Nettredaksjonen 22.5.2019

Tilstede: Ann-Kristin Johansen, Annette Øyen, Irene Felde Olaussen, Pål Flodin, Siv Skaarer Hansen, Tore Petter Engen.

Referat

Sak 1: Presentasjon av ny nettredaktør

Kort om meg og hvilke oppgaver som ligger til rollen som nettredaktør ved HiØ

Nå i starten fokuserer jeg på å bli kjent med HiØs nettsider og brukere, og finne en arbeidsmodell for nettredaksjonen (jeg ser forøvrig nå at vi ikke har et mandat, så det er et sted å starte).  

På lengre sikt satser jeg på å jobbe mer med retningslinjer, evalueringer og plandokumenter (innholdsstrategi, brukerundersøkelser, innholdsanalyse osv.)

Sak 2: Runde rundt bordet

Alle rundt bordet presenterte seg selv, og fortalte litt om hvordan man jobbet med nettsidene for sin(e) enhet(er)

Sak 3: Møter i nettredaksjonen

Vi ble enige om at vi møtes en gang i måneden. Dersom det(mot formodning) ikke er saker, kan vi ha arbeidsmøter istedenfor. 

Saker som skal inn på sakslisten kan meldes inn i forkant. Nettredaktør har ansvar for innkallinger, saksliste og publisering av referater. 

Sak 4: Prioritering av artikler i nyhetsfeed

Demo av hvordan bruke feltet "prioriterte artikler" til å feste artikler i artikkelfeeden. Kan forhåpentligvis i mange tilfeller erstatte behovet for banner.

Alle avdelinger står fritt til å bruke funksjonen på egne forsider, men ønsker man å feste noe på forsiden eller for-ansatte-forsiden, ta kontakt med nettredaksjonen. Det kommer veiledning og retningslinjer etterhvert.

Kort veiledning:

  • Du finner feltet under "rediger"-fanen i avdelingens om/aktuelle saker
  • Bla igjennom til riktig artikkel, eller lim inn url (uten http, bruk relative lenker).

Husk å fjerne når det ikke lenger er aktuelt. 

Sak 5: Banner for deltidsstudier

Banner for å promotere betalstudier lå på forsiden og studieforsiden 1.-15.mai. 

Som et lite eksperiment målte vi trafikken som gikk fra forsiden til studieoversikten i perioden med kampanjesporing i Google analytics. 

Resultatet var at kampanjen ga 364 klikk fra forsiden i perioden, hvorav kun 6 av brukerne var "nye" på våre nettsider. Fluktfrekvensen (andelen besøk som "snur i døra") var også veldig lav, kun 18,49%. 

Til sammenligning ga adwordskampanje 584 nye brukere, med fluktrate på 80%. Facebook-kampanje derimot, ga bare 155 sidevisninger, men hadde 45%fluktfrekvens. Brukerne fra Facebook var altså færre, men mer interesserte i innholdet på sidene. 

Det er selvfølgelig forbehold for tallene, men det gir en pekepinn om hva som gir trafikk til sidene. Men tallene tyder på at konverteringen fra bannerannonser på forsiden er lav, mens derimot målrettet annonsering i sosiale medier treffer bedre. Vi kommer til å gjøre flere slike undersøkelser fremover. Vi får også snart statistikk fra mediebyrå for de kampanjene som har blitt kjørt via nettannonser og i sosiale medier. 

Sak 6: orienteringer

  • Vortex-kurs
    • kurs i Halden og Fredrikstad 28.5 og 4.6
    • 28 påmeldte. 
  • Studiemodell 
    • Møte med UiO og HiMolde ble utsatt. Vi skal ha møte tidlig i juni, så kan vi forhåpentligvis fortelle mer i neste nettredaksjonsmøte. 
  • Mine studier
    • Utsatt til høsten. UiO vurderer hva som skal skje med konseptet. 
  • Studiestart
    • Informasjon om studiestart på nett ble diskutert i studienettredaksjonen etter nettredaksjonsmøtet.
    • Les punktet om studiestart i referatet Nettredaktører og studienettredaktører bør videreformidle tidsfristene for semesterstartinfo til programansvarlige. 

Neste møte: dato kommer

Publisert 24. mai 2019 12:57 - Sist endret 21. nov. 2023 22:29