Vurderingskriterier for pedagogisk merittering

En merittert underviser har fokus på studentenes læring, viser utvikling over tid, har en forskende/vitenskapelig tilnærming og viser en kollegial holdning og praksis.

Minimumskrav

Det stilles følgende minimumskrav til en merittert underviser

Utfyllende krav

I tillegg stiller høgskolen følgende krav til en merittert underviser:

1. Fokus på studentenes læring

  • Søkeren viser tydelig fokus på studentenes læring og deres læringsmiljø i sin samlede undervisningsvirksomhet.
  • Søkerens undervisning bygger på en faglig reflektert forståelse av sammenhengen mellom læringsutbytte, undervisningsform og vurderingsformer.
  • Søkeren har et tydelig og faglig begrunnet grunnsyn på undervisning og læring.
  • Søkeren kan vise til god studentkontakt og bruk av tilbakemeldinger fra studentene til systematisk utvikling av undervisningen.

2. Utvikling over tid

  • Søkeren har over tid videreutviklet undervisningens form og innhold systematisk for best mulig å støtte og bidra til studenters læring.
  • Søker har gjennomført prosjekter for å videreutvikle egen praksis og utdanningsfaglige kompetanse.
  • Søkeren har ideer om videre utvikling av undervisningspraksis i sitt eget fagmiljø.

3. Forskende/vitenskapelig tilnærming

  • Søkeren viser en forskende og vitenskapelig tilnærming til egen undervisningspraksis for å undersøke hvordan man best støtter og bidrar til studenters læring.
  • Søkeren driver forskningsbasert undervisning ved at faglig innhold er basert på oppdatert og aktuell forskning/kunstnerisk utviklingsarbeid og studentenes læringsarbeid inkluderer forskningsbaserte metoder.
  • Søkeren reflekterer over og vurderer egen undervisningsvirksomhet i lys av universitets- og høgskolepedagogisk og fagdidaktisk teori og kunnskap.
  • Søkeren anvender høgskolens kvalitetssystem aktivt for å videreutvikle undervisningen.

4. Kollegial holdning og praksis

  • Søkeren bidrar til å utvikle utdanningskvaliteten ved å dele erfaringer og samhandle konstruktivt med studenter, kollegaer og andre.
  • Søkeren dokumenterer sine erfaringer og deler dem ved å publisere og delta på konferanser med relevant innhold.
  • Søkeren bidrar til å realisere høgskolens strategiske mål når det gjelder så vel utdanningskvalitet som kvalifisert bruk av digitale verktøy og medier i undervisning og utdanning.
  • Søkeren har ideer om hvordan hen kan bidra til videreutvikling utdanningskvaliteten i samarbeid med andre.
  • Søkeren har initiert eller ledet prosjekter som gjelder pedagogisk utviklingsarbeid, samarbeid eller forskning/kunstnerisk utviklingsarbeid knyttet til utdanningen og undervisningen.
Publisert 23. okt. 2019 15:21 - Sist endret 10. jan. 2024 14:18