Standard oppsett
1. Nedlastning
Begynn med å laste ned Microsoft Authenticator fra App Store eller Google Play til din mobil.
Gå tilbake til denne nettsiden etter at du har lastet ned Authenticator - du skal ikke sette opp noe i appen før du har gått videre til punkt 2 på listen.
Last ned for Android
Last ned for iPhone
2. Oppsett av Authenticator app
- Gå til https://aka.ms/mfasetup fra din PC/Mac
- Logg inn med brukernavn@hiof.no og klikk "Neste"
- Oppgi ditt passord og klikk "Logg på"
- Du får nå spørsmål om å oppgi mer informasjon - klikk deg videre.
- Når siden som ber deg laste ned Authenticator-appen vises, åpne Microsoft Authenticator på din mobil.
- Klikk "Skann en QR-kode" i mobilappen og godta eventuell forespørsel om å bruke kameraet.
- Klikk på "Neste" på PC/Mac, en QR-kode vil nå vises - skann denne med mobilkameraet.
- Når "Østfold University College" vises i mobilappen, klikk deg videre på PC/Mac.
- Du vil nå bli spurt om å teste appen, PC/Mac vil vise et tall og mobilappen etterspør dette tallet. Oppgi tallet som vises på PC/Mac i mobilappen og klikk "Ja" på mobilen.
- PC/Mac viser at oppsettet er fullført - du kan nå begynne å bruke Microsoft tjenester ved Høgskolen i Østfold.
3. Legge til SMS-pålogging
Dersom du bytter telefon eller skulle avinstallere Authenticator appen vil denne slutte å fungere og du vil bli låst ute fra kontoen din.
For å unngå dette kan du legge til SMS-pålogging på din konto, slik at du har mulighet for å sette opp mobilappen på nytt senere dersom det skulle oppstå problemer.
- Logg deg inn på https://aka.ms/mfasetup, dette kan gjøres fra både PC/Mac og mobil, men opplevelsen fra PC/Mac er bedre enn på mobilenheter.
- Når du er innlogget, klikk på "Legg til en påloggingsmetode"
- I dialogboksen som vises, velg "Telefon" i nedtrekksmenyen og klikk "Neste".
- Oppgi landskode i nedtrekksmenyen og fyll inn ditt mobilnummer i feltet til høyre, klikk deretter "Neste".
- En kode vil sendes til mobilnummeret du har oppgitt, fyll inn denne koden i feltet og klikk "Neste".
- Når du får beskjed om at "SMS bekreftet. Telefonen ble registrert.", klikk "Fullfør".
Spesielt oppsett
Dersom du ikke har smarttelefon
Dersom du ikke har smarttelefon må SMS-kode benyttes som standard metode for 2-faktor.
Du vil ofte bli spurt om å oppgradere til Microsoft Authenticator appen ved pålogging, dette er fordi det er høyere sikkerhet ved bruk av app enn SMS - disse meldingene kan ignoreres om du ikke har smarttelefon.
- Gå til https://aka.ms/mfasetup fra din PC/Mac
- Logg inn med brukernavn@hiof.no og klikk "Neste"
- Oppgi ditt passord og klikk "Logg på"
- Du får nå spørsmål om å oppgi mer informasjon - klikk deg videre.
- Når siden som ber deg laste ned Authenticator-appen vises, klikk "Jeg vil bruke en annen godkjennerapp.".
- I dialogboksen som vises, velg "Telefon" i nedtrekksmenyen og klikk "Neste".
- Oppgi landskode i nedtrekksmenyen og fyll inn ditt mobilnummer i feltet til høyre, klikk deretter "Neste".
- En kode vil sendes til mobilnummeret du har oppgitt, fyll inn denne koden i feltet og klikk "Neste".
- Når du får beskjed om at "SMS bekreftet. Telefonen ble registrert.", klikk "Fullfør".
Ønsker du å bruke en annen godkjennerapp?
Dersom du ønsker å benytte en annen Authenticator app enn Microsoft sin er dette også støttet. Dette er testet fra vår side og fungerende med både Google Authenticator og Yubico Authenticator.
- Gå til https://aka.ms/mfasetup fra din PC/Mac
- Logg inn med brukernavn@hiof.no og klikk "Neste"
- Oppgi ditt passord og klikk "Logg på"
- Du får nå spørsmål om å oppgi mer informasjon - klikk deg videre.
- Når siden som ber deg laste ned Authenticator-appen vises, klikk "Jeg vil bruke en annen godkjennerapp.".
- Åpne godkjennerappen du ønsker å bruke og legg til en ny konto.
- Klikk "Neste" på "PC/Mac" og skann QR-koden med godkjennerappen du ønsker å bruke.
Dersom godkjennerappen din ikke støtter QR-koder kan du klikke "Kan du ikke skanne bildet?" og oppgi kontonavn og hemmelig nøkkel som vises på skjermen. - Klikk "Neste" og oppgi koden generert av godkjennerappen din.
- Når du får beskjed om at appen er lagt til, klikk "Fullfør".
Når du benytter en annen godkjennerapp er det fremdeles anbefalt å legge til SMS-pålogging. Klikk på denne menyen over og følg stegene.
Ved problemer
Jeg får ingen varsel i mobilappen ved pålogging
Dersom mobilappen har sluttet å fungere holder det ofte å konfigurere den på nytt. Dette kan du gjøre ved å følge stegene under.
- For å løse dette kan du logge deg på https://aka.ms/mfasetup fra PC/Mac og klikk "Jeg kan ikke bruke Microsoft authenticator-appen min akkurat nå" når den forespør godkjenning i app og velg "SMS kode".
- Oppgi koden som kommer på SMS for å logge inn.
- Klikk deretter på "Slett" ved siden av "Microsoft Authenticator" i listen som vises på skjermen.
- Når Microsoft Authenticator er slettet fra kontoen din, klikk "Legg til en påloggingsmetode".
- Velg "Authenticator-app" i nedtrekksmenyen i dialogboksen som vises og klikk "Legg til".
- Når siden som ber deg laste ned Authenticator-appen vises, åpne Microsoft Authenticator på din mobil.
- Klikk "Skann en QR-kode" i mobilappen og godta eventuell forespørsel om å bruke kameraet.
- Klikk på "Neste" på PC/Mac, en QR-kode vil nå vises - skann denne med mobilkameraet.
- Når "Østfold University College" vises i mobilappen, klikk deg videre på PC/Mac.
- Du vil nå bli spurt om å teste appen, PC/Mac vil vise et tall og mobilappen etterspør dette tallet. Oppgi tallet som vises på PC/Mac i mobilappen og klikk "Ja" på mobilen.
- PC/Mac viser at oppsettet er fullført - appen kan nå brukes igjen.
Dersom du ikke har SMS-pålogging satt opp på kontoen din, ta kontakt med IT-vakt.
Jeg har byttet telefon og kan ikke logge inn
Dersom mobilen du har satt opp 2-faktor på er ødelagt, fungerer ikke eller har blitt byttet kan du bruke SMS kode for å logge deg inn og sette opp appen på nytt.
- Logg deg på https://aka.ms/mfasetup fra PC/Mac og klikk "Jeg kan ikke bruke Microsoft authenticator-appen min akkurat nå" når den forespør godkjenning i app og velg "SMS kode".
- Oppgi koden som kommer på SMS for å logge inn.
- Klikk deretter på "Slett" ved siden av "Microsoft Authenticator" i listen som vises på skjermen.
- Når Microsoft Authenticator er slettet fra kontoen din, klikk "Legg til en påloggingsmetode".
- Velg "Authenticator-app" i nedtrekksmenyen i dialogboksen som vises og klikk "Legg til".
- Når siden som ber deg laste ned Authenticator-appen vises, åpne Microsoft Authenticator på din mobil.
- Klikk "Skann en QR-kode" i mobilappen og godta eventuell forespørsel om å bruke kameraet.
- Klikk på "Neste" på PC/Mac, en QR-kode vil nå vises - skann denne med mobilkameraet.
- Når "Østfold University College" vises i mobilappen, klikk deg videre på PC/Mac.
- Du vil nå bli spurt om å teste appen, PC/Mac vil vise et tall og mobilappen etterspør dette tallet. Oppgi tallet som vises på PC/Mac i mobilappen og klikk "Ja" på mobilen.
- PC/Mac viser at oppsettet er fullført - appen kan nå brukes igjen.
Dersom du ikke har SMS-pålogging satt opp på kontoen din, ta kontakt med IT-vakt.
Jeg befinner meg i utlandet og kan ikke logge inn
Dersom du befinner deg utenfor Skandinavia er det restriksjoner for pålogging.
Ta kontakt med IT-vakt for å åpne opp for pålogging når du befinner deg utenfor landene vi tillater 2-faktor i.
Jeg trenger hjelp til oppsett eller nullstilling
Det er mulig å ta kontakt med IT-vakt for å få veiledning til oppsett.
Du finner kontaktinformasjon til IT-vakt ved å klikke på lenken under: