Innovasjon og prosjektledelse ved Karlshochschule International University, Tyskland våren 2014

Vi to fra Innovasjon og Prosjektledelse har hatt gleden av å delta på Erasmus utveksling våren 2014 i Karlsruhe i forbindelse med vår bacheloroppgave.

Karlsruhe ligger i delstaten Baden- Württemberg i sørtyskland en halvtime fra den franske grensen. Byen i seg selv er veldig studentpreget og legger dermed til rette for studenter. Infrastrukturen er bra utbygget og det er enkelt å finne fram og offentlig transport er lett tilgjengelig.

En ting som kan bli vanskelig er å finne leilighet, men med den norske støtten fra lånekassen i tillegg til Erasmus og HIØ stipend er det lettere å finne leilighet enn det er for andre studenter. Med andre ord, man lever godt der nede. Mange restauranter, gode shoppingmuligheter, puber og fester er lett tilgjengelige og vi dro stor nytte av det.

 

Skolen

Den lille skolen ligger midt i byen gjemt mellom butikker. Skolen har for tiden 650 registrerte studenter og er veldig internasjonal og familiær. Siden vi kun skrev bacheloroppgave der, deltok vi ikke i timer. Så vi kan ikke si mye om hvordan de foregår. En ting vi fant ut av er at dagene kan bli lange om du er aktiv student der. Det var ikke sjeldent vi så studenter som hadde timer til sent på kvelden. Skolen har et eget studentdrevet Kaffee/fritidsrom hvor det blir arrangert filmkvelder og fester. Spising foregår ute i en av de mange restauranter.

Opplevelser

Siden vi ikke trengte å være på skolen så ofte prøvde vi å reise og se mest mulig av Tyskland. Vi besøkte byer som Frankfurt, Hamburg, München og Berlin og middelalder byen Rothenburg ob der Tauber. Vi dro på flere Bundesliga kamper og besøkte severdigheter i de forkskjellige byene. De 6 måneder har vært fantastiske og vi anbefaler alle å dra på utenlandsopphold. Man blir kjent med nye kulturer og levemåter, man får nye venner og bygger et internasjonalt nettverk. Med andre ord vi har lært mye nytt og sett mye spennende.

Faglig utbytte

Vi ble tatt vel imot av både lærerne og ansatte på skolen. Siden det ikke er en så stor skole så hadde vi god kontakt med lærerne, og hadde også et godt samarbeid. Lærere ved skolen hadde mye kunnskap innen sine fagområder, da de hadde doktorgrad innenfor disse.

Mesteparten av kommunikasjon foregikk på engelsk, så språket var ingen hinder for arbeidet. Faglig sett måtte vi inn i et nytt tema og lære ny metode, for å gjennomføre prosjektet. Vi hadde lite kunnskap om metode før prosjektstart, men vi tilegnet oss kunnskap om dette gjennom egne studier, hjelp fra veileder og samarbeid med lærere. Kravene for skriving av bacheloroppgave er forskjellig fra Høgskolen i Østfold og Karlshochschule, men veileder ga oss rom for å utarbeide prosjektrapporten på måten som tilfredstilte HIØ-standard. Vi fikk god veiledning og lærerne våres alltid hjelpsomme og interesserte for prosjektet. Vi lærte oss å bruke benchmarking og mye innen denne metoden og PESTEL. I tillegg lærte vi mye om energimarkeder og fant ut hvor stort det egentlig er.

Publisert 2. jan. 2019 13:53 - Sist endret 25. feb. 2022 10:30