Take a Walk 2 - Empathy

Trinn: 8. trinn. Tema: Mobbing. Tid: 6-8 timer

Kort beskrivelse

I dette opplegget får elevene bearbeide innholdet i ordet «empati» og spre det på skolen. De skal lage papirfly ved bruk av «Microsoft Publisher», oversette en instruksjon og skrive med kritt i skolegården. De lærer også å gi positiv feedback og være tøff nok til å velge rett.

Som oppsummering skal de lage et rollespill i fortid og vurdere informasjonsverdien av tekster og effektene de har laget.

Kompetansemål

  • ta utgangspunkt i tekster som gjenspeiler kultur og samfunn i engelskspråklige land og bruke digitale verktøy til å produsere tekster som profilerer eget lokalsamfunn.
  • sammenligne nettsider med hensyn til informasjonsverdi og design med papirflyene vi lager.
  • eksperimentere med ulike skriftlige og muntlige uttrykksformer i ulike sjangere.

Læringsmål

  • Lære å bruke opplagsverk.
  • Lære å bruke «Publisher» og andre digitale verktøy.
  • Lære å filme.
  • Lære å oversette en instruksjon og gi den på engelsk.
  • Lære hva empati betyr.
  • Lære å gi positiv feedback til medelever.
  • Lære å vurdere informasjonsverdien til et nettsted og sammenligne med materiale de har lagd selv.

Ressurser

Forberedelser

  • Lamineringsmaskin.
  • Plastglass med påklistret bilde av alle i klassen.
  • Test ut og last ned verktøyet «Publisher» til ungdommene på maskinene. Det er ofte del av standard Office-pakke.
  • Bestem deg for om en annen språkklasse skal få komme inn å lære om ordet empati og få instruksjon fra engelskelevene om hvordan de skal brette empatipapirflyet.
  • Kjøp inn asfaltkritt. Hvis skolegården består av noe annet enn asfalt kan det brukes steiner, pinner eller annet materiale for å skrive i skolegården. (Samarbeid med kunst – og håndverkseksjonen på skolen).  
  • Klargjør om det er aktuelt å bruke penger på at elevene får designe og bestille «buttons».
  • Gå igjennom verktøyet makewebvideo før klassen skal bruke det. 

Plan for opplegget

Føraktivitet

Diskusjon. Har du noen gang blitt såret av noen eller sett noen som har blitt såret? Hvor vanlig er det, tror dere?

Vi skal begynne med å lære et viktig ord: Empati. Slå det opp i et oppslagsverk på norsk og deretter på engelsk og les definisjonen på fremviser. Når elevene har skjønt ordet så skal de lage et «empatipapirfly»:

Digital ferdighet

Last ned programmet «Microsoft Publisher». Her ligger det maler på papirfly. Elevene velger et fly og farge og skriver inn «Empathy» på den ene vingen og «Feel with someone» på den andre. Ordene skal være synlige når flyet er ferdig brettet. Skriv ut og brett flyene. Se om de flyr og la elevene sende dem til hverandre.

Leseferdighet, skriveferdighet

Elevene skal lage en instruksjonsvideo. Gi dem elevarket «Empathy». Elevene skal oversette den vedlagte instruksjonen til engelsk, øve seg på forklaringen muntlig og lage et enkelt videoopptak av forklaringen. Begrepet empati skal forklares på slutten av videoen. Bruk smarttelefoner, ipad, Makewebvideo, eller annet opptaksverktøy for å lage filmene.
Hvis det er vanskelig å organisere filming, kan klassen f.eks. invitere en annen språkklasse for å lære dem ordet empati og la dem få brette sine egne papirfly. Elevene gir instruksjonene på engelsk til gjestene.

Del budskapet

Avslutt timen med å skrive ordet «Empathy» i kjempestore bokstaver i skolegården ved hjelp av asfaltkritt, steiner, pinner, gjenglemt tøy (!)….
La elevene skrive definisjonen av ordet rundt omkring i skolegården på engelsk og norsk slik at alle ser det og får en påminner i hverdagen.

Lytteferdighet

Se på YouTube-video: “Stop bullying!!! A short film»

Muntlig ferdigheter

Snakk om det som skjer i filmen: Hva skjer? Hvordan er rollen til de forskjellige personene i filmen. Når snur situasjonen? Hvordan går det med dem til slutt? Er det flere som er tøffe underveis?
Kjenner dere noen som er like tøff som jenta som tør å si ifra til slutt? Er dere med på å mobbe andre slik som vennene til lederen i vennegjengen? Nå vet dere at det spiller en rolle om dere sier ifra eller ikke.

Leseferdighet

Slå opp lesestoff på nettet:
Del inn i grupper. Alle gruppene leser punktene og velger seg et punkt de vil lese høyt som de er enige i. De kan også være uenige i noe. Læreren skriver noe av det de sier ned på tavla på engelsk mens han eller hun repeterer det de sier: «X thinks it’s important to…», «Y believes we must…», «W says he/she agrees that…»
Spør om de tror amerikanere mener det samme som oss om mobbing og om de tror de ville kunne bli enige med dem?

Del budskapet

Avslutt timen med å skrive ordet «Empathy» i kjempestore bokstaver i skolegården. Bruk asfaltkritt, steiner, pinner el.a.
Skriv definisjonen av ordet rundt omkring i skolegården på engelsk og norsk slik at alle får en påminning i hverdagen.

Lytting

 Se på YouTube-video: “Stop bullying!!! A short film»

Snakk om hva som skjer i filmen

Hva skjer? Hvordan er rollen til de forskjellige personene i filmen? Når snur situasjonen? Hvordan går det med dem til slutt? Er det flere som er tøffe underveis?
Kjenner dere noen som er like tøff som jenta som tør å si ifra til slutt? Er dere med på å mobbe andre slik som vennene til lederen i vennegjengen?

Real life testing

Øv på å si hyggelige ting til hverandre.

  • Lag nye grupper ved å si at to i hver gruppe må reise seg opp og flytte et hakk frem eller to tilbake. Alle må føle seg velkommen på det nye bordet. Si hei! Smil!
  • Elevene skal komme på minst 10 fine ting å si til noen de ikke kjenner så godt og lage sympatietiketter i «Publisher»: Les gjennom setningsforslagene på elevarket for å se om noen av dem kan passe.
  • Velg etiketter i «Publisher» og velg hva det skal stå på dem. Lagre og skriv ut. Laminer gjerne arkene slik at de blir varige. Klipp opp etikettene slik at det blir mange av hver og spre dem utover bordene. Alle leser etikettene.
  • Sett et plastglass med bilde av elevene klistret på hvert glass på bordene.
  • Elevene velger seg etiketter som de synes passer i glassene. De må legge en etikett i hvert glass. 
  • Alle elevene får et glass med mange fine etiketter i.
  • Gi dem tid til å lese dem.

Språklæring, skriveferdighet, muntlig presentasjon

Gjør ferdig oppgavene på elevarket "Translate the instruction". Lær om preteritum på engelsk og bruk det i et rollespill dere lager om en vanskelig situasjon. Presenter ved bruk av hånddukker.

Bestill buttons hvis det er noe klassen tror vil kunne fungere for å minne alle på å vise empati.

Refleksjon og vurdering

Elevene kan vurderes i digitale ferdigheter, forståelse av emnet gjennom muntlig produksjon i videomaterialet og den skriftlige oversettelsen. Rollespillet med bruk av preteritum kan vurderes med tanke på innhold, språklige strukturer og uttale. Videre kan refleksjonen rundt kommunikasjon på nettsteder vurderes.

Oppfølging

  • Stream eller bestill og se “The Simpsons. Bert the General», episode 5, 1. sesong
  • Origami på YouTube: Se videoene og velg figurer elevene vil lage.

Idé og utarbeidelse

Maren Kværnø Sutton

Publisert 7. des. 2019 12:34 - Sist endret 26. jan. 2021 11:57