Le jeu de l'oie

Trinn: Nivå II.
Tema: lek og spill
Tid: 3-4 timer

Explication en français

Kort beskrivelse

Elevene skal jobbe med et digitalt oppgavesett rundt temaet «lek og spill». Opplegget er bygget slik at elevene får mulighet til å danne seg et godt ordforråd rundt temaet for så å kunne mestre oppgavene med minst mulig bruk av hjelpemidler. 

Målet med disse oppgavene er at elevene skal få trening i vurderingsformen de møter til ny skriftlig eksamensform. Om du ønsker kan elevene levere inn sin skriftlige produksjon som du kan vurdere. Elevene får umiddelbar tilbakemelding på rett/feil på oppgavene underveis.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • Løse enkelte oppgavetyper knyttet opp mot lesing og språklige strukturer
  • Skrive ferdig en dialog ved bruk av relevant vokabular
  • Skrive en argumenterende tekst
  • Skrive en kreativ og beskrivende tekst i fortid knyttet opp mot temaet fra opplegget 

Ressurser

Plan for opplegget

  • Opplegget følger en naturlig progresjon. Elevene kommer videre etter hvert de løser hver oppgave. 

Kjerneelementer

  • Kommunikasjon 
    Elevene skal trene på lesing og skriving
  • Interkulturell kompetanse
    Elevene skal anvende kunnskap om andre språk og kulturer og se sammenhenger med egen bakgrunn
  • Språk og teknologi
    Elevene skal utforske og utnytte faglig relevant språkteknologi og anvende den på en kreativ måte

Kompetansemål i LK20

  • lese og forstå ulike typer tekster, også autentiske, om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker
  • bruke grunnleggende språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen

Idé og utarbeidelse

Soléna Pradayrol, Natali Seguí Schimpke, Rodrigo Arche Claudio © Fremmedspråksenteret
 

Publisert 17. nov. 2021 09:18 - Sist endret 28. juni 2024 13:36