English version of this page

2-faktor-autentisering

Det er krav om bruk av 2-faktor for våre tjenester
Dette gjøres med mobilappen Microsoft Authenticator

Standard oppsett

1. Nedlastning

Begynn med å laste ned Microsoft Authenticator fra App Store eller Google Play til din mobil.
Gå tilbake til denne nettsiden etter at du har lastet ned Authenticator - du skal ikke sette opp noe i appen før du har gått videre til punkt 2 på listen.
Last ned for Android
Last ned for iPhone

2. Oppsett av Authenticator app

  1. Gå til https://aka.ms/mfasetup fra din PC/Mac
  2. Logg inn med brukernavn@hiof.no og klikk "Neste"
  3. Oppgi ditt passord og klikk "Logg på"
  4. Du får nå spørsmål om å oppgi mer informasjon - klikk deg videre.
  5. Når siden som ber deg laste ned Authenticator-appen vises, åpne Microsoft Authenticator på din mobil.
  6. Klikk "Skann en QR-kode" i mobilappen og godta eventuell forespørsel om å bruke kameraet.
  7. Klikk på "Neste" på PC/Mac, en QR-kode vil nå vises - skann denne med mobilkameraet.
  8. Når "Østfold University College" vises i mobilappen, klikk deg videre på PC/Mac.
  9. Du vil nå bli spurt om å teste appen, PC/Mac vil vise et tall og mobilappen etterspør dette tallet. Oppgi tallet som vises på PC/Mac i mobilappen og klikk "Ja" på mobilen.
  10. PC/Mac viser at oppsettet er fullført - du kan nå begynne å bruke Microsoft tjenester ved Høgskolen i Østfold.

3. Legge til SMS-pålogging

Dersom du bytter telefon eller skulle avinstallere Authenticator appen vil denne slutte å fungere og du vil bli låst ute fra kontoen din.
For å unngå dette kan du legge til SMS-pålogging på din konto, slik at du har mulighet for å sette opp mobilappen på nytt senere dersom det skulle oppstå problemer.

  1. Logg deg inn på https://aka.ms/mfasetup, dette kan gjøres fra både PC/Mac og mobil, men opplevelsen fra PC/Mac er bedre enn på mobilenheter.
  2. Når du er innlogget, klikk på "Legg til en påloggingsmetode"
  3. I dialogboksen som vises, velg "Telefon" i nedtrekksmenyen og klikk "Neste".
  4. Oppgi landskode i nedtrekksmenyen og fyll inn ditt mobilnummer i feltet til høyre, klikk deretter "Neste".
  5. En kode vil sendes til mobilnummeret du har oppgitt, fyll inn denne koden i feltet og klikk "Neste".
  6. Når du får beskjed om at "SMS bekreftet. Telefonen ble registrert.", klikk "Fullfør".

Spesielt oppsett

Dersom du ikke har smarttelefon

Dersom du ikke har smarttelefon må SMS-kode benyttes som standard metode for 2-faktor.

Du vil ofte bli spurt om å oppgradere til Microsoft Authenticator appen ved pålogging, dette er fordi det er høyere sikkerhet ved bruk av app enn SMS - disse meldingene kan ignoreres om du ikke har smarttelefon.

  1. Gå til https://aka.ms/mfasetup fra din PC/Mac
  2. Logg inn med brukernavn@hiof.no og klikk "Neste"
  3. Oppgi ditt passord og klikk "Logg på"
  4. Du får nå spørsmål om å oppgi mer informasjon - klikk deg videre.
  5. Når siden som ber deg laste ned Authenticator-appen vises, klikk "Jeg vil bruke en annen godkjennerapp.".
  6. I dialogboksen som vises, velg "Telefon" i nedtrekksmenyen og klikk "Neste".
  7. Oppgi landskode i nedtrekksmenyen og fyll inn ditt mobilnummer i feltet til høyre, klikk deretter "Neste".
  8. En kode vil sendes til mobilnummeret du har oppgitt, fyll inn denne koden i feltet og klikk "Neste".
  9. Når du får beskjed om at "SMS bekreftet. Telefonen ble registrert.", klikk "Fullfør".

Ønsker du å bruke en annen godkjennerapp?

Dersom du ønsker å benytte en annen Authenticator app enn Microsoft sin er dette også støttet. Dette er testet fra vår side og fungerende med både Google Authenticator og Yubico Authenticator.

  1. Gå til https://aka.ms/mfasetup fra din PC/Mac
  2. Logg inn med brukernavn@hiof.no og klikk "Neste"
  3. Oppgi ditt passord og klikk "Logg på"
  4. Du får nå spørsmål om å oppgi mer informasjon - klikk deg videre.
  5. Når siden som ber deg laste ned Authenticator-appen vises, klikk "Jeg vil bruke en annen godkjennerapp.".
  6. Åpne godkjennerappen du ønsker å bruke og legg til en ny konto.
  7. Klikk "Neste" på "PC/Mac" og skann QR-koden med godkjennerappen du ønsker å bruke.
    Dersom godkjennerappen din ikke støtter QR-koder kan du klikke "Kan du ikke skanne bildet?" og oppgi kontonavn og hemmelig nøkkel som vises på skjermen.
  8. Klikk "Neste" og oppgi koden generert av godkjennerappen din.
  9. Når du får beskjed om at appen er lagt til, klikk "Fullfør".

Når du benytter en annen godkjennerapp er det fremdeles anbefalt å legge til SMS-pålogging. Klikk på denne menyen over og følg stegene.

Ved problemer

Jeg får ingen varsel i mobilappen ved pålogging

Dersom mobilappen har sluttet å fungere holder det ofte å konfigurere den på nytt. Dette kan du gjøre ved å følge stegene under.

  1. For å løse dette kan du logge deg på https://aka.ms/mfasetup fra PC/Mac og klikk "Jeg kan ikke bruke Microsoft authenticator-appen min akkurat nå" når den forespør godkjenning i app og velg "SMS kode".
  2. Oppgi koden som kommer på SMS for å logge inn.
  3. Klikk deretter på "Slett" ved siden av "Microsoft Authenticator" i listen som vises på skjermen.
  4. Når Microsoft Authenticator er slettet fra kontoen din, klikk "Legg til en påloggingsmetode".
  5. Velg "Authenticator-app" i nedtrekksmenyen i dialogboksen som vises og klikk "Legg til".
  6. Når siden som ber deg laste ned Authenticator-appen vises, åpne Microsoft Authenticator på din mobil.
  7. Klikk "Skann en QR-kode" i mobilappen og godta eventuell forespørsel om å bruke kameraet.
  8. Klikk på "Neste" på PC/Mac, en QR-kode vil nå vises - skann denne med mobilkameraet.
  9. Når "Østfold University College" vises i mobilappen, klikk deg videre på PC/Mac.
  10. Du vil nå bli spurt om å teste appen, PC/Mac vil vise et tall og mobilappen etterspør dette tallet. Oppgi tallet som vises på PC/Mac i mobilappen og klikk "Ja" på mobilen.
  11. PC/Mac viser at oppsettet er fullført - appen kan nå brukes igjen.

Dersom du ikke har SMS-pålogging satt opp på kontoen din, ta kontakt med IT-vakt.

Jeg har byttet telefon og kan ikke logge inn

Dersom mobilen du har satt opp 2-faktor på er ødelagt, fungerer ikke eller har blitt byttet kan du bruke SMS kode for å logge deg inn og sette opp appen på nytt.

  1. Logg deg på https://aka.ms/mfasetup fra PC/Mac og klikk "Jeg kan ikke bruke Microsoft authenticator-appen min akkurat nå" når den forespør godkjenning i app og velg "SMS kode".
  2. Oppgi koden som kommer på SMS for å logge inn.
  3. Klikk deretter på "Slett" ved siden av "Microsoft Authenticator" i listen som vises på skjermen.
  4. Når Microsoft Authenticator er slettet fra kontoen din, klikk "Legg til en påloggingsmetode".
  5. Velg "Authenticator-app" i nedtrekksmenyen i dialogboksen som vises og klikk "Legg til".
  6. Når siden som ber deg laste ned Authenticator-appen vises, åpne Microsoft Authenticator på din mobil.
  7. Klikk "Skann en QR-kode" i mobilappen og godta eventuell forespørsel om å bruke kameraet.
  8. Klikk på "Neste" på PC/Mac, en QR-kode vil nå vises - skann denne med mobilkameraet.
  9. Når "Østfold University College" vises i mobilappen, klikk deg videre på PC/Mac.
  10. Du vil nå bli spurt om å teste appen, PC/Mac vil vise et tall og mobilappen etterspør dette tallet. Oppgi tallet som vises på PC/Mac i mobilappen og klikk "Ja" på mobilen.
  11. PC/Mac viser at oppsettet er fullført - appen kan nå brukes igjen.

Dersom du ikke har SMS-pålogging satt opp på kontoen din, ta kontakt med IT-vakt.

Jeg befinner meg i utlandet og kan ikke logge inn

Dersom du befinner deg utenfor Skandinavia er det restriksjoner for pålogging.

Ta kontakt med IT-vakt for å åpne opp for pålogging når du befinner deg utenfor landene vi tillater 2-faktor i. 

Jeg trenger hjelp til oppsett eller nullstilling

Det er mulig å ta kontakt med IT-vakt for å få veiledning til oppsett.
Du finner kontaktinformasjon til IT-vakt ved å klikke på lenken under:

Kontakt IT-vakt

Publisert 9. juni 2021 13:44 - Sist endret 27. mai 2024 13:24