Kompetansemål
Språklæring
- bruke Internett og andre medier kritisk og bevisst som ledd i egen språklæring
Kommunikasjon
- fortelle om, forklare og beskrive ulike emner muntlig
Språk, kultur og samfunn
- formidle kunnskap om aktuelle samfunnsforhold, historie, geografi og religion i språkområdene
Læringsmål
Få kunnskap om franske medier, aktuelle hendelser og historie, finne og bruke stoff på Internett og presentere dette muntlig
Ressurser
Lærebøker
- Contours (Gyldendal 2009) "Les médias" s. 260–261
- Images 3 (Gyldendal 1999), Dossier 2: Presse s. 26–49
- Eksamen VT1121 V06 – Vedlegg "Les Médias français"
- Lyttetekst Fr. B 1996 – "Le canard enchainé"
Internettsider
- Yahoo.fr – Actualités
- Liste de journaux français
- RadioFrance
- TV TF1, France 2, France 3, TV 5, Arte
Vocabulaire des nouvelles technologies
- Le francais aujourd´hui
- Le vocabulaire des nouvelles technologies
- Facettes de la France contemporaine, Livre 2 (advance materials 2004): Ch. 2: "Les Dangers de L'Internet", Ch.4: "Les changement apportés par la nouvelle technologie."
Forberedelser
Elever
- Lest på forhånd: "Les médias français" og "La presse française" s. 26–28 i Images 3 (se Ressurser)
Lærer
- Sjekke internettsider og nettilgang og sørge for at elevene har nødvendig tekstmateriale til forberedelser
Plan for opplegget
1. dobbelttime
- Samtale og diskusjon rundt franske medier med utgangspunkt i leste tekster, se over. Først radio og TV.(NB! Alt på fransk!)
- Gi elevene litt tid til å oppsøke radio- og TV-stasjoner på nettet
- Så diskusjon om La Presse: Types de journaux, hebdomadaires, magazines. Sammenlign med norsk presse.
- "La presse dit-elle toujours la vérité" (Images III p. 26–27): Relever les différents points de vue. Avec qui êtes-vous d'accord?
- Jobb med relevant vokabular (s. 35–36, 41, 48 i Images III).
2. dobbelttime
Start pararbeid for presentasjon av franske aviser og nyheter. Sørg for at det blir valgt ulike aviser. (Forslag til nettsider, se over.)
Forslag til instruks:
a) Présentez un journal français en considérant les points suivants: type de journal, les caractéristiques du journal (la Une, la mise en page, images, titres, sujets, faits divers, annonces, langage – ce qui vous frappe).
b) Faites le résumé d'un article choisi dans votre journal.
c) Présentez brièvement une actualité francophone.
3. dobbelttime
Présentations de journaux et d'actualités.
Evaluering og vurdering
Uformell
- Presentasjonene egner seg godt til egenevaluering og evaluering av medelever med diskusjon om hva som bør vektlegges med hensyn til kompetansemålene.
Formell
- Presentasjonene kan også gjerne evalueres med muntlig karakter basert på kriterier man er blitt enige om. Arbeidet kan også følges opp med skriftlig arbeid med karakter.
Oppfølging
- Diskusjon om pressefrihet, objektivitet, presseetikk: Images III s. 31–32, 48
- Arbeid med lyttetekst for muntlig eksamen 1996: "Le Canard Enchainé".
- Les om og diskuter Dreyfussaken – Images III, s. 45–47 (relativt vanskelig stoff, men engasjerende). Hvis tid, vis filmen "Les Misérables" fra 1995 av Claude Lelouche med Jean Paul Belmondo i hovedrollen.
- Danger et vocabulaire de la nouvelle technologie (se Ressurser).
Kommentarer
Opplegget har mange variasjons-, tilpasnings- og oppfølgingsmuligheter, og det er stor tilgang på nettkilder. Erfaringer fra arbeid med emnet, spesielt i forbindelse med presentasjon av nyheter, har med hell vært brukt av elever til muntlig eksamen.