La Haine

Trinn: Nivå III. Tema: Forholdene i forstedene i Frankrike, oppvekstvilkår for unge immigranter, vold, narkotika, språkbruk (l'argot / le verlan). Tid: Fagdag (5 timer) + en dobbelttime.

Explication en français

Kompetansemål

Kommunikasjon 

  • forstå innholdet i lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere 
  • fortelle om, forklare og beskrive ulike emner muntlig 

Språk, kultur og samfunn 

  • formidle kunnskap om aktuelle samfunnsforhold […] i språkområdene 
  • diskutere flerkulturelle forhold i målspråkområdet, reflektere over kulturforskjeller og vise forståelse i møte med andre kulturer 
  • sammenligne og kommunisere om språk i Norge og i målspråkområdet

Læringsmål

Elevene skal 

  • gjennom å se en realistisk film - lære om evigaktuelle emner som kulturelle forskjeller, rasisme og oppvekstvilkår i målspråkområdet 
  • lære om ungdomsspråk og slang – i hvilken grad finnes det f.eks. her i Norge? 
  • reflektere over årsaker til alle opptøyene

Ressurser

Lærebøker

Tekster fra Ça va og Chez nous (begge fra Mary Glasgow Magazines): Le rap en France (Ça va april 2002, s. 10–11), Diam's – le rap au féminin (Ça va mars 2007, s. 4–5), Les ados en guerre (Ça va april 2008, s. 4–6): La banlieue en images et en chanson (Chez nous

Internettsider 

  • Franske nettaviser 
  • Videoer fra YouTube.com med Mc Solaar og Diam's 

Film/Lyd 

  • Filmen La Haine fra 1995 av M. Kassovitz 
  • Lyttetekst 2/2006 fra Utdanningsdirektoratet (Les émeutes dans les banlieues)

Forberedelser

Lærer

  • Ta kopier, finne musikkvideoer, lage spørsmål både til filmen og til diskusjon etterpå.


Elev

  • Lese om Les ados en guerre hjemme (se ressurser).

Plan for opplegget

1. økt:

Musikk – rap (se ressurser for tips til videoer som kan vises for elevene). 
Lese teksten La banlieue en images et en chanson (se ressurser). Spørsmål til teksten.
Deretter: Introduksjon til emnet l'argot og le verlan, gi eksempler på ark (se forslag i vedlegg). 
Introduksjon til filmen.

2. økt:

Vis første del av filmen til rollefigurene ankommer Paris. La elevene finne opplysninger om hovedpersonene og gi karakteristikker. Fortsett deretter filmvisningen.

3. økt:

Elevene ser resten av filmen og lager så et slags resymé, finner scenerekkefølgen.  
Klassen diskuterer filmen. Se vedlegg for spørsmål som kan brukes i diskusjonen.

4. økt:

Lytteprøve: Les émeutes dans les banlieues (se ressurser). 
Diskusjon i grupper, så i plenum: Hva kan være årsaker til opptøyene, hva kan gjøres / hva blir forsøkt gjort? Sammenlign med forhold i Norge. Se vedlegg angående eksempler på spørsmål til diskusjon.

Evaluering og vurdering

I etterkant av fagdagen: Gi elevene et skjema med spørsmål om dagen. Hva var bra, hva ikke? Hva lærte de mest av, hva kan gjøres bedre fra begge sider? (Se eksempel på evalueringsark i vedlegg).

Fortløpende uformell vurdering – deltakelse i diskusjonene, uttale, formuleringsevne.

Oppfølging

Følge med på franske nyheter i aviser og på TV (TF1) for å få oppdatering. Spennende med ny lov mot burkabruk, for eksempel. Lytteteksten 2/2006 kan brukes her.

Kommentarer

Jeg synes filmen er svært realistisk og bra selv om den er noen år. Den viser sider av det franske samfunn som elevene bør kjenne til. Morsomt med verlan og argot. Bare positive tilbakemeldinger fra elevene. De likte filmen og hele opplegget.

Publisert 12. jan. 2020 12:43 - Sist endret 11. apr. 2022 09:57