La correspondance en français

Trinn: Nivå III. Rédiger une lettre en français. Tid: 3 dobbelttimer.

Explication en français

Kompetansemål

Språklæring 

  • utforske likheter og ulikheter mellom morsmålet og målspråket

Kommunikasjon 

  • tilpasse språket til formelle og uformelle kommunikasjonssituasjoner
  • bruke hensiktsmessige og varierte språkstrukturer og et variert ordforråd muntlig og skriftlig
  • skrive sammenhengende og godt strukturerte tekster i ulike sjangere

Læringsmål

Elevene skal

  • lære å skrive brev med faste formler
  • kjenne til ulike stilnivåer
  • lære om ordforråd, begreper og uttrykk knyttet til brevskriving på fransk

Ressurser

Vedlegg

Bøker

  • Lokøy og Ankerheim, Contours. Gyldendal 2006, side 174. 
  • Lingua, skoleordbok, fransk-norsk / norsk-fransk. Kunnskapsforlaget, 2. utgave 2003, side 906-910.
  • Maury, P. 200 modèles de lettres. Marabout 2007.
  • Oury, P. Rédiger pour être luLes secrets de la communication écrite efficace. De Boeck 1990.

Forberedelser

Lærer

  • Finne fram flere typer brev på fransk: formelt brev og personlig brev. Utarbeide ordliste over uttrykk som er nødvendige for korrespondanse på fransk (se vedlegg 1 til inspirasjon).

Plan for opplegget

1. økt

Gi elevene en introduksjon til oppsett av brev på fransk og la dem se og lese flere formelle og uformelle brev på fransk. Gjennomgå åpnings- og avslutningsfraser for ulike stilnivåer. Se forslag til ressurser over, særlig Kunnskapsforlagets skoleordbok Lingua. Begynn på oppgave 1 (se under 2. økt) hvis tid.

2. økt

Oppgave 1: Sammenligning av franske og norske uttrykk i formelle og uformelle brev (se vedlegg 1). Elevene skal her vise at de forstår grunnleggende språklige strukturer i fransk korrespondanse. Man kan differensiere ut i fra elevenes nivå: I vedlegget er uttrykkene oppgitt på fransk, og elevene skal finne tilsvarende uttrykk på norsk. For å gi elevene en større utfordring kan man gå motsatt vei og oppgi de norske uttrykkene isteden og la elevene finne fram til tilsvarende uttrykk på fransk.

Oppgave 2: Elevene øver på å skrive korte tekster i ulike sjangre der de bruker noen av strukturene og uttrykkene de har lært (f.eks. kan man dele elevene i grupper og la gruppe 1 skrive invitasjoner mens gruppe 2 skriver et kort personlig brev. Etterpå skriver elevene i gruppe 2 svar på invitasjonene fra gruppe 1, mens gruppe 1 svarer på brevene fra gruppe 2.) Det elevene evt. ikke rekker i timen, kan de ha som hjemmearbeid.

3. økt

Skriftlig oppgave: Du er snart ferdig med videregående skole og du skal studere videre på universitet i Frankrike. Du skal søke sommerjobb på restaurant i Frankrike. Skriv et søknadsbrev på fransk.
Obs.: Lærer kan bruke brevet i vedlegg 2 som modell når han/hun skal rette og vurdere den skriftlige oppgaven.

Evaluering og vurdering

Følge opp med formell evaluering av den skriftlige oppgaven. Læreren diskuterer individuelt resultat med hver enkelt elev.

Oppfølging

Utfordre elevene til å trene på å skrive (flere) brev i ulike sjangre: søknadsbrev m/ CV, invitasjoner, takkekort, m.m.

Publisert 12. jan. 2020 13:52 - Sist endret 28. apr. 2022 11:55