Morphologie

Trinn: Nivå III. Tema: Etymologi. Tid: To skoletimer.

Kompetansemål

Språklæring

  • undersøke likheter og ulikheter mellom morsmålet og det nye språket og utnytte dette i egen språklæring
  • anvende kunnskaper om ord, setningsoppbygging, tekstbinding og språkbruk for å forbedre eget språk

Læringsmål

  • Få kunnskap om noen vanlige latinske og greske prefikser og suffikser, og kunne gjenkjenne dem både på morsmålet og målspråket.
  • Gjennom å reflektere over ords oppbygning og etymologi, vil elevene lettere kunne gjenkjenne likheter og ulikheter mellom norsk og fransk, noe som kan hjelpe dem videre i arbeidet med faget.

Ressurser

  • Enspråklig ordbok
  • Vedlegg med liste over prefikser og suffikser, samt oppgaver

Forberedelser

  • Kopier av arket: “Un peu de morphologie” (Word)
  • Finne frem fransk-fransk ordbok (evt. digital f.eks. Le Dictionnaire eller Lexilogos)

Plan for opplegget

  • Lærer går gjennom de latinske prefiksene og suffiksene på oppgavearket (punkt A a+b), og samtaler med elevene rundt disse. Hvilke kjenner de fra før, og hvilke likheter/ulikheter kan de se mellom de latinske og de franske ordene?
  • Oppgavene 1-4 kan gjøres skriftlig, eller muntlig i par/små grupper. I oppgave 1 og 2 skal elevene finne betydningen av de oppgitte prefiksene og suffiksene fra gresk og latin. I oppgave 3 skal de kombinere hvert ord med den riktige definisjonen, og i oppgave 4 skal de skrive ned suffikser fra henholdsvis gresk og latin på lapper og sette dem sammen. De elevene som blir ferdig med oppgavene, kan gå videre til oppfølgingsspørsmålet som står helt til slutt. 
  • Mot slutten av timen, går lærer igjennom oppgavene sammen med elevene.

Evaluering og vurdering

Dette opplegget er primært knyttet til læringsprosessen, og det vil derfor ikke være så aktuelt med en formell karakter her. Man kan imidlertid velge å avslutte arbeidet med en liten gloseprøve, alternativt gi elevene en tekst hvor de skal gjenkjenne enkelte av prefiksene/suffiksene, og således vise hva de har lært.

Oppfølging

Eleven kan reflektere over hvordan greske og latinske morfemer brukes i norsk.

Publisert 14. jan. 2020 15:49 - Sist endret 14. jan. 2020 15:54