Markedsføring og tagging av programforside i Vortex

I denne veiledningen får du vite hvordan et program skal markedsføres og tagges i Vortex.

Før du begynner å jobbe med tekst og innhold bør du tenke på følgende:

  • Formålet med teksten: hvorfor skriver vi denne teksten? Spør deg alltid: hva vil jeg oppnå med denne teksten.
  • Målgruppe: hvem skriver du for? hvem er leseren? Er teksten og ordvalget tilpasset målgruppen(e)? Snakk direkte til målgruppen. Skap nærhet, bruk du/deg i størst mulig grad.
  • Språkbruk og konkret tekst: Konkret og enkelt språk er viktig. Informerende tekst samtidig som den skal vekke interesse. Bruk gjerne direkte spørsmål til leseren (målgruppen). Bruk de ordene (nøkkelord) du vet eller antar at leseren bruker. Unngå for mange faguttrykk.
  • God tekststruktur: God tekststruktur er viktig for lesbarheten. Dette kan man oppnå med bruk av overskrifter, ingress, avsnitt, kulepunkter. Hvis du skal utheve ord, bruk fet skrift. Bruk aldri kursiv eller bare store bokstaver.

Les mer om gode tips når man skal skrive for nett.

Naviger deg fram til programforsiden for studiet (index.html) og klikk deg inn i rediger-fanen.

For enkle endringer av innholdet velger man å gjøre endringene og deretter lagre. For større endringer som involverer at endringer blir sendt ut for kommentarer må man jobbe med dokumentet som en arbeidsversjon.

Programforsiden:

Programforsiden skal ivareta flere målgrupper enn potensielle søkere, som nåværende studenter, ansatte, andre eksterne (rådgivere, arbeidsgivere etc). Teksten på programforsiden skal derfor kun være en kort ingress. Denne skal fungere som en "teaser" for å lede potensielle søkere til å lese mer under "Om studiet" som i hovedsak er en tilpasset tekst til potensielle søkere. Teksten skal utformes slik at den vekker interesse og nysgjerrighet. Få frem essensen i studiet, gjerne ved bruk av nøkkelord. Teksten skal henvende seg direkte til målgruppen (du/deg).

  1. Fyll inn/velg feltene
    • Bilde (Marked og kommunikasjon)
    • Innledning (maks 2 linjer)
      • En til to setninger som fanger brukerens interesse for studiet. Gjerne i spørsmålsform. 
    • Innhold
      • To til fire setninger som definerer essensen i studiet, og de viktigste momentene. Fremhev det som gjør studiet unikt, bruk nøkkelord slik at studiet blir godt søkbart på nett. 
      • Formålet er å få de interessert og videre inn på siden "Om studiet".
      • Se eksempel: Bachelorstudium i innovasjon og prosjektledelse
    • Studiestart
      • Oppdateres til neste periode kun etter at opptaksregler er vedtatt av styre.
    • Ordinær søknadsfrist
    • Åpner for søking
    • Semesteravgift (NOK 800kr)
    • Studieavgift (pris for betalingsstudier)
    • Fagområde (her kan man velge flere)
    • Type studie
    • Studieform
    • Studiested
    • Søkeknapp
  2. Studenthistorier: Studenthistorier hvor studenter forteller om hvordan det er å være student eller historier fra tidligere studenter som er ute i spenneden jobber er med på å vise flere sider av studiet. Hvis studiet skal vise studenthistorier, se veileder for hvordan du kobler feed til programforside.

Hvis man gjør større endringer eller skal markedsføre et helt nytt studie må man følge prosedyre for publisering.

Publisert 1. okt. 2018 15:36 - Sist endret 2. nov. 2022 10:46