Kort beskrivelse
Elevene skal jobbe med et digitalt oppgavesett rundt temaet «lek og spill». Opplegget er bygget slik at elevene får mulighet til å danne seg et godt ordforråd rundt temaet for så å kunne mestre oppgavene med minst mulig bruk av hjelpemidler.
Målet med disse oppgavene er at elevene skal få trening i vurderingsformen de møter til ny skriftlig eksamensform. Om du ønsker kan elevene levere inn sin skriftlige produksjon som du kan vurdere. Elevene får umiddelbar tilbakemelding på rett/feil på oppgavene underveis.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- Løse enkelte oppgavetyper knyttet opp mot lesing og språklige strukturer
- Skrive ferdig en dialog ved bruk av relevant vokabular
- Skrive en argumenterende tekst
- Skrive en kreativ og beskrivende tekst i fortid knyttet opp mot temaet fra opplegget
Ressurser
Plan for opplegget
- Opplegget følger en naturlig progresjon. Elevene kommer videre etter hvert de løser hver oppgave.
Kjerneelementer
- Kommunikasjon
Elevene skal trene på lesing og skriving - Interkulturell kompetanse
Elevene skal anvende kunnskap om andre språk og kulturer og se sammenhenger med egen bakgrunn - Språk og teknologi
Elevene skal utforske og utnytte faglig relevant språkteknologi og anvende den på en kreativ måte
Kompetansemål i LK20
- lese og forstå ulike typer tekster, også autentiske, om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker
- bruke grunnleggende språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
- bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
Idé og utarbeidelse
Soléna Pradayrol, Natali Seguí Schimpke, Rodrigo Arche Claudio © Fremmedspråksenteret