La presse française

Trinn: Nivå III. Tema: Médias, presse et actualités. Tid: 3 dobbelttimer à 80 min. + kanskje en fagdag til oppfølging.

Explication en français

Kompetansemål

Språklæring 

  • bruke Internett og andre medier kritisk og bevisst som ledd i egen språklæring 

Kommunikasjon 

  • fortelle om, forklare og beskrive ulike emner muntlig 

Språk, kultur og samfunn 

  • formidle kunnskap om aktuelle samfunnsforhold, historie, geografi og religion i språkområdene

Læringsmål

Få kunnskap om franske medier, aktuelle hendelser og historie, finne og bruke stoff på Internett og presentere dette muntlig

Ressurser

Lærebøker

  • Contours (Gyldendal 2009) "Les médias" s. 260–261 
  • Images 3 (Gyldendal 1999), Dossier 2: Presse s. 26–49 
  • Eksamen VT1121 V06 – Vedlegg "Les Médias français" 
  • Lyttetekst Fr. B 1996 – "Le canard enchainé" 

Internettsider

Vocabulaire des nouvelles technologies

Forberedelser

Elever

  • Lest på forhånd: "Les médias français" og "La presse française" s. 26–28 i Images 3 (se Ressurser)

Lærer

  • Sjekke internettsider og nettilgang og sørge for at elevene har nødvendig tekstmateriale til forberedelser

Plan for opplegget

1. dobbelttime

  • Samtale og diskusjon rundt franske medier med utgangspunkt i leste tekster, se over. Først radio og TV.(NB! Alt på fransk!) 
  • Gi elevene litt tid til å oppsøke radio- og TV-stasjoner på nettet 
  • Så diskusjon om La Presse: Types de journaux, hebdomadaires, magazines. Sammenlign med norsk presse. 
  • "La presse dit-elle toujours la vérité" (Images III p. 26–27): Relever les différents points de vue. Avec qui êtes-vous d'accord? 
  • Jobb med relevant vokabular (s. 35–36, 41, 48 i Images III). 

2. dobbelttime 

Start pararbeid for presentasjon av franske aviser og nyheter. Sørg for at det blir valgt ulike aviser. (Forslag til nettsider, se over.)
Forslag til instruks: 

a) Présentez un journal français en considérant les points suivants: type de journal, les caractéristiques du journal (la Une, la mise en page, images, titres, sujets, faits divers, annonces, langage – ce qui vous frappe).

b) Faites le résumé d'un article choisi dans votre journal.

c) Présentez brièvement une actualité francophone.

3. dobbelttime

Présentations de journaux et d'actualités.

Evaluering og vurdering

Uformell

  • Presentasjonene egner seg godt til egenevaluering og evaluering av medelever med diskusjon om hva som bør vektlegges med hensyn til kompetansemålene.

Formell

  • Presentasjonene kan også gjerne evalueres med muntlig karakter basert på kriterier man er blitt enige om. Arbeidet kan også følges opp med skriftlig arbeid med karakter.

Oppfølging

  • Diskusjon om pressefrihet, objektivitet, presseetikk: Images III s. 31–32, 48
  • Arbeid med lyttetekst for muntlig eksamen 1996: "Le Canard Enchainé". 
  • Les om og diskuter Dreyfussaken – Images III, s. 45–47 (relativt vanskelig stoff, men engasjerende). Hvis tid, vis filmen "Les Misérables" fra 1995 av Claude Lelouche med Jean Paul Belmondo i hovedrollen. 
  • Danger et vocabulaire de la nouvelle technologie (se Ressurser).

Kommentarer

Opplegget har mange variasjons-, tilpasnings- og oppfølgingsmuligheter, og det er stor tilgang på nettkilder. Erfaringer fra arbeid med emnet, spesielt i forbindelse med presentasjon av nyheter, har med hell vært brukt av elever til muntlig eksamen.

Publisert 25. feb. 2020 15:08 - Sist endret 11. apr. 2022 08:03