La Tour Eiffel

Trinn: Nivå III. Tema: La société et ses symboles. Tid: 12-14 skoletimer.

Explication en français

Kompetansemål

Kommunikasjon 

  • forstå innholdet i lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere 
  • gi uttrykk for egne synspunkter og tanker, opplevelser og følelser muntlig og skriftlig 
  • forstå og bruke språket for å uttrykke tall og størrelser samt forstå beregninger og grafiske fremstillinger i hverdagslige sammenhenger

Læringsmål

I dette opplegget lærer elevene mer om 

  • Frankrikes historie og kultur 
  • Aktiviteter og attraksjoner i Frankrike 
  • Tall og måleenheter: Elevene lærer franske uttrykk for måling av avstander, areal, vekt og volum 
  • Grammatikk, fortid. Bruk av imparfait og passé composé. Elevene lærer om forskjellen mellom imparfait og passé composé slik at de selv kan fortelle hva som skjedde, og i tillegg beskrive ting og personer i fortid.

Ressurser

Nettsteder

Film

  • La légende vraie de la Tour Eiffel (utgitt 20.02.2006, varighet 96 min., regissør Simon Brook)

Filmen kan bestilles på Amazon.com 

Litteratur

  • Barthes, Roland og Martin, André (foto): La tour Eiffel. Paris: CNP/Seuil, 1986, 79 s. ISBN 2-86754-055 
  • Marrey, Bernard: La tour Eiffel. Paris: Editions du Patrimoine, 2001, 65 s. ISBN 2858226008

Begge bøkene kan bestilles på Amazon.com

Forberedelser

Samle materiale. 

Finne fram informasjon om Eiffeltårnet. 

Lage en tekst i passé composé og imparfait til bruk i første økt. Bruk informasjon fra f.eks. disse nettstedene:

Plan for opplegget

  • 2 timer tekst: lesing og forståelse. Tittelforslag: Gustave Eiffel et l'histoire de la tour Eiffel (se forslag til kilder under Forberedelser)
  • 2 timer passé composé og imparfait + oppgaver (vedlegg 1)
  • 2 timer tall og måleenhet + oppgaver (vedlegg 2)
  • 3 timer film (se ressurser)
  • 3 timer elevarbeid. Ved hjelp av nettstedet Tour-eiffel.fr, finner elevene fram mer informasjon om Eiffeltårnet, med fokus på historie, kultur, og attraksjoner, og skriver en kort tekst i fortiden. Følgende spørsmål kan inspirere elevene:
  • 1. Quel était le métier de Gustave Eiffel? 
  • 2. A quelle occasion la Tour a-t-elle été construite? 
  • 3. Combien de visiteurs ont fréquenté la Tour Eiffel en 1889, 1914, 1963, 2007?
  • 4. Pourquoi la fréquentation de la Tour Eiffel varie-t-elle selon les périodes?

Evaluering og vurdering

Je sais/Je connais

 Très bien

Bien

Pas assez bien

Jeg kan fortelle historien om Eiffeltårnet

 

 

 

Jeg kan presentere Eiffeltårnet som en av de mest berømte severdighetene i Frankrikes hovedstad

 

 

 

Jeg kan bruke imparfait og passé composé

 

 

 

Jeg kan oppfatte store tall og kan bruke måleenheter

 

 

 

Oppfølging

Innlevering

Skriv en tekst om en historisk person eller en ting vi forbinder med Norge. Skriv gjerne i passé composé og/eller imparfait. Anbefale elevene å lese en bok om Eiffeltårnet (se tips under Ressurser).

Publisert 12. jan. 2020 13:08 - Sist endret 13. apr. 2022 13:01