Huis Clos (Sartre et l'existentialisme)

Trinn: Nivå III. Tema: Litteratur – drama. Tid: 4 uker à 2 dobbelttimer + en fagdag (4 t), i sum 20 timer.

Explication en français

Kompetansemål

Kommunikasjon 

  • forstå innholdet i lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere
  • delta i spontane samtaler og diskusjoner
  • bruke språket med god uttale og variert intonasjon 
  • gi uttrykk for egne synspunkter og tanker, opplevelser og følelser muntlig og skriftlig

Språk, kultur og samfunn

  • formidle opplevelser knyttet til estetikk og kulturformer og analysere innhold og form i litteratur, film, musikk, kunst og andre kulturformer

Læringsmål

Elevene skal

  • forstå og verdsette et kjent litterært verk og få innblikk i en sentral epoke i nyere fransk kulturhistorie
  • få mulighet til refleksjon og diskusjon om vesentlige filosofiske spørsmål 
  • utvikle bedre leseforståelse
  • utvikle bedre uttale og intonasjon, dvs. muntlig formidlingsevne.

Ressurser

  • Huis Clos (Gallimard, 1947)
  • Div. norske og franske avisartikler, internettsider
  • Egenprodusert materiale (se vedlegg)

Forberedelser

Elever

  • Ha lest "La Rafle" - utdrag fra Le sang des autres av Simone de Beauvoir (Contours s. 287). Utdraget forutsettes lest (på nivå II).

Lærer

  • Utarbeide ordliste til teksten, og sørge for bok til elevene.

Plan for opplegget

1. dobbelttime

Individuell lesing av Scène première med påfølgende diskusjon om tid og sted (NB: på fransk). Hvor tror elevene dette foregår? (Her gjelder det å be elever som muligens kjenner svaret fra før, om å ikke røpe noe.) Etter hvert ledes de mot svaret via lærerens henvisning til tidsbruk i teksten og beskrivelsene av forventet tortur i helvete. Deretter leser vi sammen og kommenterer scene 1 og deretter scene 2 og 3 så langt vi rekker. Lekse til neste gang: Finn opplysninger om Sartre og eksistensialismen og les ferdig scene 2, 3 og 4.

2. dobbelttime

Elevene presenterer muntlig det de har funnet ut om Sartre og eksistensialismen. Deretter følger oppsummering og utfyllende kommentarer fra læreren. (Ark med stikkord fra læreren deles ut). Så går vi over til samtale om og kommentarer til det elevene har lest hjemme. Alt på fransk. Deretter lesing i grupper av det forberedte stoffet, med rollefordeling.

3.-6. dobbelttime

Nå følger gjennomlesing av hele verket i den takt og med den intensitet tiden og klassens nivå tillater, hjemme og på skolen. Nødvendige kommentarer og oppklaringer gis underveis, om nødvendig på norsk.

Fagdag (4 timer)

Ark med spørsmål knyttet til forståelse av verket deles ut og diskuteres i grupper. (Se vedlegg 1 (PDF) angående forslag til spørsmål. Velg og differensier ut i fra elevenes nivå og disponibel tid) Legges fram i plenum for felles diskusjon. Oppsummering ved læreren (se vedlegg 2 angående forslag til oppsummerende PowerPoint-presentasjon.)

Deretter, fortsatt i grupper: Elevene velger ett utdrag som de synes er viktigst i innledningen, underveis, eller mot slutten av stykket. Pass på at gruppene velger ulikt og spredt over hele verket. De skal begrunne valget - på fransk - og forberede seg på å dramatisere utdraget for de andre. Presentasjonene foregår i kronologisk rekkefølge.

7-8. dobbelttime

Se stykket på teater eller video/dvd (for eksempel norsk fjernsynsteater fra 1960-tallet!). Diskuter forestillingen og sammenlign med egen opplevelse/oppfatning av dramaet.

Skriftlig hjemmearbeid. Vedlegg 3 (PDF)

Evaluering og vurdering

Uformell

  • Respons på hverandres framføring/dramatisering med fokus på forståelse, innlevelse, uttale og intonasjon.

Formell 

  • Skriftlig innlevering med karakter.

Oppfølging

Mer om eksistensialismen, 2. verdenskrig og etterkrigstiden.
Lese artikler på norsk og fransk, resymeer, oversettelser. Her kan man bl.a. gå nærmere inn på språklige formaliteter og grammatikk.

Kommentarer

Dette er et opplegg som er utprøvd gjennom mange år med fransk fordypning/studieretningsfag og nå programfag, og det blir alltid godt mottatt av elevene! Tilbakemeldingene er svært positive. De lyser opp etter hvert som vi leser og de forstår mer og mer. De er stolte av seg selv og hva de får ut av å lese i sin helhet et autentisk og så anerkjent verk: "Dette er the real thing. Det må være målet med faget å kunne lese og forstå litteratur slik. Dette angår oss, det er ting vi tenker på, men sjelden snakker om, og nå gjør vi det på fransk!" Og så er det en kjærkommen avveksling fra nett- og PC-fikseringen!!

Huis Clos har som skuespill dialoger med et korrekt, men relativt lett tilgjengelig språk, til tross for det filosofiske innholdet. Det har en overkommelig lengde. Opplegget egner seg nok best et stykke ut i kurset, dvs. i vårterminen.

Publisert 12. jan. 2020 13:24 - Sist endret 13. apr. 2022 13:18