Barnevern - praksisopphold i Namibia (vår 2023)

Charlotte Dalen: Jeg lærte masse om afrikans kultur og andres levevaner. Jeg lærte mye om meg selv og egne grenser. Jeg ble kjent med utrolig mange mennesker som jeg aldri kommer til å glemme. Både voksne og barn. Enorm selvutvikling!

Praksis

Jeg var så heldig å få jobbe på et barnehjem. Barnehjemmet ligger i en bydel som heter Katurura, i hovedstaden Windhoek. Vi jobbet mandag til fredag mellom 08.00-13.00. Hver dag startet dagen med å våkne opp i huset med alle mine medstudenter. Vi spiste frokost sammen før vi alle ble hentet 07.30. Vi hadde faste sjåfører hver dag, som vi betalte en fast sum en gang i måneden (900 namibisk dollar). Disse var også snille og kjørte oss til andre steder om det også var behov for det.

På barnehjemmet bor det ca. 80 barn og unge. Når vi var der på dagen var nesten alle på ulike skoler, og da passet vi på de minste barna. Det var også «mødre» som også jobbet der, vaktmester og de som satt i administrasjonen på kontoret. Vi samarbeidet med mødrene om å passe på barna, og vi opplevde at de satt stor pris på oss når vi var der for å hjelpe til for da fikk mødrene bedre tid til å vaske, lage mat og slappe av. Men det tok noen uker før de var helt trygge på oss. Mødrene hadde lange arbeidsdager, og jeg vil anbefale alle å komme inn der med en viss ydmykhet og forståelse. Det er også lettere å få påvirkningskraft hvis man prøver å bli venn med dem, og lar de «vise» deg, i stedet for å ta kontroll. Dagene på barnehjemmet inneholdt alt fra lek, følge rutiner som alt fra mat, bleieskift legging osv. Det er også to skoler på barnehjemmet som man også kan ta del av om ønskelig. Når noen barn skulle til lege eller sykehus ble vi også med på dette. Vi tok også barna med på noen aktiviteter når vi var der, både lekeland og dyrepark. Dette var stor stas!

Å jobbe på dette barnehjemmet var så utrolig krevende samtidig som det var veldig meningsfylt og veldig givende.

Utbytte

• Jeg lærte masse om afrikans kultur og andres levevaner
  • Jeg lærte mye om meg selv og egne grenser
  • Jeg ble kjent med utrolig mange mennesker som jeg aldri kommer til å glemme. Både voksne og barn.
  • Enorm selvutvikling

Vi hadde også praksisveileder der nede. Hun heter Miriam og var norsk, også hadde hun en hjelper som het Thea som var fra Sør -Afrika. Vi fikk god veiledning og oppfølging ukentlig fra disse to.

Kamatjona- huset vi bodde i

Vi bodde alle i et kjempefint hus i Windhoek. Der bodde vi med Tutta og Jerome som sørget for at vårt opphold ble bra. De driver et reisebyrå, og sto for all planlegging av oppholdet vårt, samt våre utflukter. De ga oss all informasjon vi trengte om byen, og var nesten alltid med oss om det enten var å dra ut på byen eller å handle dagligvarer. De var utrolig snille og hyggelige personer, og de kunne man også sitte og prate med. Man kunne alltid komme til dem om det var noe. Huset inneholdt soverom til alle, både så man kunne sove alene eller om man ønsket å dele med noen. (Man betalte ulik pris ut ifra hvilket rom du hadde) Man kunne sove opptil 3 stk sammen. Hvert soverom hadde også bad. Det er ikke noe strender i Windhoek, så det å ha et svømmebasseng der man skal bo er et must! Huset hadde også en stor stue, kjøkken, mange kontorer og ulike verandaer/balkonger.

Det var nok av plass for alle vi 15 studenter som bodde der! Om man ønsket å samle seg, eller om man hadde behov for egentid.

Utflukter

Cape Town

Først reiste vi ned til Cape Town og var der en uke, før reisen gikk til Namibia. Vi valgte dette for å spare en flyreise. Det fungerte veldig fint for oss, og vi opplevde masse der! I Cape Town er det aktiviteter både på land og strand. Det var flere ulike fjelltopper man kunne bestige, vingårder og oppsøke, botaniske hager og shopping. Vi dro også på Robben Island, som var minnerikt. Vi bodde på et Hostel når vi var der som fungerte veldig bra, og vi hadde daglig tilgang på en guide som tok vare på oss og tok oss med på masse.

Vi dro på tre utflukter i Namibia, som var absolutt verdt å bli med på!

Safari i Etosha

Her overnattet vi i telt to netter. Vi kjørte safaribil langs veiene, og så masse spennende dyr på nært hold. Tutta og Jerome sto for frokost, lunsj og middag. Det var også badebasseng, restaurant/bar og butikk der.

Swakopmound

Vi dro også til havnebyen i Namibia. Der gjorde vi masse aktiviteter som surfing, utflukt med båt, aktiviteter i ørkenen som firehjuling og aking. Mange av oss hoppet også i fallskjerm! Dette er byen som du vil elske hvis du er glad i sjøen. Det er et fantastisk sted hvor ørkenen møter havet, som var en fantastisk opplevelse.

Dette stedet er omgitt av sanddyner overalt som vi fikk muligheten til å bestige. Det var tungt og gå der, men var absolutt verdt det når vi sto på toppen! Her overnattet vi på noe som kan minne litt om «Glamping». Det var også basseng her, og andre aktiviteter man kunne gjøre. Om kvelden grillet vi rundt bålet og så på stjernene.

Det er også mange andre utflukter man kan dra på, steder å dra på dagstur Safari osv.

Litt om hovedstaden Windhoek og aktiviteter

Windhoek er byen vi oppholdte oss i. Det er en by hvor det er store forskjeller mellom fattig og rik. Byen har to kjøpesenter, restauranter, et kjempefint spa. Man skal helst ikke gå i gatene, man blir kjørt dit man skal. Da kunne man bruke en APP som heter LEFA. Det fungerer som UBER i Norge. Det er også mange utesteder, og blant annet hver onsdag dro vi på karaoke. Man kan også bowle og dra på kino.

Praktisk ting før avreise

• Vaksiner
  • Visum
  • Flybilletter

Vi kjøpte en «reisepakke» som inneholdt boligleie, reiser, visumet, transport til og fra flyplassen og SIM-kort. Vi betalte en viss sum før avreise, og resterende ble sendt på faktura ca. En måned etter ankomst.

Ankomst Windhoek

• Vi ble hentet av Jerome og Tutta på flyplassen
  • De hjalp oss med å sette inn og installere nye SIM-kort, da det er dyrt og ikke fungerer med det norske

For å kontakte familie og venner ble det brukt WhatsApp, Facebook (Messenger) osv.

Innsamling

Vi valgte også å starte en spleis-konto som vi fikk inn en god del penger på. Dette kom godt med til legetimer for barna, innkjøp til barnehjemmet som bleier osv. Det gikk også til aktiviteter og leker for barna. Resten overførte vi når vi reise hjem.