Take a Walk 1 - Our School Bulding

Trinn: 8. trinn. Tema: Ord fra omgivelsene våre. Tid: 6-8 timer

Kort beskrivelse

Elevene gjør seg kjent med skolebygningen, beskriver den og lærer ord og modellsetninger mens de er i fysisk bevegelse. De lærer også å regne ut areal og omkrets. Ordforrådet inkluderer ord som størrelse, areal, utstyr og materialer. Når de snakker om skolebygningen, egner tematikken seg til å lære om 3. person entall.

Kompetansemål

  • Bruke ulike situasjoner og læringsstrategier for å utvide egne ferdigheter i engelsk.
  • Samtale om levesett i Norge.
  • Ta notater og bruke generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner.
  • Bruke digitale verktøy (og formkrav) for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon.
  • Forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon.

Læringsmål

  • ord om materialer, skolerom, utstyr og matematiske begrep.
  • noen faste uttrykk med utgangspunkt i materialer.
  • å ta notater fra lytteoppgaven.
  • å snakke om hvordan bygningen sier noe om livet i Norge.
  • å bearbeide bilder ved bruk av digitale verktøy.
  • å lage lydfiler ved hjelp av digitale verktøy.
  • å gjennomføre noen enkle måle- og arealutregninger på engelsk.
  • å se språklige strukturer.
  • Lese avansert tekstutdrag om bygg.

Ressurser

Forberedelser

  • Be elevene ta med kamera eller telefon. Hvis ikke alle har det med på dagen, kan de samarbeide og sende materialet til hverandre digitalt.
  • Målebånd eller målestokker til elevene.

Plan for opplegget

Føraktivitet

Vis introduksjonsprezien. De får en innføring i å tenke på materialer.

Ut å gå

Del inn i hensiktsmessige, små grupper. Gå rundt i bygningen og se på rom og utstyr og forsøk å plassere alle ordene som står på elevark «Vocabulary». Ta bilder av stedene.

Digital og muntlig ferdighet

  • Når de kommer tilbake lastes bildene inn i et digitalt verktøy for produksjon av sammensatte tekster. Her kan man, for eksempel bruke Photo Story eller andre digitale verktøy man liker og kjenner godt.  Photo Story  har blant annet opptaksfunksjon. Elevene kan jobbe individuelt med dette siden vi ønsker å bruke noe tid på digitale ferdigheter for alle og også fordi vi ønsker at elevene skal bli vant til å høre sin egen engelske stemme.
  • Bruk Elevark «Lag setninger med ordene du fant» hvis det er elever i klasserommet som har utfordringer med engelsk språkproduksjon. Arbeidet lagres og deles med lærer (epost kan settes inn i programmet slik at læreren får tilgang).
  • Underveisvurdering av uttale og setningsstruktur.
  • Avansert, men kort, leseoppgave for de som blir fort ferdige: «If these walls could talk».

Regneferdighet og språklæring

Nå skal elevene ut i grupper igjen. De skal ta for seg ett rom og måle hvor stort det er. De måler hvor lange veggene er slik at de kan regne ut omkrets for listverk og areal av gulvet. Gjør elevark «Regn ut omkrets og areal på engelsk». Omregning til andre måleenheter kan gis som tilpasning til mer avanserte elever.  Språklig refleksjon rundt høflig språk i butikker.

Muntlig produksjon

Når alle har gjort ferdig arbeidet med å kommentere skolebildene og gjort matematikkarket, kan modige elever dele sin narrable-versjon med de andre på fremviser. Alle i klassen har ansvar for å gi dem som deler en positiv opplevelse.

Se også våre metodiske tips til muntlige aktiviteter

Ta ordet, bli vant til å bidra

En kommentarrunde kan følge der elevene kommenterer skolebygningen og snakker om hvordan bildene viser forhold i Norge. Dette kan gjøres på norsk siden en del elever ikke nødvendigvis er klare for å dele tankemateriale på engelsk ennå. Vitsen med kommentarrunden er å stimulere refleksjon. Hvis læreren føler elevene er klare for det, er det selvfølgelig bedre å gjøre dette på engelsk.

Konkurranse

En kommentarrunde kan følge der elevene kommenterer skolebygningen og snakker om hvordan bildene viser forhold i Norge. Dette kan gjøres på norsk siden en del elever ikke nødvendigvis er klare for å dele tankemateriale på engelsk ennå. Vitsen med kommentarrunden er å stimulere refleksjon. Hvis læreren føler elevene er klare for det, er det selvfølgelig bedre å gjøre dette på engelsk.

Språklæring

Gjennomgang av Prezi: “3.person entallsøya”. Læreboka “On the Move 1” har øvelsesoppgaver for 3. person entall i Kopieringsoriginalene (ss.105 -110).

Refleksjon og vurdering

  • Individuelle samtaler med elevene i etterkant med tilbakemelding om narrablepresentasjonen og ett område der de skal jobbe videre med: Spesielle ord som er vanskelig å stave eller uttale, setningskonstruksjon. Evaluer muntlig produksjon og avdekk hvor neste skritt kan tas for enkeltelever eller grupper av dem. Følg opp med undervisning i setningselementer som preposisjoner, tekstbindere, verb, el.a.
  • For elever som kan produsere setninger uten problem muntlig, vil en kort skriveoppgave der de forteller om skolebygningen kunne være et alternativ. Gi dem temaet «How I feel about being a student in a school like mine» og skriv en halv til trekvart side i fri tekst uten genrekrav. Si at det er fint om de inkluderer adjektiv og egne tanker i teksten. Bruk måten forfatteren av «If these walls could talk» som modelltekst.

Oppfølging

Søk opp referanser fra introdukasjonsprezien: 

  1. Jernets historie, hvordan lager man stål, hva brukes kobber til i dag?
  2. Stedet Ironbridge og London Olympics 2012, Wenlock den olympiske maskotten, Much Wenlock og World Heritage Sites kan googles videre av mer avanserte elever i for eksempel lekse eller som fordypende gruppearbeid, leseoppgave og kulturmøter.

Dette undervisningsopplegget kan knyttes til matematikkfaget og forståelse av vinkler og areal, for eksempel. Det kan brukes tid på konstruering av rom eller deler av skolen i Google Sketchup og elevene kan se nytten av rette linjer, vinkler og areal i bygninger. Tegn skolebygningen digitalt eller for frihånd: Opplegget kan utvides til 3D – representasjon enten ved hjelp av digitale hjelpemidler (google sketchup e.l.)  eller ved frihåndstegning/collagearbeid og merkelapper i samarbeid med Kunst- og håndverkslærer.

TILING AND GROUTING – Building and Construction (intern ressurs Fremmedspråksenteret)

Take a Walk 6” – Report Potholes in the road (gov.uk). Write a brief but polite and formal e-mail, a letter or a letter to the Editor. Learn words related to practical life and roads as well as polite written language.

Take a Walk 3” – What sort of things grow and live in Norway. Vandrertradisjon fra Engelske adelsfolk og Den Norske Turistforeningen. Skriv et blogginnlegg for en utenlandsk turist.

Utarbeidelse av opplegget

Maren Kværnø Sutton for Fremmedspråksenteret

Publisert 3. des. 2019 16:26 - Sist endret 7. mai 2021 11:11