Fagdag om forskning på egen undervisning og pedagogisk praksis


Seksjon for pedagogisk utvikling og læring og Utdanningskvalitetsutvalget arrangerer fagdag for alle høgskolens ansatte med tema forskning på egen undervisning og pedagogisk praksis. Hovedmålet med fagdagen er å, i fellesskap, legge til rette for inspirerende og tverrfaglig erfaringsutveksling ved å formidle FoU-aktivitet som foregår hos deltakerne, skaffe en oversikt over problemstillinger og temaer som er aktuelle, og føre sammen fremtidige FoU-partnere - på kryss av fakulteter og institutter. Velkommen skal du være!

Studenter i Aud Max på Remmen

Fotoillustrasjon: Aud Max på Remmen. Foto: HiØ.

Program

Du kan laste ned programmet (PDF)

Bidragsytere

Du kan laste ned oversikt over alle bidragsytere med abstrakt av innleggene (PFD).

Påmelding

Fagdagen er åpen for alle høgskolens ansatte og andre interesserte, men krever påmelding (lenke til Nettskjema).

Kontakt

Har du spørsmål? Ta kontakt med Håkon Naasen Tandberg i Seksjon for pedagogisk utvikling og læring.

Bakgrunn

Temaet for fagdagen omhandler utdanningskvalitet generelt, og knytter sammen kjerneområdene forskning og undervisning spesielt.

I Stortingsmelding 16 (2016-2017) «Kultur for kvalitet i høyere utdanning,» står det at regjeringen «forventer at styrene ved universitetene og høyskolene legger vekt på å utvikle utdanninger ... og [at faglig ansatte] forsker på egen utdanningsvirksomhet for å utvikle utdanningene» (side 45). Det blir påpekt at det finnes lite kultur for å forske på egen undervisning, og at undervisere i tråd med satsningen på forskningsbasert undervisning bør forske på «hvilke undervisningsformer som gir best læring og legge denne kunnskapen til grunn når han eller hun videreutvikler undervisningsmetodene» (side 77).

Fagdagen er ment å være et bidrag til å skape en slik tverrfaglig kultur rundt forskning på egen undervisning og pedagogiske praksis ved Høgskolen i Østfold.

Hovedfokuset er å, i fellesskap:

  1. Legge til rette for inspirerende erfaringsutveksling ved å beskrive/formidle FoU-aktivitet som foregår hos deltakerne knyttet til temaet,
  2. skaffe en oversikt over aktuelle problemstillinger og temaer som er aktuelle, og
  3. føre sammen fremtidige FoU-partnere.
Publisert 5. nov. 2021 12:07 - Sist endret 1. juni 2022 09:29