Kort beskrivelse
Frankrike er vertsland for Sommer-OL i 2024.
Institut Français de Norvège, Fremmedspråksenteret og språkassistentene i fransk, skoleåret 2021-2022 og 2022-2023 har utviklet en undervisningssekvens som samler ti undervisningsopplegg på nivå I knyttet til OL i Paris 2024 på ulike måter.
Hvert undervisningsopplegg gjennomføres på én time. Læreren velger selv hvor mange opplegg skal gjennomføres i klassen og hvilke. Disse oppleggene kan gjennomføres uavhengig av rekkefølge og uavhengig av hverandre.
Læringsmål
Hvert undervisningsopplegg har egne mål.
Elevene skal kunne
- forstå og bli forstått på fransk ved hjelp av de grunnleggende kompetanse: lytte- og leseforståelse, skriftlig og muntlig produksjon.
- anvende relevant vokabular knyttet til temaet (idretter, klær, Paris, rutiner, måltider, meninger, mm)
- lage setninger med tilpasset verbbøyning (fortid, nåtid, fremtid).
- bruke «c’est» og «Il y a» riktig
- uttrykke sin mening
Kompetansemål i LK20
- utforske og beskrive kunstneriske og kulturelle uttrykk fra områder der språket snakkes, og gi uttrykk for egne opplevelser
- delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
- bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
Tverrfaglige temaer
"Folkehelse og livsmestring" som tverrfaglig tema i skolen skal utvikle elevenes kompetanse for god psykisk og fysisk helse samt ansvarlige livsvalg. Å jobbe med dette opplegget berører i høyeste grad disse temaene, i tillegg til at det hjelper elevene med å håndtere både medgang og motgang, samt personlige og praktiske utfordringer. "Demokrati og medborgerskap" er også integrert, da evnen til kritisk tenkning og håndtering av meningsbrytninger er gjennomgående i oppleggene.
Kjerneelementer
Kommunikasjon og interkulturell kompetanse
Grunnleggende ferdigheter
Alle, spesielt muntlige ferdigheter.
Ressurser
Alt er tilgjengelig på Thinglink
Forberedelser
Gjør seg kjent med opplegget i forkant av timen. Forklaring til læreren ligger under ikonet | ![]() |
Det som skal skrives ut i forkant er markert med dette ikonet | ![]() |
mens fasiten finnes under | ![]() |
Læreren trenger tilgang til en prosjektor med lyd og elevene til en PC med internett. |
Plan for opplegget
Læreren går inn i Thinglink-lenken og velger blant disse oppleggene:
- Pakke sin koffert (klær og bøyning i nærfremtid)
- Bli frivillig og promotere det
- Bli kjent med Paris (monumenter, beskrivelse, c’est/il y a)
- Logo og maskott (beskrivelse, adjektiver)
- OLs maraton (severdigheter i Paris, gloser knyttet til idrett)
- Olympiske idretter (mening, idretter og idrettsutøver)
- Paralympiske idretter (gloser knyttet til paralympiske idretter og funksjonshemning)
- Typiske dag for en idrettsutøver (rutiner, klokka, refleksive verb, adjektiver)
- Tariff for OL24 (gloser, meninger, fortidsbøyning)
- Matvaner for idrettsutøver (gloser om mat og måltider, delingsartikkel, sammenligning)
Refleksjon og vurdering
Læreren får et godt innblikk i elevenes kompetanse med underveisvurdering. Resultatene av gruppearbeid og individuelle innleveringer kan gi grunnlag for vurdering.
Kommentarer
Det er utarbeidet to Escape-Room i Genially med utgangspunkt i et utvalg av oppleggene. Elevene skal finne alle olympiske flammer. Se her og her.
Gjennomføringen er instinktiv, men fasiten kan fås ved forespørsel til Solena Pradayrol (sdp@hiof.no)
Idé og utarbeidelse
En stor takk til språkassistentene som står for ideene og utarbeidelsen
Skoleåret 2022-2023: Clémence Allegret, Renaud Dufrasne, Camille Rabezanahary, Maxime Rouchet et Floriane Vergne.
Skoleåret 2021-2022: Johanna Arcangeli, Charlie Baudoin, Céline Cresopo, Aurélien Puchois et Tana Roux-Capocchia.
I samarbeid med Institut Français de Norvège © Catherine Pétillon
Solena Pradayrol © Fremmedspråksenteret