Søknad om pedagogisk merittering

Meritteringsordningen lyses ut annet hvert år, med første søknadsrunde i 2020. Ordningen gjøres kjent på våre nettsider ca. 6 måneder før søknadsfristens utløp.

Hvem kan søke

For å kunne søke om pedagogisk merittering må du 

  • være fast ansatt i undervisnings- og forskerstillinger
  • ha hovedstilling ved høgskolen med minimum 60 % stilling
  • ha vært ansatt ved universitet/høgskole i minimum fem år, hvorav tre år ved Høgskolen i Østfold, og har omfattende undervisningserfaring
  • dokumentert kompetanse/erfaring utover pedagogisk basiskompetanse.

Les mer om utfyllende kriterier 

Innlevering av søknad

Frist for å søke om å bli en merittert underviser er 1. juni 2024. Søknaden leveres elektronisk i Jobbnorge og skal inneholde 

  • søknadsbrev med kort beskrivelse av deg og din karriere i høyere utdanning som underviser/veileder; herunder ansiennitet og på hvilket nivå undervisningen/ veiledningen har foregått I tillegg skal søknadsbrevet også inneholde tanker om hva søkeren ønsker å bruke statusen til i samarbeid med de andre meritterte underviserne
  • CV:  Relevant utdanning og yrkeserfaring mv. relevant for søknaden 
  • pedagogisk mappe (maks 5000 ord) 

Informasjon og veiledning

Aktuelle søkere og andre interesserte får tilbud om et oppstartseminar i regi av PULS og HR. På seminaret vil du få utfyllende informasjon om meritteringsordningen, hvordan den pedagogiske mappen skal utformes og hvordan du sender inn din søknad i Jobbnorge.

Viktig: Deltakelse på oppstartseminar er et vilkår for videre tilbud om faglig- og pedagogisk veiledning (etter avtale) underveis i søknadsprosessen. Ta kontakt med PULS for spørsmål angående veiledning.

Oppstartseminar

Det vil bli tilbud om oppstartsseminar i januar 2024.

Sakkyndig vurdering

Sakkyndig utvalg består av tre representanter hvorav en representerer ditt fagmiljø. Sakkyndig utvalg legger høgskolens kriterier til grunn for bedømmelsen.

Den sakkyndige vurderingen vil bli sendt til søkeren så så snart den foreligger.

Klageadgang

Du har ikke anledning til å klage på det sakkyndige utvalgets vurderinger, men du kan komme med innsigelser på saksbehandlingen eller merknader til uttalelsen innen to uker etter at vurderingen er sendt deg.

Tildeling av tittel som merittert underviser

Med bakgrunn i innstillingen fra sakkyndig utvalg, tildeler rektor tittel som merittert undervisning. Seksjon for HR vil sende deg svar på din søknad, så snart vedtaket foreligger.

Som merittert underviser vil du

  • bli tildelt en utmerkelse i form av et diplom
  • gis et årlig lønnstillegg på kr 45 000, tilsvarende 100 % stilling. Lønnsøkningen gjelder fra den 1. i måneden etter at status som merittert underviser er tildelt
  • bli medlem i et pedagogisk 'Kunnskapsnettverk' tilknyttet PULS
Emneord: merittering
Publisert 24. okt. 2019 12:33 - Sist endret 10. jan. 2024 11:09