene
Finn fram sakser og lim til lytteoppgavene.
Hør gjennom lydfilen.
Plan for opplegget
- Vedlegg 1: Plakat ( Heng opp i klasserommet så elevene kan studere bildene) (pdf)
- Vedlegg 2: Warm up (begreper som skal klippes ut og brukes i ordinnlæringsfasen) (pdf)
- Vedlegg 3: Lærerveiledning (pdf)
- Vedlegg 4: Elevark 1 (pdf), Elevark 2 (pdf)
Oppfølging
Nå har elevene fått innarbeidet en del nye begreper om frukt/bær, insketer og farger. La elevene få utvide begrepsforståelsen ved å selv undre seg over hva andre begreper i samme kategori heter på engelsk. Lag en fruktsalat med klassen hvor man får bruke alle sansene sine å beskrive på engelsk hvordan frukten ser ut (farge/form/størrelse), smaker, og hva den heter etc.