Je présente ma famille

Nivå: A1-A2
Tema: Présenter sa famille
Tid: 3-4 undervisningstimer

Explication en français

Kort beskrivelse

I dette opplegget skal elevene trene muntlige og skriftlige språkferdigheter ved å beskrive familien sin. Elevene arbeider ut fra setningsstrukturer læreren gir dem. Opplegget er tenkt som et supplement til kapitlene om emnet familie i læreverk for nivå I og egner seg for nybegynnerundervisning.   

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • skrive en tekst som beskriver sin egen familie
  • presentere en tekst til temaet muntlig
  • beskrive hvilke strategier han/hun har brukt til å lære å fortelle og skrive om sin egen familie
  • vurdere sitt arbeid med opplegget

Kompetansemål i LK20

  • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant
  • skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler
  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen

Ressurser

Forberedelser

  • Lærer tar kopier av vedleggene og sjekker lenkene under «Ressurser».
  • Det forutsettes at elevene kan bøye verbene å ha og å være, bruke nektelser, eiendomspronomen og kunne si navn på noen familiemedlemmer.

Plan for opplegget

1. time

  • Lærer begynner med en repetisjon av noen gloser om familiemedlemmer (le, un père; la, une sœur…).
  • Lærer sier den første setningen fra vedlegg 1 på NORSK og ber elevene om å oversette den muntlig til FRANSK, før han/hun skriver setningen på tavla/smartboarden. Slik fortsetter han/hun med den neste setningen.
  • Elevene skriver ned setningene og velger ordene som passer til sin egen familie.
  • Lærer leser setningene på fransk høyt for elevene, som gjentar dem i kor.
  • Elevene øver setningene to og to muntlig.
  • De fremfører de tre setningene med støtteark.
  • Lekse til neste time: Elevene skal lære setningene utenat.

2. time

  • Elevene fremfører teksten sin for klassen (f.eks. kan fire-seks elever stå foran klassen og fremføre etter tur).
  • Hvis elevene trenger stikkord, kan de skrives på NORSK på tavla/smartboarden.  
  • Lærer fortsetter med de to siste setningene i vedlegg 1 som i første time.
  • Disse setningene skal elevene lære utenat til neste time.
  • Lærer lagrer teksten på smartboarden, hvis han/hun bruker den.

3. time

  • Elevene fremfører de to siste setningene. Hvis noen elever har lyst, kan de fremføre hele teksten.
  • Lærer/elever vurderer fremføringene, opplegget og strategiene elevene har brukt.
  • FØRST NÅ får elevene eksempelsetningene (vedlegg 1)  som fasit til senere bruk.

Refleksjon og vurdering

Opplegget kan vurderes i fellesskap. Lærer velger vurderingskriteriene sammen med elevene (innhold, uttale, flyt, kroppsspråk etc.). Gruppene gir respons til hverandre etter fremføringene, også angående strategiene de brukte til å huske teksten. Sjekklister for individuell vurdering kan også brukes. Denne kan også være en av flere «tellende» fremføringer. I så tilfelle bør elevene være i stand til å fremføre hele teksten selvstendig.

Oppfølging

  • Elevene kan lage en PowerPoint-presentasjon med lydfiler om sin egen familie. Noen elever liker å bruke egne bilder, andre foretrekker fantasibilder.   
  • Underveis kan elevene gjøre oppgaver som går på bruk av eiendomsord, nektelse, verbene å ha og å være med mer.

Kommentarer

  1. Opplegget skal gi elevene et grunnlag de kan bygge videre på, når de begynner å kommunisere på fransk med hverandre (Ulrika Tornberg 2012:114-115, 149). Tilsvarende opplegg kan utarbeides for andre temaer.
  2. Lytteteksten som er nevnt under «Ressurser» er vanskelig for nybegynnere, men kan brukes til å kjenne igjen navn på familiemedlemmer i en mer omfattende kontekst. Elevene kan for eksempel sette strek på et ark hver gang de hører ordene père, mère osv. og telle antall streker når lytteteksten er ferdig. Hastigheten på lydsporet kan også justeres slik at det blir enklere å forstå.

Kilder

Tornberg, U. (2012). Språkdidaktikk. Bergen: Fagbokforlaget.

Idé og utarbeidelse

Christiane Delord © Fremmedspråksenteret

Publisert 17. des. 2019 15:02 - Sist endret 28. juni 2024 13:28