Freunde

Elevene får oppleve autentisk litteratur, bildeboken “Freunde” av den tyskspråklige forfatteren Helme Heine. De utvikler leseglede og lysten til å lese mer.

Undervisningsopplegg

  • Trinn: Andre år av progresjonsmodellen (7. trinn)
  • Tema: Elevene leser boken "Freunde"
  • Tid: 6 undervisningstimer

Kort beskrivelse

Elevene får oppleve autentisk litteratur, bildeboken “Freunde” av den tyskspråklige forfatteren Helme Heine. De utvikler leseglede og lysten til å lese mer.

Kompetansemål

Språk og språkopplæring

  • kjenne til strategier for lesing, lytting og muntlig bruk av språket
  • gi eksempler på ulike måter å lære nye ord og uttrykk på

Kommunikasjon

  • forstå enkle instruksjoner
  • lese og forstå hovedinnholdet i tekster om kjente emner
  • skrive beskjeder og korte setninger som beskriver, forteller og spør
  • lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde manuelt eller ved hjelp av digitale verktøy

Kulturmøter

  • oppleve og ta del i målspråkområders kultur gjennom bruk av tekst, bilde, film eller musikk
  • bruke digitale verktøy til samarbeid og møte med autentisk språk

Læringsmål 

  • kunne bruke autentiske bilder i kombinasjon med autentisk tekst for å lære i aktivitet
  • kunne nye ord rundt emnet vennskap og bondegård
  • forbedre sin uttale av tyske ord og setninger
  • kunne nevne hvilke strategier de bruker for å lære nye ord
  • kunne nevne hvilke strategier de bruker for å forstå det de leser
  • kunne fortelle hva bildeboken handler om
  • kunne bruke digitale hjelpemidler som digital ordbok, søkemotor, Word og Fotostory
  • tenke over bokens budskap og relatere det til eget liv. Reflektere over og blitt bevisst på sine egne tanker om vennskap. Hvordan skal venner oppføre seg mot hverandre og hva forventer man av en venn?

Ressurser

  • Bildeboken vises digitalt via prosjektor, slik at alle kan lese sammen og se bildene i stort format.
  • Elevene skal kunne ha tilgang til PC med Internett. Det ligger mye interessant på Internett om “Freunde”, f. eks. filmklipp, tekster (om forfatteren, intervju med regissøren, dikt rundt emnet vennskap).
  • Det flerspråklige bibliotek(db.deichman.no)

Forberedelser

Lærer

  1. Bestille boka eller låne fra bibliotek.
  2. Eventuelt bestille DVD-en.
  3. Finne relevant materiell på Internett.
  4. Velge ut aktiviteter i opplegget nedenfor og finne materiale som trengs.
  5. For å illustrere dikt, sanger og liknende kan man f. eks. bruke Tux-Paint.

Plan for opplegget

Opplegget er delt inn i tre hoveddeler. I den første blir elevene kjent med boken, bildene, figurene og øver på tekstforståelse. De arbeider med nye gloser og uttrykk, høytlesning, samtaler om emnet, og knytter det opp mot egne erfaringer, holdninger og verdier.

I del to jobber elevene med teksten på en kreativ måte. Elevene bestemmer i fellesskap hva lags sluttprodukt klassen skal sikte på (iscenesetting, lydbok, fotostory, collage …)

Del 1: Oppøving av reseptive ferdigheter

Eksempler/forslag til aktiviteter:

  • lærer leser boken høyt for elevene som bruker illustrasjoner som støtte for tekstforståelsen. Lærer og elever samtaler om bokens historie og hovedtema (global tekstforståelse).
  • elevene leser utvalgte avsnitt/sider selv. Enten individuelt eller to eller flere elever sammen. Elevene snakker om avsnittene/sidene “sine” og illustrasjonene som hører til, og stiller spørsmål.
  • elevene velger ut noen nye gloser i teksten eller i tilknytning til bildene, sorterer dem og finner betydningen ved hjelp av ordbok.
  • elevene ser på verbene og reflekterer over hvilke tidsformer som brukes (fortellertid = preteritum)
  • etter å ha lest i boka kan elevene se på tegnefilmutgaven
  • lese omtale av boka/filmen, besøke forfatterens hjemmeside eller liknende for å finne ut mer om figurene, forfatteren og filmproduksjonen.

Del 2: Kreativt arbeid

  • Forslag til ulike sluttprodukter elevene kan lage:
  • lage dialog med en av bokens illustrasjoner som utgangspunkt
  • erstatte deler av teksten med tanke- og snakkebobler
  • presentere seg selv som en av figurene
  • fortelle hva figurene drømmer (muntlig og/eller skriftlig)
  • etterape aktiviteter som figurene gjør i boka (f. eks. leke gjemsel på tysk)
  • dramatisere, la bildene få liv
  • skrive postkort til en av figurene i boka
  • skrive postkort til forfatteren
  • lage en bildecollage
  • lage sin egen fortsettelse på fortellingen, med både bilder og tekst (f. eks. “Dag 2 i Mullewapp” / “Venner på nye eventyr”)
  • lage lydkulisse til en scene i boken
  • øve inn Mullewapp-sangen
  • lage dukketeater eller skyggespill
  • Eksempel på konkretisering av plan for opplegget (pdf)

Vurdering

Når undervisningsopplegget avsluttes, kan man gjennomføre en vurderingssamtale, der elevene får muligheten til å sette ord på hva de har lært, hva som var bra, hva som ikke fungerte så bra.

Forslag til sider man kan bruker i Den europeiske språkpermen (6-12): Min språkbiografi: ARK 29, 34, 35, 49, 52 og 56

Oppfølging

Et forslag er dramatisering av eventyret ”Los tres cerditos” (”De tre små grisene”) Teksten er ikke så vanskelig og det kan bli en morsom avslutning på temaet for elevene. Et annet eventyr som passer for å introdusere nytt vokabular og aktivisere elevene er ”Rødhette” (”La Caperucita”), for eksempel gjennom dramatisering av eventyret. 

Kommentarer

Denne bildeboken tar opp som tema det å være venner “på ordentlig”. Heine bruker et enkelt språk tilpasset målgruppen. Mulighetene til å bruke litteratur i undervisningen er mange, og litterære tekster kan lett tilpasses elevenes interesser, evner og nivå.

Læringsmålene i opplegget innbefatter både lingvistiske, sosiale og affektive mål. Elevene lærer for eksempel å vise hverandre toleranse, å se mulighetene som ligger i det å være forskjellige, istedenfor å oppfatte det som en begrensning. De skal i tillegg forbedre evnen til å samarbeide og ta i bruk hverandres styrker for å oppnå et felles mål.

Elevene skal lage et synlig produkt de kan være stolte av, blant annet for å fremme mestringsfølelse og motivasjon i faget.

Publisert 27. feb. 2020 15:14 - Sist endret 28. feb. 2020 12:34