Vernepleie - praksisopphold i Namibia (vår 2023)

Jenny Louise Lie: Å ha den siste praksisperioden i utlandet var noe jeg ønsket å gjøre for å utfordre meg selv og å lære. Tanken var litt fjern første året, men jo nærmere praksisen kom jo mer hadde jeg lyst. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg dro!

Da jeg fikk beskjed i høst om at jeg fikk være med til Namibia ble jeg veldig glad. Vi var en gruppe på 14 som dro nedover 2 januar med to forskjellige flyruter. Vi var en blandet gruppe der noen kjente hverandre fra før og andre ikke. Jeg ble kjent med 2 fra klassen høsten før vi dro, noe jeg er veldig glad og takknemlig for. Alle blir fort godt kjent når man er på tur sammen!

Bosted og fritid

Når vi kom til flyplassen i Windhoek ble vi tatt imot av en sjåfør som kjørte oss til huset vi skulle bo i. Oppholdet hadde praksisveilederen vår i Afrika ordnet fra før, så vi betalte bare regninger mens vi var der nede. Huset ble kalt kamatjona, og var et stort hus med basseng og treningsmuligheter. Det var muligheter for å ha rom alene, 2 og 2 eller 3 og 3. Praksisveilederen vi hadde først besøkte oss samme dag og fortalte om Namibia generelt, nærmiljøet og litt regler vi måtte ta hensyn til. Første dagen gikk til innflytting og bli kjent med stedet.

Huset var i et fint nabolag, så jeg følte meg alltid trygg der. Vi fikk beskjed om at vi helst ikke skulle gå utenfor eller være noe sted alene for å være på den sikre siden. Det var to stykk som var fra område som praksisveilederen vår hadde kontakt med som hadde «ansvar» for oss. De kunne vi spørre dersom vi lurte på noe. Han ene bodde der med oss, for å ivareta sikkerheten. På fritiden dro vi ofte ut for å spise, bestilte mat, slappet av eller fant på andre aktiviteter. Vi var på flere marked og likte å se hva byen hadde å by på. Vi var også på kino, gospel, citytourminigolf, spa og karaoke nesten hver onsdag.

Turer

Vi startet hele reisen med å bli kjent i Cape Town da det var den første destinasjonen vi kom til. Det hadde vi planlagt på forhånd da ikke praksisplassene våre var klare før litt ut i januar.  Der bodde vi i 6 netter på et hostell med 4 og 4 på rom. Der var det mange ting å finne på som f.eks. Cape Point, vingårder som Stellenbosch, Simon’s Town med pingviner, Kirstenbosch botanisk hage, Table Mountain, marked, Robben Island og mye annet. Etosha var andre turen vi var på som varte i 2 netter. Der sov vi i telt. Da var det opp om morgen og flere timer i safaribil hvor det ikke var så mange nye dyr å se pga. regnperioden. Men vi fikk se de vanligste dyrene så det var en gøy opplevelse uansett. Swakopmund turen varte i 2 netter hvor vi sov i to leiligheter som hang sammen. Der kjørte mange firehjuling og surfet ned sanddynene, ridde på kamel, padlet kajakk rundt seler, båttur, surfet og så hadde vi en guidet kjøretur rundt i sanddynene å så forskjellige «severdigheter». Siste tur var Sossusleiv. Der bodde vi i et telt med høy standard med både senger og toalett, det så litt ut som en campingplass. Der var det fredfullt og rolig. Vi kjørte safaribil opp et fjell av sand for å se solnedgangen. Dagen etter var det muligheter for å gå opp sanddyner som Big Daddy og eller se Dead Vlei.

Noen bilder fra turene:

Praksis

Jeg valgte å være på skolen Intergrate, sammen med 2 andre fra studiet mitt. Det var første gangen Intergrate hadde studenter på besøk som jobbet der under praksisperioden. Det var derfor veldig nytt for både de og oss. Intergrate er en privat spesialskole for barn fra ca. 1-14 år. Denne skolen er for barn som har spesielle behov, som trenger en alternativ skole. Der fikk vi velge hvilken klasse vi ønsket å hjelpe til i. Jeg syns det har vært givende å ha praksisen i et annet land, da jeg vet med meg selv at jeg kommer til å jobbe resten av livet i Norge. Det var spennende å se hvordan hverdagen var der, og det å møte så mange fine barn og voksne. Du får nok nøyere beskjed om hva du skal gjøre i praksis hjemme, enn i Afrika. Derfor følte jeg at jeg ble mer selvstendig å måtte finne ut litt hvor jeg passet inn selv. Alt skjer på engelsk både med barn og voksne noe jeg gruet meg litt til, men etter en stund ble man mer selvsikker på den fronten også. Relevansen til praksisen var bra da det var mange barn som trengte veiledning noe som står sterkt i vernepleieryrket.

Utbytte

Jeg føler jeg har lært mye av praksisperioden min i Afrika. Jeg har blant annet blitt bedre i engelsk og mer selvstendig, da man blir utfordret på flere fronter. Turene vi var på opplevde jeg som veldig morsomme og et fint avbrekk imellom jobbinga. Vi ble også en veldig bra gjeng som jeg er glad for at jeg ble kjent med! Jeg vil absolutt anbefale alle å ha praksis i Afrika, det er noe du ikke kommer til å angre på!