Internasjonal kommunikasjon ved Pacific Lutheran University, USA (våren 2016)

Jeg har alltid vært glad i å reise og har aldri vært i USA, jeg så på dette som en gylden sjanse til å få med meg så mye som mulig av hvordan det var å gå på et universitet i et annet land, samt oppleve en ny kultur.

PLU er en skole som ikke er så stor, det var også en av faktorene som spilte inn da jeg søkte. Helt ærlig, da jeg søkte så viste jeg ikke hva jeg gikk til, men det var spennende å ikke ha alt under kontroll. Vi var tre jenter som valgte å dra sammen og en til fra høgskolen som vi fikk utrolig god kontakt med.

Mitt opphold på PLU startet 1. Februar og endte 17. Juni, 2016. Jeg bodde på campus med to andre studenter fra samme studie som meg. På reisen ned så mellomlandet vi i San Fransisco hvor vi tilbragte et par dager før vi tok reisen videre til Seattle i Washington. På flyplassen ble vi møtt av to studenter som hentet oss og som fikk oss trygt til universitetet hvor vi da registrerte oss med en gang og fikk nøkler til leiligheten vi skulle bo i.

Da vi valgte fag i Norge fikk vi beskjed fra partnerskolen at vi var prioritert siden vi skulle utveksle. Det var noe som viste seg å være tull. Et par av de fagene jeg hadde ønsket meg fikk jeg ikke og ble heller plassert til å ha en av fagene som jeg hadde på listen helt nederst. Det var litt skuffende at vi fikk mye beskjeder om å bli prioritet for så å få den slengt i ansiktet når man endelig er der og ikke får gjort noe med det. Fagene jeg valgte var:

Public Relations:

• Principles & Practices
  • Media Ethics
  • Digital Arts Lab
  • Applied Research
  • Principles of Advertising

Fagene i seg selv var interessante, men jeg følte ikke alltid at jeg fikk så mye utbytte av timene. Og jeg må si at jeg savnet å dykke dypere inn i fagene. Jeg følte at vi fikk et lettere sammendrag av hva teorien i ett fag var, men langt ifra en virkelig forståelse av det hele. I flere av fagene var det nesten som å være tilbake på videregående med hjemmelekser som du får karakter på, det var relativt greit at oppgavene du gjorde telte på sluttkarakteren, men det var veldig mye gruppearbeid og mange oppgaver som jeg ser og så på som unødvendige. Så kvaliteten på fagene var veldig variert.

En av de fagene jeg fikk mest utbytte av var Applied Research som fikk oss til å undersøke og virkelig ga oss sjansen til å jobbe med hvordan en bedrift kan forbedres for så å skrive en rapport om dette. Det gav meg ett nytt syn på hvordan Amerikansk markedsføring og PR fungerer i motsetning til hvordan min oppfatning av PR i Norge. Principles of Advertising var også ett fag med litt variasjon hvor vi skulle legge frem ideer om reklame for en bedrift som vi presenterte i grupper, der fikk vi vært kreative samt utfordret den kreative delen av oss.

Campus området på skolen var utrolig fint, det er en gammel skole som er bygget av Norsk-Amerikanere på slutten av 1800-tallet, og nordmenn blir satt veldig pris på. Det jeg savner mest med skolen må nok være å gå rundt om på skoleområdene. Det er mye planter og store fine gressletter hvor man kan slappe av på eller holde på med noe sosialt sammen med venner.

En anbefaling for andre som ønsker å reise til PLU er at det er mer eller mindre nødvendig med en bil for å komme seg rundt, skolen ligger ikke kurant til når det gjelder shopping og handling av matvarer.

Leiligheten vi fikk på campus var stor og vi hadde eget kjøkken og rom. Det negative med at vi bodde på South Hall som er en av studentboligene var at vi måtte kjøpe inn alt av kjøkken utstyr, og for ett semester så er det ganske dyrt å skulle kjøpe inn alt man trengte. Leiligheten var også ganske så skitten da vi kom, men i følge instruksene så var det mer eller mindre standarden med gulvtepper og noen få flater med vanlig gulv som ikke direkte var rene.

Reise

I Løpet av oppholdet i USA fikk jeg sett mange forskjellige steder. Da vi reiste ned så landet vi i San Fransisco, hvor vi tilbragte noen dager før turen gikk videre til Washington. Helgen før springbreak tok vi bussen til Canada, da fikk vi sett en liten del av  Vancouver som var en fantastisk fin by.

I springbreak så dro vi til Hawaii, Oahu var øyen vi besøkte. Det var utrolig fine strender, men også en virkelig brennende het sol.Vi var også på en ”roadtrip” i Washington med en amerikansk venninne, så da fikk vi sett litt av hva slags natur staten hadde å by på.

Da semesteret var ferdig dro jeg og Marte (fra HIOF) på en liten reise rundt i USA hvor vi først dro til Huston i Texsas. Så videre til Los Angeles, Las Vegas og til sist New York før turen gikk hjem til Norge.

Utvekslingsoppholdet mitt var veldig spennende og jeg fikk virkelig kjenne på hvordan det er å gå på skole i USA, det var til tider tungt, men lærerikt. Jeg brukte også muligheten til å reise, det var gav meg nye opplevelser og det var da jeg forstod hvor stort USA er og hvor umulig det er å forstå seg på dette landet. Hver stat var som en ny kultur. Alt i alt et spennende opphold.

Jeg tror at for min del er det veldig gunstig å ha utvekslet til USA, siden det har forbedret min engelsk og gjort at jeg ikke må tenke like mye over hvert ord jeg sier.