Kompetansemål
Kommunikasjon
- forstå innholdet i lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere
- gi uttrykk for egne synspunkter og tanker, opplevelser og følelser muntlig og skriftlig
- forstå og bruke språket for å uttrykke tall og størrelser samt forstå beregninger og grafiske fremstillinger i hverdagslige sammenhenger
Læringsmål
I dette opplegget lærer elevene mer om
- Frankrikes historie og kultur
- Aktiviteter og attraksjoner i Frankrike
- Tall og måleenheter: Elevene lærer franske uttrykk for måling av avstander, areal, vekt og volum
- Grammatikk, fortid. Bruk av imparfait og passé composé. Elevene lærer om forskjellen mellom imparfait og passé composé slik at de selv kan fortelle hva som skjedde, og i tillegg beskrive ting og personer i fortid.
Ressurser
Nettsteder
- Eiffeltårnet Tour-eiffel.fr
- Grammatikk Ortholud.com (imparfait og passé composé)
Film
- La légende vraie de la Tour Eiffel (utgitt 20.02.2006, varighet 96 min., regissør Simon Brook)
Filmen kan bestilles på Amazon.com
Litteratur
- Barthes, Roland og Martin, André (foto): La tour Eiffel. Paris: CNP/Seuil, 1986, 79 s. ISBN 2-86754-055
- Marrey, Bernard: La tour Eiffel. Paris: Editions du Patrimoine, 2001, 65 s. ISBN 2858226008
Begge bøkene kan bestilles på Amazon.com
Forberedelser
Samle materiale.
Finne fram informasjon om Eiffeltårnet.
Lage en tekst i passé composé og imparfait til bruk i første økt. Bruk informasjon fra f.eks. disse nettstedene:
Plan for opplegget
- 2 timer tekst: lesing og forståelse. Tittelforslag: Gustave Eiffel et l'histoire de la tour Eiffel (se forslag til kilder under Forberedelser)
- 2 timer passé composé og imparfait + oppgaver (vedlegg 1)
- 2 timer tall og måleenhet + oppgaver (vedlegg 2)
- 3 timer film (se ressurser)
- 3 timer elevarbeid. Ved hjelp av nettstedet Tour-eiffel.fr, finner elevene fram mer informasjon om Eiffeltårnet, med fokus på historie, kultur, og attraksjoner, og skriver en kort tekst i fortiden. Følgende spørsmål kan inspirere elevene:
- 1. Quel était le métier de Gustave Eiffel?
- 2. A quelle occasion la Tour a-t-elle été construite?
- 3. Combien de visiteurs ont fréquenté la Tour Eiffel en 1889, 1914, 1963, 2007?
- 4. Pourquoi la fréquentation de la Tour Eiffel varie-t-elle selon les périodes?
Evaluering og vurdering
Je sais/Je connais |
Très bien |
Bien |
Pas assez bien |
Jeg kan fortelle historien om Eiffeltårnet |
|
|
|
Jeg kan presentere Eiffeltårnet som en av de mest berømte severdighetene i Frankrikes hovedstad |
|
|
|
Jeg kan bruke imparfait og passé composé |
|
|
|
Jeg kan oppfatte store tall og kan bruke måleenheter |
|
|
|
Oppfølging
Innlevering
Skriv en tekst om en historisk person eller en ting vi forbinder med Norge. Skriv gjerne i passé composé og/eller imparfait. Anbefale elevene å lese en bok om Eiffeltårnet (se tips under Ressurser).