Grunnskolelærerutdanning 1-7 ved The State University of Zanzibar, Tanzania (vår 2023)

Ingrid Kristine Bangor Sørensen: The State University of Zanzibar gir lærerstudenter en helt unik mulighet til å oppleve multikulturell pedagogikk og hvordan det er å samarbeide med andre fra en helt annen kultur enn det man er vant med. Du blir godt ivaretatt av skolens ledelse og medstudenter. Dette emnet gir deg en ekte forståelse for og opplevelse av kulturmøter på nært hold, noe som jeg mener er en uvurderlig erfaring for enhver fremtidig lærer.

Jeg er for øyeblikket student ved grunnskolelærerutdanningen (1-7) ved Høgskolen i Østfold (HiØ). En spesiell mulighet bød seg i løpet av mitt sjette semester da jeg fikk anledning til å delta i et nytt utvekslingsprogram på Zanzibar, Tanzania. Dette utvekslingsoppholdet varte fra mars til juni, som tilsvarer et kvart semester i studiet. Jeg tilbrakte denne perioden som student ved The State University of Zanzibar (SUZA).

Fire av oss, alle jenter, reiste sammen til Zanzibar, noe som ga oss en følelse av ekstra trygghet når vi skulle tilbringe en betydelig tid så langt hjemmefra. Da vi ankom Zanzibar midt på natten, ble vi hjertelig ønsket velkommen av Dr. Said K. Juma, som er dekan ved School of Education (SoE), en av universitetets avdelinger. Dr. Said var svært hjelpsom og sørget for transport fra flyplassen til leiligheten vår, i tillegg til å hjelpe oss med å komme oss komfortabelt på plass i leiligheten.

I begynnelsen av oppholdet tok Dr. Said og to av våre lokale medstudenter oss med på utforskningsturer rundt området der vi bodde. Dette ga oss en grundig innføring i vårt nye nærmiljø, inkludert kjennskap til ulike transportmidler og hvordan vi best kunne utnytte dem for å komme oss til og fra universitetscampus. Vi ble guidet rundt både campusområdet i Tunguu og campusområdet i Vuga, som ligger nær Stone Town. I tillegg fikk vi en omvisning i Stone Town og verdifull informasjon om de nærliggende matbutikkene og minibankene i området. 

Emnet jeg deltok i på Zanzibar var "Learning together: education for multicultural democracies." Dette var et fag jeg hadde sett frem til å studere med høye forventninger. Undervisningen på universitetet involverte i stor grad gruppediskusjoner om ulike begreper som var relevante for emnet. Personlig hadde jeg ønsket en mer variert tilnærming med mer tavlebasert undervisning og teoretisk læring. 

Det mest givende aspektet av dette emnet for meg var praksisperioden ved to ulike skoler. Jeg fikk en unik mulighet til å besøke to svært ulike skoler: St. Monica, en privat barneskole, og Kiswandui, en offentlig barneskole. Dette ga meg en innsikt i hvordan skolehverdagen, skolesystemet og ressursene på Zanzibar er. Denne innsikten gjorde det mulig for meg å sammenligne og kontrastere skolesystemene på Zanzibar med de i Norge. Den mest verdifulle erfaringen jeg fikk i løpet av min tid som student ved SUZA var uten tvil praksisperioden, da den bidro til en betydelig økning i min forståelse av kulturelle forskjeller og de utfordringene som kan oppstå som er knyttet til kultur.

Boligen vi hadde valgt å bo i lå i et område som ble referert til som "the posh area" av lokalbefolkningen, og vi fant denne boligen på egenhånd gjennom Airbnb (du kan se den her: https://www.airbnb.no/rooms/608019586404564761?source_impression_id=p3_1694545009_1LgLc%2Bglweem6T%2Fw). Månedlig betalte hver av oss omtrent 2600 kroner. Leiligheten hadde fire soverom, noe som ga oss muligheten til å trekke oss tilbake og ha tid for oss selv når det var nødvendig. Videre hadde den tre bad, en stue og et kjøkken.

Det området der leiligheten vår lå, var inngjerdet og hadde vakthold hele døgnet. Dette skapte en følelse av stor trygghet for oss. I tillegg lå boligen vår i nærheten av Haukeland House, et sted der nordmenn bodde mens de arbeidet ved Mnazi Mmoja Hospital. Dette ga oss en ekstra følelse av trygghet, ettersom vi visste at det var andre nordmenn i nærområdet. Mens vi gikk til matbutikken, kom vi stadig i kontakt med nye mennesker fra Norge. 

Dagen etter vår ankomst til Zanzibar markerte starten på ramadan, noe som medførte at de fleste restauranter og aktiviteter var stengt eller betydelig redusert i omfang. Dette førte til at den første måneden føltes ganske utfordrende og lang. Etter at ramadan-perioden var over, fikk vi gleden av å delta i feiringen av Id, en opplevelse som gjorde et sterkt inntrykk på hele vår gruppe.

Resten av tiden vi tilbrakte på Zanzibar, utnyttet vi til å utforske øya så grundig som mulig. Dette inkluderte alt fra å besøke de lange hvite strendene i Paje til å delta på Fullmoon party på Kendwa Rocks, dra på en minneverdig dagstur til Nakupenda Island og Prison Island, utforske det lokale nattelivet, ta en fergetur til Dar Es Salam, vandre gjennom de trange handlegatene i Stone Town, oppleve Seafood Festival, synge karaoke på 6 Degrees South hver tirsdag, dra på safari på fastlandet, få en omvisning på det historiske slavemarkedet og delta på dansetimer med de lokale danserne på øya. Vi hadde som mål å oppleve så mye som mulig på en begrenset tidsramme, og selv om vi opplevde mye – har vi fremdeles mer vi ser frem til å oppleve ved en seinere anledning! 

Oppholdet mitt på Zanzibar har hatt en betydelig innvirkning både på min faglige og personlige utvikling. Jeg føler meg nå langt bedre forberedt til å møte elever fra ulike kulturer og besitter en betydelig økt kulturfølsomhet sammenlignet med før jeg reiste. Jeg tror denne erfaringen vil være svært verdifull når jeg går ut i arbeidslivet som lærer.

På et mer personlig nivå har dette utvekslingsoppholdet forvandlet meg fra å være en sjenert og forsiktig person til å fremstå som en mer selvsikker og trygg utgave av meg selv. Jeg har nå en betydelig større tro på mine egne evner og muligheten til å oppnå store ting, så lenge jeg våger å ta spranget. I tillegg har denne reisen resultert i at jeg har knyttet mange nye vennskap og bekjentskap, og jeg ser frem til muligheten for å besøke dem allerede neste år. 

Det å reise på utveksling til Zanzibar er noe jeg vil anbefale på det sterkeste, det er en spesiell opplevelse jeg unner enhver student. The State University of Zanzibar gir lærerstudenter en helt unik mulighet til å oppleve multikulturell pedagogikk og hvordan det er å samarbeide med andre fra en helt annen kultur enn det man er vant med. Du blir godt ivaretatt av skolens ledelse og medstudenter. Dette emnet gir deg en ekte forståelse for og opplevelse av kulturmøter på nært hold, noe som jeg mener er en uvurderlig erfaring for enhver fremtidig lærer.

 

Publisert 20. sep. 2023 11:12 - Sist endret 20. sep. 2023 11:17