'Pausepraten: live' (S3E1): Learning to know by doing – å faktisk ta i bruk handlingsrommet i LK20

Velkommen til semesterets første arrangement på Øverste hylle i biblioteket, som er en innspilling av podcasten "Pausepraten: live!". Ta gjerne med deg lunsjen, forsyn deg med kaffe eller te, og still et spørsmål eller to rundt temaet. Eller du kan streame seansen direkte i vinduet lenger ned på denne siden.

Skolen skal ruste barn og unge til å ta en aktiv del i samfunnet med innsikt i sine egne muligheter til å påvirke miljøet rundt seg. Et viktig kritisk perspektiv i pedagogikk (Dewey, 1916) er nettopp at undervisningen måtte legge til rette for å elevens mulighet til å utforske og lære gjennom å samarbeide, begrunne og kritisk kunne vurdere sine valg. Elevene skal ta eierskap til egen læring ved stille seg spørsmål om hva de har lært, hvordan de lærte det og om de ville ha fått en annen innsikt om de hadde valgt en annen innfallsvinkel. Dette krever både fagkunnskap og relasjonell kompetanse hos læreren – og det krever at lærerutdanningen modellerer den adferden for fremtidens lærere. Hvordan kan vi bidra til å utvikle en bærekraftig lærerrolle ved å fremme refleksivitet knyttet til både lærerrollen og planlegging av undervisning som benytter seg av handlingsrommet i LK20?

Med Heidi Stenbock-Haakestad (Institutt for pedagogikk, IKT og læring) i samtale med Håkon (Seksjon for pedagogisk utvikling og læring).

Lenke til: Pausepraten: live!

Lenke til: Seksjon for pedagogisk utvikling og læring 

Livestream:

 

Publisert 11. aug. 2023 13:41 - Sist endret 11. des. 2023 13:16