Les Beaux-Arts

Trinn: Nivå III. Tema: Présentation de quelques peintres et analyse d'images. Tid: 3 dobbelttimer à 80 min. + oppfølging.

Explication en français

Kompetansemål

Språk, kultur, samfunn 

  • formidle opplevelser knyttet til estetikk og kulturformer og analysere innhold og form i litteratur, film, musikk, kunst og andre kulturformer 

Kommunikasjon

  • delta i spontane samtaler og diskusjoner 
  • gi uttrykk for egne synspunkter og tanker, opplevelser og følelser muntlig og skriftlig

Læringsmål

  • Få kjennskap til et utvalg kunstnere og kunstverk, tilegne seg og bruke vokabular og teknikker for billedanalyse, bruke språket skriftlig og muntlig for å formidle egne opplevelser av kunst
  • Bli seg bevisst kunstens og museenes betydning i Frankrike sammenlignet med bl.a. Norge

Ressurser

Lærebøker

  • Panorama Norsk Vg1 (Gyldendal 2006) s. 64-73 
  • Contours (Gyldendal 2008): s. 96-113, 143-144, 298 
  • Enchanté 2 (Cappelen 2007): s. 288-292, 137 

Internettsider

Søk på Google.fr etter kunstnere, kunstverk og museer.

Noen eksempler: 

Forberedelser

Lærer

  • Finne materiale om og redigere innledende presentasjon av enkelte kunstnere og kjente kunstverk

Elever

  • Repetere sider fra Contours (se over) om kunst og stoff fra norskfaget/engelskfaget om billedanalyse

Plan for opplegget

1. dobbelttime (= 80 min.)

Innledning v/lærer

  • Presenter kompetansemålene.
  • Vokabular: Brainstorming / tankekart. Internettkilde: "Pour analyser une image" (Se Ressurser)
  • Vis til Contours og norskfaget om billedanalyse. (Se Ressurser)

Art engagé *

  • Eksempel: Picassos "Guernica": Vis bildet uten tittel / tekst og be elevene identifisere det. De gjenkjenner fort Picasso, kanskje noen også kjenner bildet.
  • Muntlig gruppearbeid (2-3 elever per gruppe): Beskriv bildet best mulig og gi en kort tolkning. Resultatene presenteres og diskuteres i plenum.
  • Lærer: Gir en mer utfyllende presentasjon av bildet, historien bak, kort analyse osv. + henvisning til Eluard's dikt. (Kilder på Internett - se Ressurser )
  • Skriftlig arbeid (gruppearbeid/hjemmearbeid): Resymé på fransk av artikkel i Dagbladet om Guernica fra 26.april 2007 (70-årsdagen). Innlevering neste time. 

2. dobbelttime 

Autres peintres engagés *

  • Lærer viser eksempler og kommenterer: f. eks. David ("Marat assassiné") og Courbet ("L'homme blessé" )** 
  • Kort felles analyse av f.eks. Delacroix "La liberté guidant le peuple" med referanse til Hugo, écrivain engagé, og "Les Misérables"  og til Marianne (Contours s. 143).
  • Start elevarbeid. Be elevene forberede muntlig presentasjon med internettkilder og digitale verktøy av en fransk maler, inkludert analyse av ett av hans bilder. De kan jobbe individuelt eller parvis og velger selv maler og bilde. Her er det rom for differensiering. Gi dem gjerne en liste med forslag.

3. dobbelttime

  • Présentations par les élèves des peintres et oeuvres choisis 

* Tilpass valg av kunst og kunstner til elevenes nivå og gruppas arbeidsstoff for øvrig.
* * Gjerne knyttet til lesing av Rimbauds dikt "Le dormeur du val" når man finner tid til det.

Evaluering og vurdering

Uformell 

  • Gjennomgang og tilbakemelding på resymé av avisartikkel 
  • Be elevene kommentere sin egen muntlige framføring, eventuelt også hverandres, og foreslå karakter. Fortell dem hva du selv synes, og referer til kompetansemål. 

Formell

  • Sett karakter på muntlig arbeid/framføring hvis dere har blitt enige om det. 
  • Oppfølgende skriftlig arbeid med karakter (se under) 

Oppfølging

Skriftlig innlevering

Présentez une oeuvre d'art de votre choix et faites vous inspirer par cette oeuvre pour écrire un texte. Vous êtes libre à choisir vous même le genre de votre texte.
(Denne oppgaven kan elevene gjerne evaluere for/med hverandre i små grupper.)

Skriftlig skolearbeid / terminprøve/heldagsprøve

Oppfølgende arbeid i forbindelse med studietur til Nice 

  • Besøk på diverse museer i Provence / Côte d'Azur, med forberedende foredrag, oppgaver på stedet og etterarbeid
  • Diskusjon omkring franskmenns forhold til kunst og museenes betydning i Frankrike sammenlignet med bl.a. Norge. Spørsmål rundt dette emnet kan gjerne legges inn i elevenes intervjuer med franskmenn i Nice.

Kommentarer

Opplegget inkluderer mange av kompetansemålene og det er relativt lett å organisere og finne egnede kilder.

Det er en selvfølge at alt (bortsett fra oversetting av uttrykk) foregår på fransk.

Tilbakemelding fra elever: Fint med kort og konsentrert opplegg med læring av nyttig vokabular og mye aktiv bruk av språket med økt innsikt i kunst/kultur. Litt for lite tid til å forberede presentasjonene (som vanlig!).

Publisert 12. jan. 2020 12:08 - Sist endret 6. apr. 2022 11:00