Grunnskolelærerutdanning 1-7 ved University of Education Upper Austria, Østerrike (vår 2022)

Erasmus+ utvekslingsstudent Elise G. Lien: Jeg kan ikke anbefale utveksling nok. Det var det lureste valget jeg har tatt på lenge. Skolen jeg gikk på i Linz må anbefales på det sterkeste, man får så mye støtte av koordinatorer og lærere der. Jeg ville absolutt dratt tilbake og gjort det hele en gang til.

Rapport fra utvekslingsopphold i Linz, Østerrike

Navn: Elise G. Lien

Studie: GLU 1.-7.

Sted: Pädagogische Hochschule Oberösterreich, Linz, Østerrike

6.semester på MAGLU tok jeg i Linz noe som var det lureste jeg kunne ha gjort! Før jeg reiste ned hadde jeg satt meg ganske godt inn i hvilke fag jeg kunne velge i, og plasser å bo for å gjøre møter med koordinatorene så lette som mulig. Ettersom jeg allerede hadde laget en liste over fagene jeg ville ta ble det lett å få lagt inn alt i systemet for skolen i Linz. Når det kommer til bolig ser jeg i etterkant at jeg lett kunne ha bodd billigere, men hatt det like fint på grunn av de gode kollektivforbindelsene.

Da jeg dro ned tok jeg først fly til Salzburg for så å ta tog derfra til Linz. I begge byene møtte jeg på hyggelige folk som hjalp meg av busser, trikker og tog med koffertene. Jeg bodde en natt på hotell før jeg sjekket inn på Milestone brucknerstudios som bare var en kort gåtur fra sentrum og alle andre plasser hvor ting skjer.

Til tross for en ellers god begynnelse fikk jeg covid to dager etter ankomst. Først kontaktet jeg skolen, min nye romkamerat og fadderen jeg hadde fått. Ettersom det var mange i Østerrike som testet seg på denne tiden forsvant testen min i første omgang. Dette endte i at jeg ble sittende 14 dager i karantene/isolasjon. En så lang periode i karantene/isolasjon høres nok helt forferdelig ensomt ut når man er i et fremmed land hvor man ikke kjenner noen. Tvert imot, jeg ble inkludert i mye av oppstartsuka via videosamtale, både på utflukt og forelesning. På denne måten kom jeg også i kontakt med ei annen norsk jente som var der som hjalp meg med handling og ble en god trygghet i de ukene hun var der.

På den tiden jeg kom ut av karantene og kom meg på forelesning var jeg naturligvis nervøs for å møte resten av gjengen som jeg så vidt hadde hørt navnene på. Heldigvis for meg kjente ikke de hverandre så godt heller, og jeg gled veldig naturlig inn i gruppen.

Når det kommer til fag hadde jeg i førsteomgang valgt rundt 18 fag fordi jeg måtte ha 30 ECTS og ikke kunne ta praksis i Østerrike (den tok jeg før jeg dro). Fire av fagene jeg hadde valgt var avlyst på grunn av covid, og jeg fikk derfor velge meg nye med tilsvarende sum av ECTS. To av de andre fagene jeg også hadde valgt viste seg å ikke være noe for meg. De fikk jeg også byttet ut derfor endte jeg med 14 fag.

Den mengden med fag virket veldig stor for meg før jeg startet. Fagene var satt opp ganske annerledes fra det jeg er vant med fra norsk skole som gjorde det hele mye lettere. Anbefalinger av fag kommer under.

Opplevelser

Linz ligger ganske midt mellom Wien og Salzburg. Ettersom det ligger såpass midt i landet er det lett å reise steder, enten med tog eller fly. Det var også en stor grunn til at mange av mine medstudenter valgte å dra til Linz. Jeg valgte å ikke reise så mye, men jeg fikk likevel oppleve masse!

Andre uken med tysk tok læreren vår med oss opp til Pöstlingberg som var et lite fjell i byen. Det var en fantastisk måte å bli kjent med resten av gjengen på ettersom mesteparten av gruppa hadde faget. Jeg fikk også bruke en av tysktimene på å feire 17.mai. Til tross for at jeg var den eneste norske i gruppa hadde vi full feiring i nydelig vær. Om du drar på utveksling på vårsemesteret bør du prøve å få arrangert en liten 17.mai-feiring. Jeg ordnet i stand med russeknuter som alle skulle prøve å fullføre i løpet av dagen. Dette ble veldig godt mottatt.

Med faget Outdoor education dro vi til en innsjø som heter Attersee som var helt nydelig. Her hadde vi et par aktiviteter i tillegg til å bade, nyte fellesskapet og en øl eller to. Vi hadde også en tur opp i skogen i Linz med mange aktiviteter. Læreren vi hadde i Outdoor education hadde noe familie i Norge og var veldig begeistret for å endelig ha en nordmann i Linz.

Vi hadde den samme læreren i Video and radio in education som i Outdoor education. I førstnevnte lærte vi å lage, og redigere videoer og podcaster. Vi fikk også være med på livesending av et program høgskolen sendte to ganger i måneden.

Det var ikke kun i forbindelse med fag vi reiste rundt. En dag tok jeg en solotur til en liten by i Tsjekkia ved navn České Budějovice. En annen gang tok jeg en helgetur med noen irske venner til Ljubljana og Lesce Bled i Slovenia. Det ble naturligvis også noen turer til Wien med både familie og venner.

Refleksjoner

Denne delen blir på mange måter en stor klisjé. Det er nettopp fordi alle de klisjéene folk forteller om utveksling har vist seg å være sanne. På utveksling lærer man ikke bare det man lærer i fagene, men en stor del av det er også den kulturelle utvekslingen. Det å bo, og være så tett på folk fra andre kulturer har vært utrolig spennende. Samme gjelder det å dra bort fra det gode gamle som man er så vant med.

Drar du alene på utveksling blir du fort ganske godt kjent med deg selv. Du ser bedre hvilke behov du har for å trives, og hvilke folk du trives med. Dette semesteret har jeg tatt større del i diskusjoner i fag, og reflektert mye rundt hva som er bra og mindre bra i norsk skole og hverdagsliv.

Jeg kan ikke anbefale utveksling nok. Det var det lureste valget jeg har tatt på lenge. Skolen jeg gikk på i Linz må også anbefales på det sterkeste, man får så mye støtte av koordinatorer og lærere der. Jeg ville absolutt dratt tilbake og gjort det hele en gang til.

Fag:

  • Video and radio in education

  • Applied linguistics

  • English for academic purposes

  • Innovative teaching strategies

  • Research in education

  • German for beginners: Til tross for at jeg kunne noe tysk var det veldig positivt å få satt et ordentlig godt grunnlag for bruk i hverdagen.

  • Outdoor education

  • Learning and teaching in the 21st century

  • Media supported learning environments

  • Technology enhanced learning in an international (learning) environment

  • Learning and teaching in the 21st century, media supported learning environments og technology enhanced learning er tre veldig like fag. Koordinatoren min var veldig tydelig på dette fordi det for mange kan bli kjedelig for noen. For meg var dette veldig greit fordi vi har mye mer teknologi i skolene i Norge i mange andre land. Klassene hadde også mye forskjellige folk med forskjellige erfaringer.

  • Instrumental lesson: Her kunne man velge mellom gitar og piano. Jeg valgte piano selv om jeg ikke kunne spille før jeg kom ned. Læreren her var veldig støttende og god på å se hva jeg kunne like og ikke.

Bolig:

Milestone brucknerstudio

Jeg bodde i en dublett og delte bad og kjøkken med én annen. Hver måned kom det vaskepersonale og vaske fellesdelen i tillegg til gulvet inne på soverommene våre. Milestone var også et bra sted for å samle venner. De har musikkrom, tv-rom, treningsområde, spillrom, kjøkken man kan booke og festrom man kan booke mot et depositum. Skulle vi samles dro vi som regel til Milestone istedenfor de andre boligene.

Plasser:

  • Lake Bled, Slovenia
  • Wien
  • Akvariet
  • Schloss Belvedere
  • Attersee
  • Hallstatt
  • Pöstlingberg
  • Franz-Josef-Warte
  • Salonschiff Florentina (Bar)
  • Dyrehagen i Linz
Publisert 2. sep. 2022 15:58 - Sist endret 10. nov. 2023 08:54