Grunnskolelærerutdanning 5-10 ved Pädagogische Hochschule Heidelberg, Tyskland (vår 2021)

Ingrid Berg, Erasmus+ utvekslingsstudent: Jeg studerte i hovedsak kroppsøving, hvor all undervisning foregikk på tysk og alle forelesere/professorer er tyske. Men til tross for at alle forelesere var tyske og jeg eneste utvekslingsstudent i omtrent alle mine emner, var samtlige forelesere flinke til å ta hensyn til at jeg ikke har tysk som morsmål. De var alltid åpne for å kunne forklare ting annerledes eller eventuelt på engelsk om jeg syntes ting var vanskelig, også i emner med mange studenter.

Våren 2021 (mitt 6. semester) trosset jeg covid-19 og dro på utveksling til Tyskland og nærmere bestemt byen Heidelberg. Jeg studerer master i grunnskolelærerutdanning for 5-10 trinn i Halden og utvekslet derfor til den pedagogiske høgskolen i Heidelberg.

Utsikten mot Heiligenberg (fjellet i bakgrunn) og den gamle broa tatt fra veien opp til slottet ved en joggetur før forelesninger en dag tidlig i semesteret.
Utsikten mot Heiligenberg (fjellet i bakgrunn) og den gamle broa tatt fra veien opp til slottet ved en joggetur før forelesninger en dag tidlig i semesteret.

Om skolen og fagene mine

I delstaten Badem-Würtemberg, hvor Heidelberg ligger, studeres lærerutdanningen (som eneste delstat i Tyskland) på egne høgskoler hvor man dermed møter et stort studentmiljø og forelesere med svært god kunnskap knyttet til fagene de underviser i. Pädagogsiche Hochschule Heidelberg eller PH som vi kaller skolen har alle fag som undervises i den tyske skolen, og tilbyr utdanning for Primarbereich (1.-4. Trinn), Sekundarbereich – Sekundarstufe 1 (5.-10. Trinn) og Sonderpädagogikk (spesialpedagogikk). PH består av de to skolebygningene gamle og nye PH, samt et sportsanlegg som deles med universitetet i Heidelberg. Alle delene av skolen ligger sentralt i forhold til Neuenheim Studentenwohnheim (største campus i Heidelberg) med 2-10 min sykkelavstand eller 5-25min å gå.

Jeg studerte i hovedsak kroppsøving, hvor all undervisning foregikk på tysk og alle forelesere/professorer er tyske. Men til tross for at alle forelesere var tyske og jeg eneste utvekslingsstudent i omtrent alle mine emner, var samtlige foreleser flinke til å ta hensyn til at jeg ikke har tysk som morsmål. De var alltid åpne for å kunne forklare ting annerledes eller eventuelt på engelsk om jeg syntes ting var vanskelig, også i emner med mange studenter. Grunnet covid-19 var det svært begrenset plass i alle praktiske emner, noe som førte til at jeg kun hadde et praktisk emne og 8 teoretiske emner (alle mine emner var 3-4 studiepoeng). Grunnet covid-19 ble også alle teoretiske emner undervist på zoom, og i enkelte emner med mye asynkron undervisning.

Under har jeg listet opp emnene jeg hadde i Heidelberg og lagt til en kort kommentar om emnets innhold, samt min opplevelse av emnet. Legg merke til at det er min opplevelse, og det kan være at andre opplever emnene som mer/mindre relevante enn hva jeg har gjort.

  • Bewegung und Training – Leistung und Gesundheit → Grunnleggende treningslære og mye jobbing læreplan, greit med grunnkunnskapen og veldig nyttig med læreplanarbeid, anbefales
  • Individuum und Gesellschaft – Bildung und Erziehung → Grunnleggende kroppsøvingspedagogikk og en del tysk idrettshistorie, personlig fikk jeg lite utbytte av emnet
  • Umgang mit heterogenen Lerngruppen → Spennende emne om å tilpasse undervisningen etter de ulike utfordringene elever i en elevgruppe kan ha (spesielt fokus på fysiske), spennende emne som anbefales
  • Planung und Evaluation von Lehr- und Lernprozessen → spennende emne om å planlegge undervisning, men det er lagt opp til mye gruppearbeid og da jeg kom på en gruppe med lite motiverte studenter ble mitt utbytte mindre enn det kunne, men anbefaler absolutt emnet
  • Individuum und Gesellschaft: Kommunikation im Sport → arbeid med ulike kommunikasjonsstrategier, veldig relevant for alle fag, anbefales!
  • Leistung und Gesundheit: Fitness entwickeln → mye av det samme som Bewegung und Trainig – Leistung und Gesundheit, fikk personlig lite utbytte av emnet
  • Handlungsfeld indoor: Die Video-Tanzgestaltung → Morsomt emne i dans (praktisk), men lite relevant for skolen
  • Erwerb und Reflexion sportlichen Handelns II: Leichtathletik → Spennende fag om ulike undervisningsmetoder som kan brukes i undervisning av friidrett (og alle andre idretter), veldig relevant, anbefales!
  • Fit fürs Studium – Wissenschaftliches arbeiten → Tyskkurs for utvekslingsstudenter som jeg tok etter anbefaling fra internasjonalt kontor, veldig varierende nivå i gruppa førte til at jeg fikk lite utbytte av kurset.

For å få et enda bedre faglig utbytte, ville det trolig vært smart å bytte ut enkelte av emnene med emner fra modul 2 som er praktiske og etter hva jeg har hørt inneholder mye didaktikk.

Arbeidsmengden i de ulike emnene varierte utfra kravene til de ulike foreleserne, men det var overkommelig. Og jeg skrev heller ingen eksamener i Tyskland, kun de samme arbeidskravene som alle de tyske studentene.

Reisen til Heidelberg

Allerede før jeg reiste, fikk jeg tildelt en buddy (fadder) som skulle hjelpe meg med alt jeg trengte hjelp med. Om det var spørsmål knyttet til skolen eller om det var praktiske ting jeg trengte hjelp til å finne ut. Vi fikk også et tilsendt et langt informasjonsskriv med omtrent alt av informasjon knyttet til praktiske ting som måtte gjøres. Jeg reiste etter anbefaling fra PH ned andre påskedag (5. April) som var en uke før forelesningene startet, men bare dagen før den digitale velkomstuken startet.

Jeg reiste med fly fra Oslo til Frankfurt der jeg ble møtt av en taxi organisert av PH og kjørt til hybelen min ved Neuenheim Studentenwohnheim hvor buddyen min ventet med nøkkel, mat og litt diverse. Grunnet covid-19 måtte vi på grensen kunne vise til en negativ koronatest og dokumentasjon på at vi skulle til Tyskland av en viktig grunn (fikk dette fra PH), samt at vi måtte 5 dager i karantene.

Den digitale velkomstuken som startet allerede dagen etter jeg ankom, inneholdt hilsen fra rektor, informasjon om de ulike nettressursene, hvordan velge fag, osv. Den første uken ble det også arrangert en digital bli-kjent frokost for utvekslingsstudenter, buddyer og touturs (studenter som jobber for internasjonalt kontor).

Bilde tatt fra Philosofenweg på vei ned fra Thingsstätte med slottet i bakgrunnen.

Hybel

Som nevnt over bodde jeg ved Neuenheim Studentenwohnheim som er den største campusen i Heidelberg. Jeg bodde i en nyoppusset 2er WG, som vil si at jeg bodde med en annen der vi delte kjøkken og bad. Denne hybelen fikk jeg tildelt automatisk etter at jeg i søknaden til PH hadde krysset av for at jeg ønsket hybel og innen hvilken priskategori. Det eneste jeg måtte gjøre i forbindelse med hybel var å signere kontrakt og betale innen fristen som sto på kontrakten. Det var med andre ord veldig enkelt!

Hvor jeg bodde var soverommene 12m2 store og innredet med stor bokhylle, klesskap, seng, skrivebord og nattbord. Så i utgangspunktet alt man har behov for. Det finnes også andre typer kollektiver hvor flere deler kjøkken og bad, samt både oppussede og uoppussede leiligheter av typen 2er WG. For min hybel som var den dyreste typen i dette området kostet det rett i underkant av 300€ så omtrent 3000NOK i måneden. På campus var det også et stort felles vaskeri som alle delte å, hvor man betalte for vaskingen med studentkortet.

Ved ankomst fikk vi en liste med regler som gjaldt på campus, men av disse var det kun en regel jeg merket man måtte passe ekstra på. Nemlig at det ikke var lov med musikk etter kl 22. Denne reglen ble overholdt nøye, men satte likevel ingen stopper for å være sosial og ha det gøy med venner.

Mitt inntrykk av hvordan hyblene deles ut, er at spesielt utvekslingsstudenter som kommer fra samme land til samme universitet/høgskole blir plassert sammen. Selv fikk jeg en romkamerat som var på utveksling fra Oslo, og som også utvekslet til PH. Vennskapene man får på campus er også utrolig gode! Min romkamerat og jeg møtte helt tilfeldig en nabo, som rasket ble en av våre beste venner og svært raskt hadde vi en vennegjeng på 10+ mennesker med en blanding av naboer og andre utvekslingsstudenter.

Wieblingen, et sted vi ofte dro for å være sosiale! Et fantastisk sted hvor man trygt kan bade i Neckar.

Det sosiale

Grunnet strenge covid-19 regler var det veldig begrenset hvor mye og mange vi hadde lov til å treffe, særlig den første tiden. Dette gjorde at alle aktiviteter høgskolen arrangerte frem til juni ble gjort online. I midten av mai åpnet ting mer opp, så i juni ble det også arrangert flere aktiviteter som ikke bare var digitale. Det ble blant annet tur til Thingsstätte, byrally, kunstkveld, litteraturkveld og grilling.

Også da det var som strengest med portforbud ble det flere middager og mindre samlinger med venner fra gruppen med utvekslingsstudenter. Etter hvert som været ble varmt og reglene færre, ble det også mange fester og sosiale sammenkomster utendørs. Omtrent hver helg var det enten piknik i en park rett ved, på Neckarwiese eller andre steder rundt Heidelberg, eller vi dro og opplevde ting i nærområdet, gikk ut og spiste eller bare fant på noe sammen. Etter de strengeste reglene ble opphevet, møtte vi også flere naboer, buddyer til andre utvekslingsstudenter og folk som hadde samme emner som enkelte i vennegjengen.

Det ble med andre ord veldig sosialt, og jeg knyttet nære vennskap med mennesker fra flere land, både innenfor og utenfor Europa. Vi opplevde også at noen syntes det var vanskelig å snakke engelsk, mens andre syntes det var vanskelig å snakke tysk, noe som førte til at det ofte ble en blanding av flere språk eller hyppig bytte mellom dem, som fungerte veldig bra for oss. Det var med andre ord ikke noe problem om du var usikker på et språk eller ikke kunne et annet. Min erfaring av dette var også at jeg ble mye mer selvsikker på å snakke de ulike språkene, og særlig engelsk som jeg tidligere ikke har vært særlig glad i.

Jeg var også veldig heldig som ble svært god venn med min romkamerat, noe som gjorde at vi alltid fant på ting sammen om ikke resten av vennegjengen hadde tid. Man kunne med andre ord alltid finne på ting og være sosial!

For å unngå problemer med reglen om ro etter kl 22, valgte vi å alltid å være utendørs i en park like ved hybelen om vi skulle ha fest eller være mange samlet, noe som alltid gikk fint!

Mitt utbytte

Jeg vil si at jeg fikk et veldig godt faglig utbytte av oppholdet, og det til tross for at jeg valgte noen fag som viste seg å være mindre relevant enn hva jeg hadde trodd. Om jeg skulle forandret noe i forhold til det faglige, ville jeg trolig ha byttet ut noen av fagene med andre fag som kanskje kunne vært mer relevant for den norske skolen. Ellers er jeg svært fornøyd med at vi i flere fag brukte mye tid på å jobbe med læreplan, og bygge opp undervisningsopplegg utfra en læreplan, noe jeg tror jeg vil få veldig god nytte for også i forhold til den norske lærerplanen.

Mitt sosiale utbytte var også veldig bra! Jeg har fått utrolig mange gode venner for livet, og fått opplevelser jeg aldri vil glemme! Både i forhold til det samholdet vi opplevde og i forhold til ting vi gjorde.

Jeg kan virkelig anbefale alle å dra til Heidelberg på utveksling! PH er en fantastisk høgskole og Heidelberg er en fantastisk by som alle burde oppleve!

Om du vil høre mer om utveksling på Pädagogische Hochschule Heidelberg kan du gjerne ta kontakt med meg!

  • Navn: Ingrid Berg
  • Utdanning: Master i grunnskoleutdanningen 5-10 på Høgskolen i Østfold, campus i Halden
  • Epost: ingridbe@hiof.no
  • Vertsinstitusjon: Pädagogsiche Hochschule Heidelberg, Tyskland
  • Semester: Vårsemester 3. Studieår
Publisert 6. sep. 2021 09:28 - Sist endret 25. feb. 2022 10:30