Boris Vian

Trinn: Nivå III. Boris Vian, musikk og litteratur; noe frankofoni og mat. Tid: 3–4 økter à 90 min.

Explication en français

Kompetansemål

Språklæring 

  • anvende kunnskaper om ord, setningsoppbygging, tekstbinding og språkbruk for å forbedre eget språk 

Kommunikasjon 

  • forstå innholdet i lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster 
  • delta i spontane samtaler og diskusjoner 
  • fortelle om, forklare og beskrive ulike emner muntlig 

Språk, kultur og samfunn 

  • formidle opplevelser knyttet til estetikk og kulturformer og analysere innhold og form i litteratur, film, musikk, kunst og andre kulturformer

Læringsmål

Elevene skal 

  • lære om en fransk kultforfatter og jazzmusiker og hans viktigste verk, L'Ecume des jours, bl.a. gjennom å lese utdrag fra romanen og lytte til jazzmusikk fra New Orleans (gammelt fransk område) 
  • lære litt om kreolsk mat

Ressurser

Sang

  • Le Déserteur. Finnes bl.a. i Contours 2009. Bruk ev. YouTube


Litteratur

  • Utdrag fra L'Ecume des jours 1947: Kap. 1–2, s. 39–40 og de to siste kapitlene.

Nettsteder om New Orleans

Forberedelser

Lærer

  • Forberede introduksjon til Boris Vian. Forberede info om bakgrunnen for Le déserteur og lage grammatikkoppgaver knyttet til sangen. Lage ordliste til de to første kapitlene i L'Ecume des jours. 

Elever

  • Lese de fire første sidene av L'Ecume des jours hjemme

Plan for opplegget

1. økt:

Høre sangen Le Déserteur. Elevene kommer med umiddelbare førsteinntrykk. Jobbe med forståelse, grammatikkoppgaver og spørsmål i grupper. Se vedlegg angående forslag til spørsmål og oppgaver.
 

2. økt:

Fortsette lesing av boka, ut kapittel 2. Ta opp i plenum hva vi møter her: surrealistisk bok, personene, beskrivelse av miljøet og temaene. Kjenner de f.eks. til surrealismen i bilder eller i kunsten for øvrig?

3. økt:

Innlede med jazzmusikk (Miles Davis, Louis Armstrong), Orientere om St. Gérmain de Près-miljøet, som Vian var en del av. Deretter leser elevene resten av utdragene fra boka, noe av det leses høyt. Boka diskuteres i klassen, med utgangspunkt i spørsmål fra læreren. Mot slutten av timen (eller i en eventuell 4. økt) kan lærer gi en orientering om fransk historie / kolonitiden, New Orleans og det kreolske kjøkken, kanskje dégustation à la fin du cours?

Forslag til differensiering: Dersom gruppen faglig sett er svært forskjellig, kan det være at noen bør lese boka og andre ta for seg sangen.

Evaluering og vurdering

Løpende underveisvurdering fra lærerens side. Viktig å komme med oppmuntring i prosessen, boka er krevende.

Oppfølging

Mer om frankofoni i timene etterpå.

Kommentarer

Det er et høyt nivå på denne romanen. Det er imidlertid viktig å ha noe å strekke seg etter, så opplegget kan med fordel prøves ut, men kanskje ikke før på slutten av Vg3.

Publisert 12. jan. 2020 13:31 - Sist endret 28. apr. 2022 10:52