Je parle ces langues

Nivå A1
Tema: Je parle ces langues
Tid: 60-90 minutter

Explication en français

Kort beskrivelse

Denne aktiviteten handler om å lære å kjenne språkmangfoldet i klasserommet. Aktiviteten bidrar til at elevene verdsetter sin flerspråklighet. Det handler ikke om å måle antall språk man snakker og ønsker å lære, men å være bevisst sine egne språklige erfaringer, samt å kunne uttrykke hvilke språk man assosierer med visse følelser. 

    Læringsmål

    Elevene skal kunne:

    • bruke presensformer av ulike verb: parler, comprendre, penser, écouter, aimer etc. 
    • uttrykke ønsker: j'ai envie de, je veux evt. fremtidig kondisjonalis: j'aimerai 
    • kjenne til og bruke substantiv og adjektiv som betegner språk 
    • presentere seg selv og andre med utgangspunkt i stikkord

    Kompetansemål LK20

    • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant 
    • bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte

    Kjerneelementer 

    Språklæring og flerspråklighet 

    • Kunnskap om språk og utforsking av egen språklæring gjør elevene bedre i stand til å lære og forstå språk. 

    Grunnleggende ferdigheter  

    Muntlige ferdigheter 

    • bruke ferdighetene i dagligdagse sammenhenger med utgangspunkt i bestemte kommunikasjonsstrukturer. 

    Ressurser

    Forberedelser

    Læreren trykker opp illustrasjonsarket (vedlegg 1) til hver elev og fargelegger sitt eget ark. Læreren trykker også opp gloselisten (vedlegg 2).

    Plan for opplegget

    • Læreren presenterer først sin egen illustrasjon på målspråket med enkle ord. For flere ideer se vedlegg 1.   
    • Elevene får utdelt et blankt ark hvor de skal tegne seg selv og sin språkbakgrunn samt annen språklig informasjon. Elevene kan bruke samme verbkonstruksjoner som i vedlegg 1 og legge til flere hvis de ønsker det. Illustrasjonene henges opp i klasserommet helt på slutten av opplegget. 
    • Elevene finner fram ulike eksempler på språk på ressurs 2. Deretter presenterer de sin illustrasjon for de andre i klasserommet. Ev. kan de presentere illustrasjonen til en medelev.  

    Kommentarer

    Illustrasjonsarket er inspirert av elevenes språkportretter i Hans-Jürgen Krumms Kinder und Ihre Sprachen – lebendige Mehrsprachligkeit fra 2001. Boken er publisert av forlaget Eviva.

    Idé og utarbeidelse

    Anne Lise Titlestad © Fremmedspåksenteret

    Emneord: Kommunikasjon S1, Språklæring og flerspråklighet S1
    Publisert 15. des. 2019 14:45 - Sist endret 28. juni 2024 13:22