Kompetansemål
Språklæring
- anvende kunnskaper om ord, setningsoppbygging, tekstbinding og språkbruk for å forbedre eget språk
Kommunikasjon
- forstå innholdet i lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster
- delta i spontane samtaler og diskusjoner
- fortelle om, forklare og beskrive ulike emner muntlig
Språk, kultur og samfunn
- formidle opplevelser knyttet til estetikk og kulturformer og analysere innhold og form i litteratur, film, musikk, kunst og andre kulturformer
Læringsmål
Elevene skal
- lære om en fransk kultforfatter og jazzmusiker og hans viktigste verk, L'Ecume des jours, bl.a. gjennom å lese utdrag fra romanen og lytte til jazzmusikk fra New Orleans (gammelt fransk område)
- lære litt om kreolsk mat
Ressurser
Sang
- Le Déserteur. Finnes bl.a. i Contours 2009. Bruk ev. YouTube
Litteratur
- Utdrag fra L'Ecume des jours 1947: Kap. 1–2, s. 39–40 og de to siste kapitlene.
Nettsteder om New Orleans
- Visiter la Nouvelle-Orlèans
- Fransk wikipedia om New Orleans / Nouvelle Orléans
Forberedelser
Lærer
- Forberede introduksjon til Boris Vian. Forberede info om bakgrunnen for Le déserteur og lage grammatikkoppgaver knyttet til sangen. Lage ordliste til de to første kapitlene i L'Ecume des jours.
Elever
- Lese de fire første sidene av L'Ecume des jours hjemme
Plan for opplegget
1. økt:
Høre sangen Le Déserteur. Elevene kommer med umiddelbare førsteinntrykk. Jobbe med forståelse, grammatikkoppgaver og spørsmål i grupper. Se vedlegg angående forslag til spørsmål og oppgaver.
2. økt:
Fortsette lesing av boka, ut kapittel 2. Ta opp i plenum hva vi møter her: surrealistisk bok, personene, beskrivelse av miljøet og temaene. Kjenner de f.eks. til surrealismen i bilder eller i kunsten for øvrig?
3. økt:
Innlede med jazzmusikk (Miles Davis, Louis Armstrong), Orientere om St. Gérmain de Près-miljøet, som Vian var en del av. Deretter leser elevene resten av utdragene fra boka, noe av det leses høyt. Boka diskuteres i klassen, med utgangspunkt i spørsmål fra læreren. Mot slutten av timen (eller i en eventuell 4. økt) kan lærer gi en orientering om fransk historie / kolonitiden, New Orleans og det kreolske kjøkken, kanskje dégustation à la fin du cours?
Forslag til differensiering: Dersom gruppen faglig sett er svært forskjellig, kan det være at noen bør lese boka og andre ta for seg sangen.
Evaluering og vurdering
Løpende underveisvurdering fra lærerens side. Viktig å komme med oppmuntring i prosessen, boka er krevende.
Oppfølging
Mer om frankofoni i timene etterpå.
Kommentarer
Det er et høyt nivå på denne romanen. Det er imidlertid viktig å ha noe å strekke seg etter, så opplegget kan med fordel prøves ut, men kanskje ikke før på slutten av Vg3.