Minimumskrav
Det stilles følgende minimumskrav til en merittert underviser
- Minimumskompetanse: Det forutsettes at søkeren kan dokumentere pedagogisk basiskompetanse gjennom deltakelse i studiet Praktisk høgskolepedagogikk og digitale undervisningsformer eller tilsvarende.
Se nærmere beskrivelse av basiskompetanse på UHRs veiledende retningslinjer for UH-pedagogisk basiskompetanse og Studium i praktisk høgskolepedagogikk og digitale undervisningsformer.
- Minimumserfaring: Søker har vært ansatt ved universitet/høgskole i minimum fem år, hvorav tre år ved Høgskolen i Østfold, og har omfattende undervisningserfaring.
Utfyllende krav
I tillegg stiller høgskolen følgende krav til en merittert underviser:
1. Fokus på studentenes læring
- Søkeren viser tydelig fokus på studentenes læring og deres læringsmiljø i sin samlede undervisningsvirksomhet.
- Søkerens undervisning bygger på en faglig reflektert forståelse av sammenhengen mellom læringsutbytte, undervisningsform og vurderingsformer.
- Søkeren har et tydelig og faglig begrunnet grunnsyn på undervisning og læring.
- Søkeren kan vise til god studentkontakt og bruk av tilbakemeldinger fra studentene til systematisk utvikling av undervisningen.
2. Utvikling over tid
- Søkeren har over tid videreutviklet undervisningens form og innhold systematisk for best mulig å støtte og bidra til studenters læring.
- Søker har gjennomført prosjekter for å videreutvikle egen praksis og utdanningsfaglige kompetanse.
- Søkeren har ideer om videre utvikling av undervisningspraksis i sitt eget fagmiljø.
3. Forskende/vitenskapelig tilnærming
- Søkeren viser en forskende og vitenskapelig tilnærming til egen undervisningspraksis for å undersøke hvordan man best støtter og bidrar til studenters læring.
- Søkeren driver forskningsbasert undervisning ved at faglig innhold er basert på oppdatert og aktuell forskning/kunstnerisk utviklingsarbeid og studentenes læringsarbeid inkluderer forskningsbaserte metoder.
- Søkeren reflekterer over og vurderer egen undervisningsvirksomhet i lys av universitets- og høgskolepedagogisk og fagdidaktisk teori og kunnskap.
- Søkeren anvender høgskolens kvalitetssystem aktivt for å videreutvikle undervisningen.
4. Kollegial holdning og praksis
- Søkeren bidrar til å utvikle utdanningskvaliteten ved å dele erfaringer og samhandle konstruktivt med studenter, kollegaer og andre.
- Søkeren dokumenterer sine erfaringer og deler dem ved å publisere og delta på konferanser med relevant innhold.
- Søkeren bidrar til å realisere høgskolens strategiske mål når det gjelder så vel utdanningskvalitet som kvalifisert bruk av digitale verktøy og medier i undervisning og utdanning.
- Søkeren har ideer om hvordan hen kan bidra til videreutvikling utdanningskvaliteten i samarbeid med andre.
- Søkeren har initiert eller ledet prosjekter som gjelder pedagogisk utviklingsarbeid, samarbeid eller forskning/kunstnerisk utviklingsarbeid knyttet til utdanningen og undervisningen.